Mångkulturalister se hit!
Self Evident skrev 2011-11-22 01:25:57 följande:
Jo, det är exakt det vi måste göra. Det blir absurt när etniska svenskar vägrar generalisera då debattörer som själva har vuxit upp i hederskulturer - Baladiz, Güngür, Pekgül, Sara Mohammed, Bahareh Andersson m.fl. - uppmanar myndigheterna att rikta arbetet ännu mer specifikt. Jag citerar Tara Twana, kommunfullmäktigeledamot i Stockholm, i artikeln "Förnekare av den specifika hederskulturen sviker offren":"Jag menar också att om vi ska få bukt med detta problem krävs att vi en gång för alla erkänner att hedersvåld inte är så ovanligt som man vill göra sken av och att det inte är bundet till religiös övertygelse utan beror på en förvriden kvinnosyn. Vi måste slå fast att detta i grunden handlar om ett förtryck av invandrarkvinnor som vill göra sig fria. I kulturer såväl som i Mellanöstern och Nordafrika är det accepterat att kvinnan är underordnad mannen och att kvinnor kan bli mördade på grund av förlorad heder."
Numera rapporterar t.o.m. nyheterna öppet om den syrianska organiserade brottsligheten i Södertälje och idag skildrar Sydsvenskan konstnaderna för somalisk katsmuggling. Hur ska man komma till roten av den här typen av företeelser om man blundar för en så tydlig koppling till etnisk tillhörighet? Till och med "De somaliska hälsokommunikatörerna" har, förutom könsstympning, katmissbruk på sin agenda för åtgärder som onekligen kräver generaliseringar.
Det finns historiska och politiska förklaringar till alla dessa problem - minoriteter i diasporan som utvecklar maffiametoder liksom finansiering av islamistiska nätverk (al-Shabaab) genom kathandel. Om man använder diskriminering och sociala skillnader som enda förklaringsmodeller missar man dessa företeelser helt. Al-shabaab omsätter miljonbelopp och Södertäljenätverket bygger de glassigaste villorna i stan och utför samtidigt de mest brutala avgrättningarna. Polisen arbetar redan inriktat på båda grupperna, helt enkelt för att det ger mer resultat.
Jag tror inte det.
Däremot har jag självklart inte för att man skall blunda för något och jag har inget emot riktade åtgärder, så länge de utgår ifrån fakta, och utförs på ett respektfullt sätt och ser individen. Man skall inte blunda för de problem som finns med tvångsgifte och kvinnoförtryck, förtryck av homosexuella och förlegade manskulturer och barnaga o.s.v.. Men man skall inte döma hela grupper som skyldiga på förhand för det alienerar bara. Det är viktigt med fingertoppskänsla. Och det är viktigt att man inte smutskastar vissa kulturer och sätter den egna på pedistal. Man skall lyfta fram det som är bra med Sverige (jämlikheten, toleransen) och få folk att känna sig välkomna in i den samhörigheten, men man skall inte blunda för de problem som finns.
Man skall självklart inte glömma bort alla de etniskt svenska flickor och pojkar, kvinnor och män, och HBTQ(i)-personer som också råkar illa ut.
Man kan rikta insatser, men samtidigt måste arbetet mot ökad tolerans ske i hela samhället.