• Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
  • Gurkan
    Regnig måndag skrev 2011-12-18 19:10:26 följande:
    Du ser alltså ingen som helst skillnad på att bevara en tavla och ändra ett litterärt verk?
    Jo, och om du bemödat dig med att läsa vad jag skriver så kan du nog se det också.
    Skillnaden består i att jag inte ser Astrid Lindgrens barnbok som ett mästerligt verk och därför inte förstår varför det skulle vara så farligt att ändra ordet negerkung till kung. 
  • Regnig måndag
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:15:54 följande:
    Jo, och om du bemödat dig med att läsa vad jag skriver så kan du nog se det också.
    Skillnaden består i att jag inte ser Astrid Lindgrens barnbok som ett mästerligt verk och därför inte förstår varför det skulle vara så farligt att ändra ordet negerkung till kung. 
    Om du hade bemödat dig med att ta reda på vad upphovsrätt innebär hade du fattat att böcker är upphovsrättsskyddade verk. Vad du anser är mästerligt eller inte är totalt irrelevant.

Har lite svårt att förstå att man kan vara så handikappad som vuxen att man inte ens försöker klara situationen, att förklara för sina barn hur det var och hur det är idag. Seriöst tyder det på svag mental förmåga, att man lägger ansvaret på sina egna tillkortakommande på andra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Gurkan

Vad vinner du på att gå in på totalt onödiga personangrepp? På vilket sätt leder det diskussionen framåt? Varför ger dit dig en tillfredställelse att kalla mig handikappad och antyda att jag har svag mental förmåga (vad det nu innebär)? Jjag har aldrig påstått att abrn är dumma jag ser bara inte vitsen med varför vi måste lära dem ett ord som är så negativt som neger faktiskt är när ordet negerkung inte har någon som helst betydelse för historien. Jag har heller inte fått svar på varför det är så viktigt att få använda ordet negerkung i en barnbok.

• Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:30:28 följande:
    Vad vinner du på att gå in på totalt onödiga personangrepp? På vilket sätt leder det diskussionen framåt? Varför ger dit dig en tillfredställelse att kalla mig handikappad och antyda att jag har svag mental förmåga (vad det nu innebär)? Jjag har aldrig påstått att abrn är dumma jag ser bara inte vitsen med varför vi måste lära dem ett ord som är så negativt som neger faktiskt är när ordet negerkung inte har någon som helst betydelse för historien. Jag har heller inte fått svar på varför det är så viktigt att få använda ordet negerkung i en barnbok.
    Om man ska vara petig så sa faktiskt inte Regnig måndag att det är du som är handikappad och har svag mental förmåga...
  • Gurkan

Äsch det blev skickat innan jag var klar. Finns det något annat skäl än att man inte får ändra i andras verk? För det är ju redan gjort, i senare versioner har ju ordet strukits och Mcdonalds bok är ju knappast en orginalutgåva utan ett nytryck.

• Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:33:29 följande:
    Äsch det blev skickat innan jag var klar. Finns det något annat skäl än att man inte får ändra i andras verk? För det är ju redan gjort, i senare versioner har ju ordet strukits och Mcdonalds bok är ju knappast en orginalutgåva utan ett nytryck.
    För mig finns det inget annat skäl till att använda ordet negerkung än att man inte får ändra i andras verk.
  • Gurkan

Men det är ju redan ändrat förutom i mcdonalds nytryck så då har du egentligen inget skäl till att använda ordet?

• Beccan85
    ssk skrev 2011-12-18 17:54:16 följande:
    Nej, de lever inte i huvudsakligen på bananer.

Annan syn på mänkligheter? Neger är inte negativt ord egentligen utan det är 2000-talets som gjort det negativt.  
    Har 2000-talet gjort ordet negativt?? Du är ju helt dum i huvudet!
  • Beccan85
    moleztah skrev 2011-12-18 17:57:12 följande:
    Tror ni på fullaste alvar att personer som säger neger menar isjälva verket: Nigger, blatte eller anant nedlåtande

Jag tror att dom som säger neger menar mörkhyade människor från södra afrika tex.

Och vilken hudfärg har DU??
    Det är mycket möjligt att det är vad de menar, men hur kan du bestämma om de personer som det åsyftar tar illa vid sig eller inte??
    Kom igen, det är ett enormt laddat ord och jag tror inte någon, av de "mörkhyade människor från södra afrika" du menar, uppskattar att du eller någon annan kallar dem för det!
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))