Mångkulturalister se hit!
JTA skrev 2011-10-25 22:09:27 följande:
1. Invandrares kriminella överrepresentation är klarlagd. Den består även efter rensning av socioekonomiska variabler. Skulle bli än klarare om vi kunde få siffror per ursprungsland. Det hjälper inte att du försöker vända upp och ner på siffrorna. Det är risk för att du själv blir anklagad för överdrifter och generaliseringar. 2. Men det är klart intressant att Rosengård etc har lägre brottslighet än genomsnittet i Sverige. Källa på det vore tacknämligt.
3. Eftersom invandrares överkriminalitet är fastlagd måste det betyda att invandrarna inte begår brotten där de bor utan hellre begår dem i "Genomsnittssverige". Hur känns det?
4. Skillnaden mellan din uppväxt och hur den kan jämföras med hur du nu upplever samhället kan vara att du då var barn/ungdom och nu är vuxen. När man själv skaffar barn får man automatiskt ett annat sätt att se på samhället, dels för att man får en tätare kontakt med deras sociala verklighet och dels för att man inte gärna experimenterar med sina barn. Återkom gärna då.
Vänder upp och ned? FAKTUM är att en jättemajoritet av alla invandrare aldrig blir misstänkta för brott. En majoritet är skötsamma. Ändå blir man hånad och kallad naiv om man utgår från dessa faktum, och inte går med på felaktiga generaliseringar om kriminella utsugarinvandrare?
Det är ett vanligt missförstånd att man måste fokusera på samhällets sämsta sidor för att vara realist. När en realist väl egentligen borde se både de negativa och positiva faktorerna och försöka se objektivt?
2. Du har fått den källan minst två ggr. Varsågod:
www.bra.se/extra/measurepoint/&name=Sammanst%E4llning&url=/dynamaster/file_archive/110404/8bd2433af27b5b888eed0a4a091e846f/Urban%252dLUA%252d2010.pdf
Rosengård har inte totalt sett en lägre brottslighet än genomsnittet (bara när det gäller rån, stölder och inbrott), men de ligger under genomsnittet för lågstatusområden. Deras rykte verkar alltså var väldigt överdrivet. Jag kan inte se hur det kan vara realistiskt att svälja denna typ av överdrift med hull och hår?
3. Oavsett härkomst så är varje brottsoffer ett för mycket, det är därför jag vill fokusera på verkliga strategier för att minska brotten. Inte åtgärder som inte kommer minska vår nuvarande brottslighet ett dugg (som t.ex. att minska invandringen).
Och man skall inte blunda för att studien visar att VISSA invandrartäta områden i t.ex. Helsingborg och Sthlm har en ENORM överrepresentation i brott. Det intressanta är ju att det är så otroligt olika i olika områden, trots att de vad jag vet är lika invandrartäta och trots att det vad jag vet finns MENA-invandrare i de flesta av dem och trots att det finns stora socioekonomiska problem i dem allihop. Det verkar helt enkelt inte som att det är invandringen i sig som är den främsta faktorn som skapar denna brottslighet. Man borde kanske studera dessa områden och komma fram till vad det är som gör vissa framgångsrika och andra så problematiska.
4. Självklart är det så att mitt perspektiv har ändrats. Jag har redan två barn. Vi bor ju i och för sig hela tre kilometer från mitt barndomshem i ett något mer attraktivt område, där det i och för sig finns gott om invandrare. Men faktum kvarstår. Skolan jag gick i har jämförelsevis bättre rykte idag än när jag gick där. Jag går ju ofta genom samma skogar idag. Det sitter inga limsniffare där. Jag cyklar ofta förbi samma gamla närlivs, det står inga ungdomsgäng där utanför och hänger som det gjorde på min tid. Det är mindre klotter på skolan idag och pyromaner och vandaler låter vad jag har hört från föräldrarna och förra grannen (som är lärare på skolan) i större utsträckning skolan vara i dag jämfört med förr.
Som sagt, jag blundar inte för att det finns problem. Jag är bara realist och går inte med på en idealiserad bild av gårdagens Sverige.
Jag experimenterar gärna inte med mina barn, därför vill jag hålla fast vid den tolerans och öppenhet som varit väldigt delaktig till att göra Sverige till det land det är.