• Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
  • Regnig måndag
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:30:28 följande:
    Vad vinner du på att gå in på totalt onödiga personangrepp? På vilket sätt leder det diskussionen framåt? Varför ger dit dig en tillfredställelse att kalla mig handikappad och antyda att jag har svag mental förmåga (vad det nu innebär)? Jjag har aldrig påstått att abrn är dumma jag ser bara inte vitsen med varför vi måste lära dem ett ord som är så negativt som neger faktiskt är när ordet negerkung inte har någon som helst betydelse för historien. Jag har heller inte fått svar på varför det är så viktigt att få använda ordet negerkung i en barnbok.
    Jag angriper inte dig som person på något sätt. Att du har ömma tår framstår med all önskvärd tydlighet men det är faktiskt din huvudvärk och inte min. Ta och läs en gång till vad jag skrev, tala sedan om exakt var jag pekar ut just dig.

Ordet neger har en jäkla stor betydelse i historien därför att det handlar om det kolonialsamhället som var och som faktiskt är fortfarande.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Beccan85
    Tonx skrev 2011-12-18 18:10:02 följande:
    Hm, jag vill bara klargöra att min åsikt att litteratur ska vara orörd inte innebär att jag tycker att bruket av ordet neger är okej. 
    Jag använder inte det ordet, men jag tänker inte förneka att det har funnits och är det någonstans gamla seder och bruk kan bevaras så är det väl ändå i litteraturen?
    Varför ska vi glömma det som har varit? 

Jag förstår inte tanken. Neger är inte ett okej ord idag, alltså ska det suddas ut ur gammal litteratur. Makes no sense to me...
    Du förstår inte? Men du säger ju att ordet inte är ok att använda idag, varför ska du då ändå använda det?

Jag skulle gärna läsa Pippiböcker för min son, men hur ska jag kunna förklara för honom att det är ok att ordet neger används i detta sammanhang, men inte i andra? Gud förbjude den dag (som jag vet kommer komma förr eller senare) när han kommer hem från dagis eller skola eller div fritidsaktivitet när han blir äldre  och berättar för mig och sin pappa att han blivit kallad för jävla neger! Hur ska jag som mamma då förklara att det är fel på alla jävla sätt, när han själv läst om pippis pappa som är negerkung och i det sammanhanget är det helt ok att använda ordet??
  • Regnig måndag
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:33:29 följande:
    Äsch det blev skickat innan jag var klar. Finns det något annat skäl än att man inte får ändra i andras verk? För det är ju redan gjort, i senare versioner har ju ordet strukits och Mcdonalds bok är ju knappast en orginalutgåva utan ett nytryck.
    Svar: nej, det finns inga andra skäl.

De utgåvor som är ändrade anser jag bör förstöras, jag som annars blir upprörd över bokbränneri.
  • Regnig måndag
    Beccan85 skrev 2011-12-18 19:56:24 följande:
    Du förstår inte? Men du säger ju att ordet inte är ok att använda idag, varför ska du då ändå använda det?

Jag skulle gärna läsa Pippiböcker för min son, men hur ska jag kunna förklara för honom att det är ok att ordet neger används i detta sammanhang, men inte i andra? Gud förbjude den dag (som jag vet kommer komma förr eller senare) när han kommer hem från dagis eller skola eller div fritidsaktivitet när han blir äldre  och berättar för mig och sin pappa att han blivit kallad för jävla neger! Hur ska jag som mamma då förklara att det är fel på alla jävla sätt, när han själv läst om pippis pappa som är negerkung och i det sammanhanget är det helt ok att använda ordet??
    Det är snarare en diskussion om hur, varför och när man bör diskutera och förklara olika saker för barn. Alltså ett pedagogiskt problem snarare än problem med boken.

Jag undrar seriöst varför föräldrar verkar vara så handfallna gentemot sina barn. Hur förklarar man hur barn blir till? Eller överlåts det med varm hand till dagis och skolor?
    Bara för att ta ett exempel....
  • Beccan85

Att förklara hur ett barn blir till är väl KNAPPAST samma sak som att förklara varför ens barn blivit utsatta för rasistiska påhopp? 

Det är bara tragiskt att folk envisas med att använda ord som så uppenbart inte är ok!

Jag kommer med säkerhet klara av att ta det med min son när dagen kommer, för tro mig den kommer komma. Blir ännu mer övertygad när jag läser trådar som den här. 
    Det jag är upprörd över är snarare dubbelmoralen, och helt avsaknaden av den hos en del personer. 

• Regnig måndag
    Beccan85 skrev 2011-12-18 20:16:45 följande:
    Att förklara hur ett barn blir till är väl KNAPPAST samma sak som att förklara varför ens barn blivit utsatta för rasistiska påhopp? 

Det är bara tragiskt att folk envisas med att använda ord som så uppenbart inte är ok!

Jag kommer med säkerhet klara av att ta det med min son när dagen kommer, för tro mig den kommer komma. Blir ännu mer övertygad när jag läser trådar som den här. 
    Det jag är upprörd över är snarare dubbelmoralen, och helt avsaknaden av den hos en del personer. 
    I princip är det ingen skillnad nej, bägge går ut på att förklara för barn vad livet är och hur världen fungerar och har fungerat...

Det jag faktiskt tycker är skrämmande är den allmänt dåliga läskunnigheten. Jag har inte sett någon som kräver att få använda ordet ändå hävdas det gång på gång.

Sen kan man alltid bli lite djupare än vad som normalt klaras av på FL och då resonera om vad ändring av litterära verk och historia i verkligheten står för, när det används och varför. Det är sådant är en grundbult i alla diktaturer och enbart därför är det inte självklart att man ska ändra i den text AS skrev.
  • Tonx

Var har jag skrivit att jag ska använda ordet neger och vem har hävdat att ordet neger är okej i vissa sammanhang? 
    Det är ingen här som har påstått att negerkung är en vedertagen benämning på vad han nu är herr Efraim Långstrump, men det VAR okej att använda det ordet då Astrid skrev boken och DET kan du inte ändra på!

Även jag undrar vad det är med dagens föräldrar som verkar totalt oförmögna att förklara sakers natur för sina barn? Hur svårt är det att förklara för sina barn att det här är en gammal bok, när det här skrevs hade man en annorlunda syn på mörkhyade personer som inte är accepterad idag. Idag vet man att "neger" är ett ord som gör folk illa osv.

Det handlar inte om att ordet är okej eller att det bör användas till vardags utan om att det är fel att ändra ett litterärt verk. 
  • Fanny b

Jag tror generellt att barn inte bryr sig så mycket om enstaka uttryck, som t ex negerkung, i böcker, så länge detta uttryck inte används frekvent i texten. Och när det gäller denna bok, så går ju inte den ut på att Pippis pappa behandlade sina undersåtar hårt, så jag tror inte barn, generellt, fokuserar så mycket på detta utryck.

Jag tror att det är vi vuxna som läser in för mycket i sådana här fall, och ser saker som barnen inte ser. Ett exempel på detta är en scen ur en Emil-film, där Alfred får blodförgiftning. Krösa-Maja ser till Alfred och är pessimistisk till om han kommer klara sig. Emil reagerar med att säga något i stil med att Alfred kommer klara sig, och Krösa-Maja säger något i stil med "visst" men säger sedan "Tror inte likistan kommer få plats här i drängstugan", där Alfred alltså var.  Jag tror att de är få barn som ens märker denna ironi och kommentar.
  • Anders3000

Jo du, PUSS! Vad jag menar är att om vi ska springa omkring och kalla folk med mörk hy för neger och vita människor för människor.. Så blir det en väldigt konstig och obehaglig verklighet, alltså vi har människor och vi har negrer... Därför bör man INTE använda ordet neger...

• puss
    Anders3000 skrev 2011-12-19 18:47:25 följande:
    Jo du, PUSS! Vad jag menar är att om vi ska springa omkring och kalla folk med mörk hy för neger och vita människor för människor.. Så blir det en väldigt konstig och obehaglig verklighet, alltså vi har människor och vi har negrer... Därför bör man INTE använda ordet neger...
    jaha, okej. tack för förklaringen.
    Ät min sidfot
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))