Self Evident skrev 2011-11-16 20:50:16 följande:
1. Den värsta formen av kulturrasism står pk-isterna för, t.ex. Weiderud som hävdar att muslimer inte förstår bättre än att diskriminera homosexuella eller feminister som påstår att det inte finns några hedersrelaterade brott. The soft bigotry of low expectations som det heter.
Quintus Zebra skrev 2011-11-15 16:41:32 följande:
Ja, det kan skrämma mig ibland också! Men skrämmer inte attityden mot mångkulturförsvarare dig också? Människor (journalister, debattörer, politiker och vanligt folk) som sätts upp på dödslistor, mordhotas, eller som på bloggar eller forum eller i mail kallas PK eller landsförrädare eller svenskhatare eller än värre?
Som jag skriver tidigare skulle jag vilja göra en stor undersökning av facebook och FL och aftonbladet och diverse andra stora forum för att se vilken grupp som är mest utsatt för "närmobbning". Min egna uppfattning är att det är betydligt vanligare att folk kallas PK och landsförrädare än att folk kallas rasister.
Och om man blundar för allt jag varit med om i det privata så har jag här på FL fått betydligt värre saker kastade på mig än jag någonsin sett någon invandringskritisk råka ut för. Det vanligaste har ju varit beskyllningar om att jag är personligen ansvarig för mord och våldtäkter. Bland det värsta är ju alla de gånger motdebattörer har önskat att min fru eller min dotter skall "kulturberikas" d.v.s. mördas eller våldtas eller att jag själv råkar ut för liknande, så jag "lär mig" hur "verkligheten" ser ut!
2. Alla former av odemokratiskt och brottsligt beteende skrämmer eller åtminstone provocerar mig men jag har aldrig förstått varför man ska försvara mångkultur. För mig är det bara ett faktum.
3. Det finns människor med olika kulturer i Sverige (deskriptiv mångkultur) men det betyder inte att alla kulturella företeelser ska försvaras som om alla kulturella särdrag skulle vara lika mycket värda (normativ mångkultur).
4. Vi har gjort oss av med många destruktiva kulturella företeelser i Sverige genom åren - häxprocesser, barnaga, dödsstraff, offentlig prygling etc etc. Det var ett elände som helt enkelt skulle förbjudas och motverkas. Detsamma gäller vissa kulturella företeelser som invandringen fört med sig - barnäktenskap, tvångsäktenskap, extrema former av kvinnförtryck, omskärelse av både flickor och pojkar, vissa former av organiserad brottslighet och hedersvåld etc. Jag skiter fullständigt i om de företeelserna är någons kultur, de ska elimineras.
5. Jag försvarar de mänskliga rättigheterna och individens frihet, inte kulturer. Om de senare inte bryter mot de förra så får folk göra vad de vill för min del. Då behöver jag varken försvara eller motarbeta dem.
1. Knappast! Det finns betydligt värre kulturrasism även om kulturrasism och kulturromantisering självklart är lika illa vilken "sida" den än kommer ifrån. Sen förstår jag fortfarande inte din vilja att generalisera om PK-ister utifrån ett fåtal exempel.
2. Man ska försvara begreppet mångkultur eftersom det är under attack och eftersom väldigt få på ett seriöst sätt försvarar det. Mångkultur beskrivs ofta numera som något negativt. Det påstås skapa massa problem. Det påstås rasera imperium. Det påstås skapa våld och konflikter. Men problemet är att dessa påståenden inte är belagda. Det är knappast mängden kulturer i förorten som skapar problem.
Istället visar ju fakta att mångkulturella samhällen faktiskt historiskt sett har fungerat bättre. Framväxten av demokratiska rättigheter har ju så gott som alltid skett i mångkulturella miljöer eller genom kulturkrockar. Kulturkrockar kan skapa problem, men bara om det finns intolerans inblandat. Det är intoleransen som bör hängas ut och bekämpas. För kulturkrockar leder ju även till ökad förståelse, nya idér och nya lösningar på problem.
DÄRFÖR bör mångkultur försvaras!
3. Nej, alla kulturella företeelser skall inte försvaras. Alla kulturella företeelser är inte lika värda. Men det skall inte spela någon roll om en företeelse är "utländsk" eller svensk. Är den intolerant eller negativ skall den bekämpas. Det är därför man måste kunna se kritiskt och granska och ifrågasätta kulturbegreppet och kulturella fenomen även om de anses "svenska".
4. Hmmmm. Intolerans skall motverkas, skit samma dess härkomst. Men samtidigt kan vi inte ha nolltolerans. Det är en mänsklig rättighet för alla oavsett härkomst att ha intoleranta åsikter så länge man inte bryter mot någon lag.
5. Jättefint skrivet. Håller med!