Inlägg från: Ronjas mamma |Visa alla inlägg
  • Ronjas mamma

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

linaloo skrev 2011-10-24 20:45:04 följande:
    Åh jag har en fråga till er som har fått barn tätt.

Jag väntar nummer 2 nu som beräknas komma i mitten-slutet på maj. Dottern är 6,5 månad och jag ammar, men har gett smakisar sen dottern var 4 månader. Grejen är att dottern fortfarande inte äter särskilt mycket. Hon älskar gröt, men får bara i sig en "smakportion" enligt paketet (2 matskedar) +lite fruktpuré som blandas i. Det mesta hamnar vid sidan av, men hon får ändå i sig mer och mer.

Nu till min fundering.
    Var hos barnmorskan idag som sa att jag borde sluta amma. För det är bäst att amma 1 barn i taget. Sen så borde jag sluta i god tid eftersom det är stor risk att jag föder för tidigt (eftersom dottern kom i v.34) och det är inte säkert att hon får vara på sjukhuset om nästa nu skulle komma för tidigt.
    Själv känner jag att jag helst skulle vilja fortsätta amma så länge dottern vill. Vill inte "tvinga" bort henne redan och inte heller just före bebis kommer, så att hon känner sig bortstött. Vill veta att hon får i sig tillräckligt med mat innan jag slutar och som det är idag så får hon inte i sig det. Dottern tar endast flaska om hon får vatten. Får hon ersättning, eller bröstmjölk från frysen så vägrar hon. Barnmorskan tyckte då att jag skulle ge henne ersättning på sked eller i kopp. Tycker det känns jättefel och jag vet inte alls hur jag ska göra.

Hur har ni andra gjort? har ni ammat 2 st? om inte, när slutade ni amma första?
    Tycker din barnmorska har helt fel uppfattning och låter som hon inte vet så mycket om det med tandem amning.
    Jag har barn på 3, 2 och 3 månader den första blev ammad till hon var 2 och ett halvt dvs delvis genom två graviditeter,
    nr två blir fortfarnande ammad och självklart ammar jag trean fullt.
    Fick också att veta av min sköterska att jag skulle börja ge ersättning eftersom jag var gravid men första dottern vägrade erstättning med kop eller flaska var underordnat hon ville bara inte.
    Det som har varit lite jobbigt är att efter varje födsel så har det stora barnet velat amma mera men det går över igen man ska självklart vara uppmärksam på att man får rikligt med kalk och övriga vitaminer när man ammar två.
    Som tur är har jag en fantastisk skoterska som läste upp på ämnet tandemamning och kom tillbaka med ny syn på det.
    Googla eller inboxa mig gärna om du undrar något här är en del som ammar länge och flera också här inne i forrumet så är det det som känns rätt för dig så kör på.
  • Ronjas mamma

Oj glömde min nr två helammade till hon var tio månader då hon inte hade interesse av mat inana så bara ta det lugnt det ska nog komma.

• Ronjas mamma

linaloo har läst lite mera av dina inlägg nu oj vad jag känner igen det med att bli snuvad på födseln har tre akuta snitt bakom mig som jag brukar säga jag kan inte föda barn men mat har jag i mängder kunde heller inte få mig själv att sluta amma innan barnen själv är parata..

• Ronjas mamma

Fia där hände en hel del runt mina två födslar som nog gjort det värre än vad det egentligen var tillgängäld så den sista var helt ok att det blev snitt efter omständigheterna och jag hann följa med rent psykiskt

• Ronjas mamma
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726 
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622

Puha Carlhammar vet hur det känns har inte helt fått koll på rutinerna här hemma heller och då har vi ändå haft E i 4 månader och du har tättare mellan barnen
    Hur har ni andra det med små har ni dem hemma eller på förskola? Alla våra tre är hemma fram till december så är planen att äldsta tjejen börjar i förskola.
  • Ronjas mamma

Vi bråkar mest när barnen inte sovit, dvs vi inte har fått natt sömnen.

I natt var jag vaken från 2 sedan kom jag aldrig i säng igen
    Idag fick jag så punka på lådcyklen med alla tre barn sovandes och lyckades väcka två när jag hade kämpat mig hem gahh..
    Så nu ska jag igång med maten och lite annat så jag kan gå ner till cykelhandlaren när maken kommer hem..

MIn mellersta är jättesvatris eller det kommer ut som morssjuk får hon lov satt hon ovanpå mig och några nätter sover hon helt intill mig för att kunna få ro.

• Ronjas mamma

Vi har ingen egen tid som sådan men försöker att ha vuxen tid när vi kan komma åt det.
    Så handlar det väll också om att vara realistiska på vad man kan hinna med och samtidigt orkar med med tre små i huset.
    Mys dusch innan barnen vaknar är ju en variant att få egen tid, specielt hos os eftersom vi bor väldigt litet..

• Ronjas mamma

Sitter just  nu med minsta som inte vill sova och jag är ap trött.

Jo svetter lackar här också när man ska ut ur dörren, skötväskan står alltid packad men att få tre barn incl sig själv o kläderna tar lite tid och träning.

Med vagn där har vi en gammal dansk dagmamma vagn som alla tre kan vara i plus en låd cykel så jag också kan cykla runt. Jag är utbildad styckare och är alment matnörd så maten blir där lagt en del tid på här hemma.

Nu mår jag bra, men efter tvåan hade jag en lång nedtur som ren resultat av sättet min minsta och mellersta mötte varandra pga ignorant svärmor som så också drog upp i vad hon gjort med efter första förlossningen.

YES minstingen har somnat efter att blivit vaggat i sömn vi har en vagga i taket i vardagsrummet som jag suttit och puttat på medan jag skrivit här..

• Ronjas mamma

Haha TeresaBeth blev tvungen att läsa din blog och vad jag kände igen mig utan bil dok har inget körkort eller bil för den delen.
    En sak jag tänkte på när jag läste den som är ett tips jag själv fått i när jag väntade nr 2 ha alltid skötväskan klar om man har ne skitdag hemma så är det bara att slänga ungarna i kläder och gå, den regel håller jag stenhårt här packas skötväskan om igen med en gång när jag kommer hem.

• Ronjas mamma

Lore86 jo det med många vagnar känner jag till skrev bare om dem jag använder fast
    Har precis sålt en gammal dagmamma vagn som jag hade som sovvagn på balkongen och har satt upp min första liggvagn en dansk Odder istället. Så har vi en tvilling teutonia som vi försöker sälga eftersom vi inte använder den. En sittvagn och en tvilling maclaren till när man ska långt med buss så man slipper för att stå och titta långt efter bussen om där redan är vagnar med..

Innan vi fick trean körde vi med tygblöjor men eftersom vi inte har egen tvättmaskin blev det lite för hårt att hinna med att tvätta med tre små, men upptäckte precis hur jäkla snabbt man använder blöjor med tre blöjbarn shit det går snabbt

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)