Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

Self Evident skrev 2011-11-22 01:25:57 följande:
    Jo, det är exakt det vi måste göra. Det blir absurt när etniska svenskar vägrar generalisera då debattörer som själva har vuxit upp i hederskulturer - Baladiz, Güngür, Pekgül, Sara Mohammed, Bahareh Andersson m.fl. - uppmanar myndigheterna att rikta arbetet ännu mer specifikt. Jag citerar Tara Twana, kommunfullmäktigeledamot i Stockholm, i artikeln "Förnekare av den specifika hederskulturen sviker offren":

"Jag menar också att om vi ska få bukt med detta problem krävs att vi en gång för alla erkänner att hedersvåld inte är så ovanligt som man vill göra sken av och att det inte är bundet till religiös övertygelse utan beror på en förvriden kvinnosyn. Vi måste slå fast att detta i grunden handlar om ett förtryck av invandrarkvinnor som vill göra sig fria. I kulturer såväl som i Mellanöstern och Nordafrika är det accepterat att kvinnan är underordnad mannen och att kvinnor kan bli mördade på grund av förlorad heder."

Numera rapporterar t.o.m. nyheterna öppet om den syrianska organiserade brottsligheten i Södertälje och idag skildrar Sydsvenskan konstnaderna för somalisk katsmuggling. Hur ska man komma till roten av den här typen av företeelser om man blundar för en så tydlig koppling till etnisk tillhörighet? Till och med "De somaliska hälsokommunikatörerna" har, förutom könsstympning, katmissbruk på sin agenda för åtgärder som onekligen kräver generaliseringar.   

Det finns historiska och politiska förklaringar till alla dessa problem - minoriteter i diasporan som utvecklar maffiametoder liksom finansiering av islamistiska nätverk (al-Shabaab) genom kathandel. Om man använder diskriminering  och sociala skillnader som enda förklaringsmodeller missar man dessa företeelser helt. Al-shabaab omsätter miljonbelopp och Södertäljenätverket bygger de glassigaste villorna i stan och utför samtidigt de mest brutala avgrättningarna. Polisen arbetar redan inriktat på båda grupperna, helt enkelt för att det ger mer resultat.      
    Menar du att Baladiz, Güngür, Pekgül, Sara Mohammed, Bahareh Andersson o.s.v. vill att vi utifrån fördomar och generaliseringar pekar ut vissa grupper som mer intoleranta och enbart inrikta arbetet på dem

Jag tror inte det.
    Däremot har jag självklart inte för att man skall blunda för något och jag har inget emot riktade åtgärder, så länge de utgår ifrån fakta,  och utförs på ett respektfullt sätt och ser individen. Man skall inte blunda för de problem som finns med tvångsgifte och kvinnoförtryck, förtryck av homosexuella och förlegade manskulturer och barnaga o.s.v.. Men man skall inte döma hela grupper som skyldiga på förhand för det alienerar bara. Det är viktigt med fingertoppskänsla. Och det är viktigt att man inte smutskastar vissa kulturer och sätter den egna på pedistal. Man skall lyfta fram det som är bra med Sverige (jämlikheten, toleransen) och få folk att känna sig välkomna in i den samhörigheten, men man skall inte blunda för de problem som finns.
    Man skall självklart inte glömma bort alla de etniskt svenska flickor och pojkar, kvinnor och män,  och HBTQ(i)-personer som också råkar illa ut.
    Man kan rikta insatser, men samtidigt måste arbetet mot ökad tolerans ske i hela samhället.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 08:25:58 följande:
    Quintus, om du hade en begränsad summa pengar (en budget) att spendera på att hjälpa unga kvinnor att få leva sitt eget liv, hur skulle du då spendera pengarna? Ett allmänt utskick, bland annat till min och din familj, eller en riktad verksamhet dit du tror dina resurser kan göra mest nytta?

Försök svara ärligt på frågan och endast på frågan.
    Självklart skulle jag rikta insatsen.

Jag tycker absolut att Sverige måste bli bättre på att skydda de utsatta grupper som kommer hit, Men man får inte glömma bort de utsatta som finns bland de etniskt svenska.
    Och man får inte ignorera de konservativa krafter (bl.a. SD och liknande partier, men även olika religiösa grupper) som i hela Europa försöker motverka arbetet mot diskriminering på grund av ras, härkomst, kön, sexualitet, funktionshinder o.s.v.

Och sen om jag helt fritt fick spendera pengarna  så skulle jag ju egentligen vilja arbeta för ett mer internationellt perspektiv på dessa frågor. Enligt The Economist är det minst 1,5 miljoner kvinnor som "försvinner" (dör eller aborteras) varje år enbart på grund av deras kön. Men knappt nån reagerar. Och Svenska företag fortsätter stödja stater som t.ex. Kina (där flickbarn systematiskt dödas och aborteras) och Saudiarabien (vars könsförtryckande lagar kan jämföras med apartheid).

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 08:40:50 följande:
    1. Nej jag tror inte de sämsta länderna är monokulturer, tvärtom.

2. Jag tror också de flesta historiker skulle hålla med om att USAs konstitution var ett föredöme. Men som sagt, rättigheterna kom inte alla till glädje och indianerna lär ha anledning att vilja komplicera frågan. Du plockar russinen ur kakan.

3. Men jag håller med i den meningen att jag kan tänka mig att den stora smältdegeln säkert bidragit positivt till USAs utveckling. En dynamisk röra av inverkan och påverkan. Men också en kamp för överlevnad. USAs invandrare fick lov att klara sig själva. Skall vi alltså ta bort bidragen till invandrarna? Det skulle förvisso lösa de flesta problem eftersom endast en bråkdel skulle komma hit. De som kommer skulle dock leva få leva i armod.

Dessutom är samhället totalt förändrat från då till nu, även i USA. Trots att USA fortfarande inte har någon dyrbar välfärd som invandrarna tär på, är man i dagsläget inte längre så förtjust i okvalificerad invandring ens i det landet. Kraven på arbetskraften är rätt höga i det postindustriella samhället. Vad vi skulle behöva för att få igång någonting som liknar den dynamiska smältdegeln är bättre materiel. Inte analfabeter, inte de med "fåraherde" som enda merit, inte de som anser sig ha rätt att bli försörjda av någon familjemedlem eller staten. Dvs en helt annan grupp än de 40 000 som årligen kommer till Sverige från efterblivna länder. 
    1. Men de bästa länderna enligt rankingen då? Australien, U.S.A, Norge, Sverige, Tyskland o.s.v. Är de monokulturer? Eller är de bra exempel på väl fungerande mångkulturer?

2. Nej, jag försöker bara påtala hur mångkultur i sig kan leda till positiv utveckling. Kulturkrockar kan skapa problem, men det glöms ofta bort i debatten att kulturkrockar även leder till ökad förståelse, nya idéer och tvingar fram nya lösningar. Men som sagt det är ingen mirakelmedicin.

3. U.S.A är väldigt olikt Sverige. Och själv föredrar jag ju tanken om ett samhälle där alla samarbetar och skapar en gemensam välfärd.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-11-22 11:47:14 följande:
    Hur lätt är det att få uppehållstillstånd i USA? Fråga alla de tusentals mexikaner som mist livet när de har försökt ta sig över gränsen, och som om de lyckas, direkt blir deporterade. USA är ju fullt av s.k. illegala invandrare. USA krigar världen över och driver folk på flykt men själva tar de minsann inte emot några flyktingar/invandrare. Men "arms talk" och ingen sätter sig upp mot dem så länge de har världens största vapenarsenal till förfogande.
    Håller med om att U.S.A inte tar ansvar för den oreda de ofta medverkar till att skapa.

Men du glömmer kanske att på ett sätt är det betydligt enklare att få uppehållstillstånd i U.S.A än i andra länder. Det räcker att födas i U.S.A för att bli medborgare. Så är det ju t.ex. inte i Sverige, Därför finns ju t.ex. inga papperslösa barn i U.S.A. 

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-11-22 12:02:47 följande:
    1. Sverige har inte alls varit mångkulturellt i tusentals år. Var har du fått det ifrån?

2. Sverige har i modern tid - sedan medeltiden -, varit en monokultur i offentligheten och en bikultur i det privata - svenskarna och samerna. Detta i motsats till till exempel Spanien, som visst är en mångkultur, med olika språk, matvanor, och t.o.m. olika helgdagar i kalendern, enligt lokala helgon.

Däremot var Sverige fram till nationalstaternas bildande en slags mångkultur, fast då kan man knappast heller säga att Sverige var Sverige.
    1. Bland annat genom att plugga en massa historiakurser på universitetet.

2. Så du menar att folk i Skåne och folk i nordligaste Norrland på t.ex. 1700-talet hade samma matkultur och talade samma språk och hade samma levnadsmönster?
    Och Gotland då? Hade dom på 1700-talet samma levnadsmönster som folk i t.ex. Göteborg?
    Eller är det så att det i alla tider i det land område som nu kallas Sverige har funnits olika kulturer, olika tankesätt och en massa olika språk (t.ex. svenska, danska, norska, finska, meänkieli, samiska, romani och jiddisch)

• Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:29:25 följande:
    1. Bland annat genom att plugga en massa historiakurser på universitetet.

2. Så du menar att folk i Skåne och folk i nordligaste Norrland på t.ex. 1700-talet hade samma matkultur och talade samma språk och hade samma levnadsmönster?
    Och Gotland då? Hade dom på 1700-talet samma levnadsmönster som folk i t.ex. Göteborg?
    Eller är det så att det i alla tider i det land område som nu kallas Sverige har funnits olika kulturer, olika tankesätt och en massa olika språk (t.ex. svenska, danska, norska, finska, meänkieli, samiska, romani och jiddisch)
    Tänke inte efter när jag skrev. På 1700-talet bodde det inte speciellt många etniskt svenska människor i nordligaste Norrland. Det var nästan bara skog och samer där uppe. Men jag  tror att du förstod vad jag är ute efter ändå. 

• Quintus Zebra
    ojsanoj skrev 2011-11-22 14:04:23 följande:
    USA hade rasåtskillnad långt in på 60-talet. Det är låååångt ifrån liberté, égalité, fraternité hörre du!
    Det finns fortfarande stater där straffade inte får rösta, där de svarta inte är registrerade till att rösta i presidentval osv.
    USA är knappat ett föredöme när det gäller demokrati.
    U.S.A är och har alltid varit en blandning av en del väldigt positiva saker och en del väldigt negativt. Men det negativa tar inte bort det faktum att det var där religionsfriheten, yttrandefriheten, pressfriheten o.s.v. i praktiken föddes.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 15:32:21 följande:
    Nå så då så: Du gör också negativa generaliseringar. Av samma anledning som vi andra: för att det är relevant.
    Nej, det gör jag inte. Jag utgår ifrån fakta.  Jag ser inte enbart negativa fakta och stämplar inte hela kulturella grupper som efterblivna utifrån grova generaliseringar.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 15:35:26 följande:
    Du väljer att plocka fram det positiva som bra exempel på framsteg pga mångkultur, men gör inte detsamma med de negativa exemplen. Det håller inte Quintus.
    Jo då, jag har flera gånger sagt att kulturkrockar också kan vara negativa. Jag idealiserar inte mångkultur, utan försöker bara måla upp en mer objektiv bild av mångkultur än den som idag ofta sprids.

Ursprungsbefolkningens öde i Amerika handlade inte om mångkultur. Utan om intolerans och rasism och imperialism och biologi (att stora delar av ursprungsbefolkningen inte tålde den Europeiska bakteriefloran)
    JTA skrev 2011-11-22 15:40:13 följande:
    1. Du får lov att bortse från de senaste decenniernas migrering. Var de bästa länderna mångkulturer vid tiden när mänskliga rättigheter växte sig starka i de länderna?

2. Annars får du nog lov att släppa USA. Ingen här gillar USA, minst av alla du själv. NZ kanske är ett intressantare exempel. Hur var det nu med deras samhälle innan invandrarna vällde in från GB? 
    1. Jag skall bortse från den invandringen för den påverkar inte samhället så mycket, eller?
    Ja, dom var mångkulturer innan också. Men kanske inte på det sätt du menar.
    Och de mänskliga rättigheterna i sig själv var ju resultat av mångkultur i t.ex. Sverige eftersom idéerna kom utifrån?
    Och de mänskliga rättigheterna är ju i de flesta av dessa länder starkare idag än för trettio år sedan?

2. Jag gillar U.S.A. Men jag gillar inte allt med med U.S.A. Jag dömer inte ut en hel nation enbart med tanke på de negativa punkterna.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-22 16:01:39 följande:
    1. Det är dina formuleringar men de vill definitivt att myndigheterna generaliserar för att se mönster och möjliga åtgärder när det gäller vissa företeelser som balkongmord och hedersvåld. För när ska man sluta prata om fördomar då det gäller utbredda företeelser och i stället tala om högst reella mönster?

2. Att arbeta riktat mot hedersvåld är ju utan tvekan att öka toleransen i hela samhället, särskilt i de grupper som inte har vuxit upp i det svenska samhället. Att jämföra hbt-personers situation i Sverige där Ottar arbetade för homosexuellas rättigheter redan på 30-talet, RFSL är en landsomfattande organisation, vi har öppet homosexuella i politik, media och kyrkan, där det finns hbtq-organisationer för studenter, poliser, präster etc med kulturer där du aldrig kan komma ut och riskerar att dödas om du faktiskt gör det, är så där lite lagom förmätet.

3. Självklart förekommer det diskriminering och hatbrott mot hbtq-personer även i Sverige men den fundamentala skillnaden är att dessa personer skyddas i lagen, genom organisationer, ombudsmän och uppmärksammas i mängder av kampanjer och projekt. Jämför det med att homosexualitet i vissa länder straffas med döden eller total social utfrysning och att rektorn för en muslimsk friskola i Sverige för inte så länge sedan hävdade att homosexuella inte kan vara äkta muslimer eller att broderskapsrörelsens muslimska motsvarighet helt sonika strök arbetet för hbt-personer från sin agenda.

4. Gör ett experiment och hångla med en man på Nytorget på Södermalm och gör sedan samma sak i Rinkeby och Ronna. Reaktionerna lär variera rejält. Jag tror inte att det största hotet mot toleransen i det svenska samhället utgörs av etniska svenskar så det är inte särskilt effektivt att pumpa in skattepengar i anti-rasistiska kampanjer.

5. Lägg dem i stället på att bekämpa intoleransen inom vissa invandrargrupper så skulle mycket av det som svenskar ogillar med invandringen och som strider det svenska samhällets värdegrund successivt försvinna.          

1. Jag såg en riksdagsdebatt nyligen då det var vänsterpartiet som försökte få regeringen att på allvar börja ta fram en strategi för att få bukt med balkongfallen och liknande. Du är inte direkt ensam om att vilja motverka denna typ av avskyvärdheter.

2. Om arbetet är framgångsrikt så absolut. Men om arbetet ökar på fördomar, skuldbelägger och misstänkliggör hela grupper och i slutändan inte fungerar alls. Då ökar det ju intoleransen istället?

3. Sverige är jämförelsevis väldigt tolerant. Ring gärna RFSL eller Pride och fråga om de anser att arbetet är slutfört och sverige är tolerant. Konstigt nog glömde du ta med alla de kristna präster och pastorer som talar emot homosexualitet och som t.o.m. helre vill avsäga sig vigselrätten än att fortsätta viga i samma kyrkor där homosexuella vigs.

4. Kanske skulle jag istället göra ett annat experiment? Först hånglar jag med en man på vänsterpartiets privata efterfest efter deras dag i Almedalen. Och sedan går jag in på SD´s privata efterfest och sätter mig framför Björn söder (sv.wikiquote.org/wiki/Bj%C3%B6rn_S%C3%B6der) och gör samma sak.

5. Jag vill ju helst lägga dem i skolan så alla får ta del av dem. Det finns en massa intolerans i Sverige hos etniska Svenskar också. Förstår inte syftet med att blunda för det. Läs här på FL om du inte tror mig. Eller gå in i ett gäng fikarum och starta diskussioner. Jag anser att Sverige är ett av världens tolerantaste ländr, men det hindrar mig inte från att se intolerans hela tiden.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!