Mångkulturalister se hit!
JTA skrev 2011-10-12 14:14:21 följande:
Nationaliteten delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla (yes, cirkeldefinition!), etc. Individerna inom nationen delar alltså identitet. Det är konventionalia att gemensam identitet är en bra grogrund solidaritet. Man känner igen sig i den andre, kan känna att dess problem lika gärna kunde vara ens egna. Nationalstaten är per definition att låta riksgränsen sammanfalla med en nationalitets geografiska utbredning. Så det är knappast så att nationalstaten skapade sammanhållningen utan snarare att statens gränser anpassats till sammanhållningens utbredning. Tidigare i historien fanns nog nationell sammanhållning men eftersom nationen var en del i en mycket större stat, eller delad på flera stater, fanns inte den statliga struktur som gjorde det möjligt för nationen att skapa ett välfärdssamhälle eller demokrati. Men utvecklingen har tagit olika vägar genom vår närhistoria. Nationalism > chauvinism > fascism > katastrof > omstart > demokrati. Eller nationalism > solidaritet > demokrati.
Men nu hittar jag på allt eftersom jag skriver. Lite av vetenskapsman faktiskt!
Däremot tycker jag du har en väl romantisk och generaliserad syn på nationalitet och nationalstat, som enligt mig verkar ha ganska lite med verkligheten att göra. Som du vet kan jag ge dig massor av exempel på när individer inom en nation inte delar identitet, historia, religion, språk, etnicitet och nationella symboler. Det finns mängder av nationalstater runt om i världen som har högst onaturliga gränsdragningar.
Jag tror inte alla från överklassen i Stockholm på 70-talet kände igen sig och identifierade sig speciellt mycket med proggare och kommunister. Jag tror inte alla adel och rika på 1800-talet identifierade sig så mycket med de fattiga och arbetare som de inte ens ville ge justa arbetsvillkor och rösträtt.