Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

JTA skrev 2011-10-13 15:25:41 följande:
    Jamen romerna var väl en bra jämförelse... Om man med "starkare kultur" menar mer inåtvänd, med större avstånd till omgivningen. Det är väl ändå inte det du vill uppnå.
    Det handlar inte om vad jag vill. Jag bara ger exempel som visar att kulturer stärks av att attackeras och av att utsättas av konkurrens (även om konkurrensen mest är upplevd). För att motbevisa den märkliga tesen som vissa nationalister och andra brukar komma med, att Sveriges kultur bara skulle upphöra för att det kom andra kulturer hit.

Jag vill självklart inte att de invandrare som kommer hit skall behandlas på det sätt Romer har behandlats. Jag vill att alla skall släppas in och tillåtas delta i samhället.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-13 23:17:56 följande:
    Är det islamisterna du tänker på nu? De som är företrädare för alla de stora svenskmuslimska föreningarna? Låter precis som dem.

De som några släppte in utan att fråga flertalet vad de tyckte om det.
    Syftet med det inlägget?

Att mörka vilka det är som sitter i parlament i Sverige  runt om i Europa och jobbar för att  motverka tolerans? Flört

Att låtsas som att extrema muslimer som sitter och konspirerar i källarlokaler har mer makt än folkvalda politiker och politiska partier med miljontals kronor på banken?

Vilka är det som sitter på maktpositioner (både kommunalt och riksdagen). Som får miljoner i partistöd varje år? Och som verkar för att  motverka jämställdhetsarbetet mellan könen, inskränka religionsfriheten,  minska HBTQ-personers rättigheter, minska elevers chanser att lära sig kritiskt tänkande i skolan, motverka antidiskrimineringsarbetet o.s.v?

Muslimerna?

• Quintus Zebra
    Per45 skrev 2011-10-14 08:24:22 följande:
    "edonator skrev 2011-10-13 22:12:12 följande:
    Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010."

Nej du har helt fel, problemet är att du tror på en blogg som inte fattat att det handlade om anmälda brott. Det dödliga våldet har ökat men inte så kraftigt som du inbillar dig:

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period. Men 2010 inrapporterades 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en enskild anmälan med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
    www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&mo...

"Polisen har registrerat 213 fall av mord eller dråp, vilket är 92 procent fler än första halvåret i fjol. Men här handlar det om att ett fåtal enskilda ärenden med många anmälda brott som har påverkat statistiken. En Växjöläkare som tidigare misstänktes för 78 fall av dödshjälp står för en stor del av ökningen.

– Anmälningarna har lagts ner men de finns kvar i statistiken och eftersom det är så många brott påverkar det siffrorna, säger Svedlund."
    www.dn.se/nyheter/sverige/fler-fall-av-vald-i...

Tack!

• Quintus Zebra
    edonator skrev 2011-10-13 23:47:45 följande:
    Jag lade inte in någon värdering i mitt inlägg, jag bara konstaterade att integration är svårt. Judar har aldrig integrerats i samhället med undantag för möjligen de senaste åren. Hade judar integrerats under de dryga 1700 år de funnits i Europa innan 1900-talets början hade det aldrig funnits något Treblinka t.ex. Judarna hade då inte längre existerat som en egen folkgrupp.

Judar har liksom romer varit en utstött grupp i Europa. Det behöver nödvändigtvis inte bero på de två folkgrupperna, det är inte vad mitt inlägg handlar om, det handlar enbart om att integration är svårt och att en invandrargrupp som kommer till Europa idag mycket väl kan komma att leva som en egen grupp utanför det övriga samhället under tusentals år framöver.
    Läs gärna om hur Judarna behandlades under t.ex. medeltiden. Finns tillgängligt på t.ex. Wikipedia.

De FICK inte integrera sig. De fick inte ta vilka jobb som helst eller leva hur de ville.

Under sådana omständigheter är integration svårt.

Jag hoppas ju att dagens invandrare kommer tillåtas delta i samhället på samma villkor som alla andra, och då är det ju betydligt enklare att integrera sig. 

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-13 23:15:30 följande:
    1. Ännu ett inlägg där Quintus konstaterar att det inte går att säga någonting om någonting för att allt är ju olika om man tittar lite närmare på det: Sverige kan OMÖJLIGEN kallas nationalstat, inte ens på 1800-talet - det fanns ju för böfvelen någon procent samer i bortre Lappland! Det enda intryck dina argument ger är att du inte verkar vilja diskutera.

2. Och arbetarna som förenades över landgränserna kämpade för att få rösträtt även i andra länder? Nej. De kämpade för att få rösträtt i SITT land. Med inspiration från "bröderna" i samma sociala strata som kämpade för SINA länder. Varför tror du de fann det naturligt att begränsa rösträtten till sitt land?

3. Mångnationella = många nationer. Surprise? Igen då: Vilka mångnationella stater känner du till som är demokratier och välfärdssamhällen? Indien, USA? Välfärd, demokrati? Belgen? Spricker snart.

4. Nej de tillhör för fan inte samma nation. Det är en fullständigt självklar ståndpunkt, finns inget som helst kontroversiellt i det. Det är fullständigt okontroversiellt att de kolonialmakter som drog upp gränserna sket fullständigt i ursprungsbefolkningens sympatier och tillhörigheter i form av klaner, etniska utbredningar, språkområden, religioner. Dummar du dig bara?

5. Du talar fortfarande om NU, jag försöker diskutera framväxten av nationalstaten, demokratin och välfärdssamhället. Det skiljer 100-150 år. Du halkar hela tiden iväg och ner i gamla gnälliga hjulspår om hur dumma och odefinierade de moderna nationaliströrelserna är. Skit i det nu då.
    1. Läs igen. Inte alls vad jag skrev. Jag skriver däremot att människan är flockdjur. Att sammanhållning är viktig för ett fungerande samhälle. Att ett land (och alla andra enheter som t.ex. idrottslag eller företag) tjänar på att ha gemensamma mål. Gemensamma erfarenheter skadar inte heller. Men nationen är alldeles för stor för att bara rymma EN kultur, människans flockar har historiskt varit mycket mindre. Och framförallt skriver jag att nationaliteten är ett alldeles för luddigt och heterogent begrepp för att bygga en sammanhållning kring. Hur skall man kunna enas under något som inte ens de mest fanatiska nationalister kan hitta en definition för?
    Återigen frågar jag. Tror du verkligen på riktigt att alla etniska svenskar delar samma erfarenheter, värderingar och har en gemensam identitet. Eller hur många procent gör det enligt dig?

2. Nja, de kämpade allt för varandra också. Det fanns stort utbyte mellan stater. Men främst slogs de för sin EGEN situation. Och då vände de sig självklart mot de företagare och politiker som hade makt att påverka just deras situation.

3. Schweiz? Nederländerna? Storbritannien? Spanien? Finland (sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85land och sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland) ? Tyskland (sv.wikipedia.org/wiki/Tysklands_f%C3%B6rbundsl%C3%A4nder)? Är det något av dem som håller måttet enligt dig?
    Finns många fler, men det beror ju lite på exakt vad definitionen för "mångnationellt land" är och vad man sätter för krav på begreppen  välfärd och demokrati?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 08:44:35 följande:
    Det handlar om hur du argumenterar. Som svar på påståendet att svensk kultur hotas av invandring drar du till med att svensk kultur tvärtom kan stärkas av konkurrens, likt den romska kulturen. Ett rent hårresande argument som ju inte ens du själv gillar.
    Fast den romska kulturen är ju stark? Jag la ingen värdering utan konstaterade bara fakta. Och nämnde även Danmark, Finland, Norge och Judarna. Är de också dåliga exempel?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 08:46:53 följande:
    Är det Waberi (m) du tänker på?

I utanförskapsområdena är det du fruktar till stor del redan ett faktum.
    Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 08:48:56 följande:
    Det finns knappast några relevanta likheter mellan medeltida behandling av judar och vår "behandling" av invandrare. De tillåts delta i samhället på lika villkor. Problemet är väl att det inte räcker.
    Nej, det finns det inte.

Det är en helt annan situation nu.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-13 23:15:30 följande:
    1. Nej de tillhör för fan inte samma nation. Det är en fullständigt självklar ståndpunkt, finns inget som helst kontroversiellt i det. Det är fullständigt okontroversiellt att de kolonialmakter som drog upp gränserna sket fullständigt i ursprungsbefolkningens sympatier och tillhörigheter i form av klaner, etniska utbredningar, språkområden, religioner. Dummar du dig bara?

2. Du talar fortfarande om NU, jag försöker diskutera framväxten av nationalstaten, demokratin och välfärdssamhället. Det skiljer 100-150 år. Du halkar hela tiden iväg och ner i gamla gnälliga hjulspår om hur dumma och odefinierade de moderna nationaliströrelserna är. Skit i det nu då.
    1. I vilka nationalstater har makthavarna tillfrågar folket först innan man drog upp gränserna? Tillfrågades Svenskarna när nationalstaten Sverige skapades? Tror du verkligen att t.ex. skåningar och meänkieli-talande människor i norr på 1800-talet kände att de hade samma erfarenheter, värderingar och identitet?

2. Nej, jag talar om båda. Och jag ger exempel som visar hur extremt svårdefinierat och luddigt nationalitet-begreppet är.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-14 17:45:40 följande:
    "Invandrarna i riksdagen är i oktober 2010 fler än vänsterpartister, kristdemokrater, sverigedemokrater, centerpartister, folkpartister och även miljöpartister. Alltså den tredje kraften i riksdagen om de ville bilda en sådan vid sidan av partigränserna.
    Procentuellt är det även bättre representerade än kvinnorna, vars andel sjönk i årets val, ungdomarna och pensionärerna."

Ett litet urval:

Nyamko Sabuni, integrationsminister,(fp)

Moderata Samlingspartiet

Metin Ataseven, Stockholms län (ersättare för Mikael Sandström)
    Hanif Bali, Stockholms län
    Marta Obminska, Uppsala län
    Eliza Roszkowska Öberg Stockholms län
    Abdirizak Waberi, Göteborgs kommun
    Boriana Åberg, Skåne läns södra

Anti Avsan Stockholms län

Sedat Dogru, (ersättare)
    Jelena Drenjanin (ersättare)
    Montaser Eneim (ersättare)
    Mohamoud M. Enow (ersättare)
    Robert Gajos (ersättare)

Folkpartiet

Roger Haddad, Västmanlands län
    Ismail Kamil, Uppsala län

Gulan Avci, Stockholms kommun (ersättare)
    Essam El-Naggar, (ersättare)
    José Kimenga, (ersättare)
    Jasenko Selimovic, (ersättare)

Arbetarepartiet-Socialdemokraterna

Ibrahim Baylan (personvald) Västerbottens län
    Adnan Dibrani, Hallands län
    Arhe Hamednaca, Stockholms kommun
    Shadiye Heydari, Göteborgs kommun
    Yilmaz Kerimo, Stockholms län
    Pyry Niemi, Uppsala län
    Jasenko Omanovic Västernorrlands län
    Maryam Yazdanfar Stockholms län

Roza Güclü Hedin (s) Dalarnas län

Luciano Astudillo, (ersättare)
    Evin Cetin (ersättare)
    Aleksander Gabelic, Östergötlands län (ersättare)
    Alaa Idris, (ersättare)
    Nasim Malik (ersättare)
    Jamal Mouneimne, (ersättare)
    Ardalan Shekarabi (ersättare)
    Mariam Osman Sherifay (ersättare)
    Yoomi Renström (ersättare)
    Abbas Zarrinpour (ersättare)

Vänsterpartiet

Rossana Dinamarca (personvald) Västra Götalands län
    Amineh Kakabaveh, Stockholms kommun

Francisco Contreras, (ersättare)
    Hamza Demir, (ersättare)
    Mussie Ephrem, (ersättare)
    Ali Esbati,(ersättare)
    Daniel Riazat (ersättare)
    Tamara Spiric, (ersättare)

Miljöpartiet

Jabar Amin, Västerbottens län
    Esabelle Dingizian, Stockholms län
    Mehmet Kaplan, Stockholms kommun

Rebwar Hassan (ersättare)
    Amar Sabri (ersättare)
    Yuri Silva (ersättare)
    Ermin Skoric (ersättare)
    Dragan Vrdoljak, (ersättare)
    Asso Zand, (ersättare)

Centerpartiet

Abir Al-Sahlani, Stockholms kommun (ersättare för Andreas Carlgren)

Maria Bunyemen (ersättare)
    Dayana Jadarian (ersättare)
    Aphram Melki,(ersättare)

Kristdemokraterna

Robert Halef, Stockholms kommun

www.immi.se/politik/riksdagen2010
    Nje, skall man vara petig så är väl en del av dem invandrare, andra är andra generationens invandrare och vissa är minst till hälften etniskt svenska...

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!