Inlägg från: Ronjas mamma |Visa alla inlägg
  • Ronjas mamma

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Grattis tilj så härligt och nej bara lugn allt kommer gå och du kommer klara det

Tyvärr känns det inte alls bra här hemma för tiden våran äldsta är så känslig och slutar hela tidnemed att jag tycker maken är för hård och han tycker jag är för slapp.
    I kväll tog det ena det andra stort bråk och nu pratar vi inte med varandra han ignorerar mig om jag säger något..

• Ronjas mamma

Samma tanke här, ofta vänjer de sig snabt til barn gråt om natten mina kan somna vid sidan av en skrikande syster..

De aldra värsta nätterna när mina två äldsta var små,
    så hade jag två sjalar en till att bära rygg och en till mage.
    Vet det låter helt tokigt men som info så vägde min äldsta precis under 7 som ett åring, så var det helt utroligt så snabbt de somnade i sjalen.

Men annars så är min räddning denna gången en sjalvagga vår minsta sover jättedåligt och väldigt lite om dagen så för att jag ska få lite sömn om natten så sover minsta i sjalvaggan första delen av natten.

Tilj tack, vi fik pratat i nat kl 4 vi ska försöka bli bättre, men det är svårt i bland att hantera hennes humör och när vi så blir ovänner över det gör det det inte lättare.
    Vi vill ju detta ihop annars hade vi ju inte valt familjen men det är ju hårt jobb som alla ju vet och inte blir det lättare med tre barn i huset när alla har sina viljor.

• Ronjas mamma

När vi hade två lå minsta ytterst med ett hyllplan tryckt ner mellen säng och madrass som en sänghäst, sedan lå jag därefter stora tjejen och så maken eller maken och stora tjejen skiftade lite..
    Sedan la vi en stor ekstra madras under sängen så stora tjejen(13 månader) inte trillade ner och slog sig.

• Ronjas mamma

Se jag tänkte det samma R började först riktigt prata omkring de 2 och ett halvt tre men det som hjälpte oss jätte mycket var tegn til tale kommer inte ihåg vad det heter i Sverige men det är ett förenklat teckenspråk som man kan använda till barn mina äldsta tycker det är skit skoj att lära minsta det nu..

I natt fick vi sova ostört fram till kl 3 waouw tror det är längsta till dags dato sen vaknade förstås alla tre samtidigt.. mankan inte alltid ha tur.

Tilj angående kubb bläddra en sida eller två tillbaka där har jag skrivit om min upplevelse av kubb,
    Det med veckorna, är så att man kan vänta till v 20 för att se hur alla inälver mm utvecklar sig och om där är några gravre fel kan man få bevviljat abort.
    Med fvp får man svaret tidigare tror det är omkring vecka 13? men det som så är är ju att risken för att abortera och om man ändå inte ville ha avslutat graviditeten vid evt missdanelse så tycker jag att det är en onödig risk att ta bara för att få att veta..

Så många nya som kommit till säger grattis till alla er och ja det är en sjukt härlig tråd och jag är så glad för att ha den i vardagen.

Zirup hoppas tjejen har det bättre i dag och glass kan lika gärna frysas in i isternings formar om inget annat haves

Ha en skön dag alla nu ska vi göra modeller som kan bli kall till i eftermiddag sen ska vi cykla in till jazz festivalen R har fri så vi ska alla tejerna där in i dag.

• Ronjas mamma

Marichen samma här inte så mycket info innan men så är det svårt att ge tips för det är ju väldigt olika från komun til komun hvad som ska has med som ex blöjorna..
    Jag bor ju desutom i DK så där är det ju annorlunda igen. Vi har dubbla regnkläder men inte dubbla gummistövlar, några ärvda vinter kläder som hänger som ekstra om vintern. ( annars har jag gjort det med regn kläder att jag köpt en av var storlek så har hun haft den som passade bäst som den som anväands och den som var lite stor/liten som ekstra.. Vet ju jag får användning för alla storlekarna med 3 tjejer.

Indskolningen gik snabbt här min stora tjej sagde själv andra dagen att jag kunde gå en runda..

Oh vad jag hatar all hysteri om barns vikt när är var under året fik vi rekomenderat av en dietist att hon skulle få småkakor och glass som mellanmål så hon kunde gå upp i vikt när jag frågade om det så inte bara var bättre att se till att all hennes kost var fet men näroingsrik så jo men det var ju lättare att få barnen att äta glass..

Var så stolt över mina fantastiska barn i går på trots av att minsta skrek hela vägen hem från KBH och det därför tog tre och en halv timme att cykla hem pga av alla stop och amningar medan de två stora tog en middagslur på 2 och en halv timme när de så vaknade så underhöll stora syster minsta tjejen och sjöng för henne så vi kunde komma hem utan att jag blev knäpp av skrikeriet.
    Annars var det en super koncert så vi cyklar där in i dag också bara med de små stora tejejn ska i förskolan i dag.

Fru madde jobbigt med så mycket allergi, här brukar jag om kvällen är lugn förbereda kvällsmaten till dagen efter samtidgt som jag lagar dagens kvällsmat annars brukar jag förbereda den medan barnen får se mogon tv så slipper jag stressa om eftermiddagen när de är trötta och grininga..

Minimillan uch jag fik helt ont i magen av att läsa om din mellan tjej, min mellan tjej blev så mammig när vi fik trean det gav en total chok i vår lilla familj hur hon ändrade sig som tur är har hon blivit sig själv igen.
    Ge ungarna varsin utkrammad trasa så kan de hjälpa att torka fex köksluckorna nere så får du "hjälp" med boandet.

• Ronjas mamma

Ja det var så också så vi gjorde massor av mandel och nötsmör i stort sätt på allt hon åt men ja jag var ARG när jag gick där från med en tryckt folder om dessa "tips".

Vi har också haft hemma dag har haft trötta barn i dag ska faktiskt gå in och väcka dem nu de sover fortfarnde och stora syster ska hämtas.

• Ronjas mamma

haha tilj låter som en fest, mina har inte velat sluta blöja föränn de kan det, så det gik från 100procent till noll över en helg.
    Nej inga snea blickar för du kommit in i tråden Den var också lite seg om att komma igång.

Qof Dark du är välkommen detta är tråden för övrlevnad och stöd när man har barn tätt, kollar den nästan varje morgon och kväll för egen del det ger mig energi att läsa och skriva med n¨ågra som förstår min vardag.

Vi fik hemma dag i dag eftersom mina tjejer var jätte trötta E sov morgon lur från 8 til ca 10.30 sedan igen från 12 med stora syster til kl 15.15 då jag fick väcka dem eftersom vi skulle hämta stora syster.
    Sen var vi på lekplatsen til vi skulle upp och äta så i dag blev det mackor och pålägg inget annat hann lagas.
    S har lärt sig att köra på sin löpcykel.

• Ronjas mamma

Här rekomnderar de att man luskammar en gg i veckan efter att de startat instution eftersom lusen blir resistenta överför shampoo..

Vi har haft ännu en fantastisk dag med jazz festival och besök hos goda vänner livet känns skönt just nu 7,9,13 og peppar peppar..

Våra stora blir lagda i deras sängar efter att minsta har somnat, så ligger jag hos mellan tjejen och blir där till båda sover de kan få dricka en gg och det är så det efter det är det nej och vi blir i sängen. Om de vaknar om natten beror de hur läget är om jag nattar om dem i deras säng eller tar i dem till oss.
    Det är jag som tar nattningarna eftersom maken inte har energi på den tiden av dygnet och om natten vill jag gärna ha han sover eftersom han kör massor bil i sitt jobb dessutom så är tjejerna så vana vid att det är mamma som tar dem att pappa sällan blir accepterad om natten.

• Ronjas mamma

Vi hade den hemskaste natt, natten till fredag først kl 04 gik minsta omkull efter att ha klagat och gråtit och skrikit hela natten, upptäckte kl 4 att det var fler tänder på väg så då fik hun en panodill och gik omkull.

Så min plan var in till jazz festival och prova överleva dagen, det gik fint så mysigt vi hade på när när vi skulle hem, halva vägen hem efter att ha ammat i en och en halv timme för att få minsta att sova kom en brand utryckning och så var hon vaken igen..
    In på närmsta apotek köpte panodli ut satt på trottoaren slet byxorna av ungen gav henne en panodill bara sådan mitt på gatan
    Men uha så kunde vi cykla hem i lugn och ro efter jag hade ammat.

Sen var vi på lekplatsne hela eftermiddagen det är det fantastiska med att ha flyttat här är så många barn här att vi är mycket mera ute om eftermiddagen.

• Ronjas mamma

Altså nu har vi ju ikke nogen bil selv men vi kan få plats i farfars lilla mini mitchubitchi (ingen aning hur det stavas) det är den minsta på marknaden. Inget jag vill rekomendera som egen bil men det jag ville säga med det det är att där har vi bara plats till en liten enkel vagn så den har vi och så en Mei tai som man kan bära på ryggen med äldsta tjejen får gå..

Tilj tyvärr tror jag du har rätt om BB men jag blir så irriterad har det som Zirup tycker liksom honkan sluta göra reklam nu. GRRR

En eloge til dig og blöjandet jag hatar tvätta..
    När du är i va¨g tar du tår eller bil?
    Överväger om jag vågar resaupp till min syster några dagar med barnene tyvärr är det bara så dyrt att ta tåget upp.

Zirup jo tak tänder har vi gått om nu och feber varannan dag och ingen sömn
    Vad är du imponerande som syr, jag hade bestämt mig för att lära mig sticka köpte garn för et antal månader sedan det ligger fortfarnde i skåpet.

Madde hoppas tiden til augsti går snabbt för er, har en lillebror som har en väldigt agresiv chrons sjukdom så vet hur hårt det är med tarm problem, hoppas du kan vila ibland även om barnen är där.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)