• scrapparlotta

    Läxor till en som går i ettan?

    Hur mycket läxor får era barn som har börjat etta nu? Våran tjej har en läxa i veckan och det är läs och skrivläxa. Dom ska läsa några sidor i en bok coh sen svara på några enkla frågor för att se om dom förstått vad dom läst. Men så har jag en jobbarkompis och hennes tös får läxor nästan varje dag, och det är både läs, skriv och matteläxor. Låter mycket tycker jag, eller är det våran skola som ger för lite?? Är lite nyfiken då vi bor i en väldigt liten by och tänker att lärarna kanske tar det lite "lättare" än i större samhällen och skolor....Hur är det?

  • Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?
  • Flickan och kråkan

    I den åldern tycker jag personligen att det är rätt viktigt att läxorna är anpassade efter det enskilda barnet. Jag är ingen läxfantast och ingen läxhatare. Jag tycker generellt att det är bra att barn och föräldrar tillsammans delar inlärningssituationen. Att läsa tillsammans hemma eller att prata mängd etc. tycker jag är ett utmärkt sätt att dela på erfarenheter och kunskap. Jag tycker inte mängden som sådan är det intressanta utan snarare hur man ger läxor och i vilken form.

    Jag kan uppleva att problemet är tudelat som högstadielärare. Det handlar inte enbart om barnen utan även om föräldrar. Jag, hukar mig , upplever rätt ofta ett motstånd från föräldrahåll (inte alla, men det är vanligt) att de ska hjälpa till, engagera sig i barnens läxor.......det upplever jag som ett problem. Jag vet att vuxna jobbar och att man har aktiviteter på diverse fronter, men skolarbetet tycker jag är något man bör dela med sitt/sina barn........att läsa tillsammans, att se på nyheterna tillsammans etc.....att helt enkelt dela kunskaper och erfarenheter. Där har läxor en funktion.....inte enbart för att ett barn ska nöta kunskaper. Hade en mamma som brukar läsa samma böcker som dem vi arbetar med, dvs som barnen läse. De får ju fantastiskt fina samtalsstunder kring livsfrågor, värdegrundsfrågor och delar en gemensam referensram.........och ÄR tillsammans. Det är ju något som ger båda enorm behållning för livet. Det har ju den mamman insett.......att det är ett kanonsätt att komma nära och dela sin tonårings liv och tankar........vilket inte alltid är så lätt med just tonåringar annars .    

      

  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-03 04:43:41 följande:
    Hej!
    Min dotter ar 4 ar, hon gar i K2 utomlands.
    Hon har 2 laxor i veckan i lasning pa engelska, 1 laxa i lasning pa thailandska.
    Hon kan lasa/skriva alla bokstaver (latin + thailandska) sen forra aret, kan ljuda alla bokstaver, och har nyss borjat avkoda. Hon kan lasa enkla meningar so som: Pat had a big box, Mum and Dad ran and ran. Engelska ar dock inte hennes modersmal.

    Alla i hennes klass kan det hon kan, eller mer - annars skulle hon ha gatt om K1 om hon inte hade klarat nivan.

    Hur kommer det sig att en 7 aring inte kan alfabetet ? Det ar lite orovackande. 
    När får de tid att vara barn och ägna sig åt den viktiga leken då?
  • caliningrad
    Wilowa skrev 2011-10-04 06:06:54 följande:
    När får de tid att vara barn och ägna sig åt den viktiga leken då?
    Nar hon kommer tillbaka fran skolan kl 16.00.
    Min dotter leker massor.

    Dessutom har de raster i skolan, med en fantastisk lekpark, en "pet corner", en "puppetry", en cykelbana ...

    De anvander mycket lek for att lara sig lasa, skriva och rakna sa klart.

     Min dotter har den basta barndomen man kan tanka sig.
  • Wilowa

    Jag är personligen emot läxor (har lärar behörighet från förskolan och upp till sjuan). Jag tycker att barnen ska få vara lediga efter skolan och inte ha en massa måsten hängande över sig. Jag vet ju själv hur sådana måsten påverkar mig negativt när det är nåt jag inte vill göra. Däremot tycker jag att det är viktigt att skolan och hemmet tillsammans försöker få barnen intresserade av att läsa och av att söka fakta. Alltså en läxa som lika gärna kan göras i skolan kan stanna kvar där, men läsläxor och innötningsuppgifter kan jag tycka är motiverade eftersom de ger en träning och kunskap för att bli en bra läsare.

    Tyvärr delar inte min dotters lärare min åsikt, hon går i ettan nu och har läxa tre dagar i veckan och kan få en fjärde om hon av någon anledning inte hunnit med det hon ska göra i skolan. Min son hade samma lärare och hon gjorde exakt samma då. Dessutom så tycker hon att det funkar bäst om hon ger läxan till dagen efter och vi har ingen möjlighet att planera vår vardag...inte kul för henne att sätta sig med läsläxan efter träningen som hon har en dag i veckan. Jag hade önskat att de fick all läxa i början av veckan och att den skulle vara klar i slutet, då kan man ju hjälpa barnen att planera läxläsningen så den passa ihop med andra aktiviteter.

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-04 05:58:39 följande:
    I den åldern tycker jag personligen att det är rätt viktigt att läxorna är anpassade efter det enskilda barnet. Jag är ingen läxfantast och ingen läxhatare. Jag tycker generellt att det är bra att barn och föräldrar tillsammans delar inlärningssituationen. Att läsa tillsammans hemma eller att prata mängd etc. tycker jag är ett utmärkt sätt att dela på erfarenheter och kunskap. Jag tycker inte mängden som sådan är det intressanta utan snarare hur man ger läxor och i vilken form.

    Jag kan uppleva att problemet är tudelat som högstadielärare. Det handlar inte enbart om barnen utan även om föräldrar. Jag, hukar mig , upplever rätt ofta ett motstånd från föräldrahåll (inte alla, men det är vanligt) att de ska hjälpa till, engagera sig i barnens läxor.......det upplever jag som ett problem. Jag vet att vuxna jobbar och att man har aktiviteter på diverse fronter, men skolarbetet tycker jag är något man bör dela med sitt/sina barn........att läsa tillsammans, att se på nyheterna tillsammans etc.....att helt enkelt dela kunskaper och erfarenheter. Där har läxor en funktion.....inte enbart för att ett barn ska nöta kunskaper. Hade en mamma som brukar läsa samma böcker som dem vi arbetar med, dvs som barnen läse. De får ju fantastiskt fina samtalsstunder kring livsfrågor, värdegrundsfrågor och delar en gemensam referensram.........och ÄR tillsammans. Det är ju något som ger båda enorm behållning för livet. Det har ju den mamman insett.......att det är ett kanonsätt att komma nära och dela sin tonårings liv och tankar........vilket inte alltid är så lätt med just tonåringar annars .    

      
    Det ar helt bedrovligt att foraldrarna inte engagerar sig och visar mostand mot laxor.
    Jag var jatteglad att min dotter borjade fa laxor och ser fram emot onsdagar och fredagar for att vi ska gora hennes laxor tillsammans. 
    Pa det sattet kan jag se hur duktig hon ar och hur mycket hon lart i skolan. Hon ar jattestolt att klara alla uppgifter sa snabbt och sa bra och fa bra omdome fran sin larare.

    Jag har sagt till hennes nanny att jag VILL gora laxorna tillsammans med min dotter. Nannyn tar bara laxorna pa thailandska, inte pa engelska.

    Min dotters skola forvantar sig att alla foraldrar ska engagera sig, skulle  inte fungera annars.
  • caliningrad
    Wilowa skrev 2011-10-04 06:15:37 följande:
    Jag är personligen emot läxor (har lärar behörighet från förskolan och upp till sjuan). Jag tycker att barnen ska få vara lediga efter skolan och inte ha en massa måsten hängande över sig. Jag vet ju själv hur sådana måsten påverkar mig negativt när det är nåt jag inte vill göra. Däremot tycker jag att det är viktigt att skolan och hemmet tillsammans försöker få barnen intresserade av att läsa och av att söka fakta. Alltså en läxa som lika gärna kan göras i skolan kan stanna kvar där, men läsläxor och innötningsuppgifter kan jag tycka är motiverade eftersom de ger en träning och kunskap för att bli en bra läsare.

    Tyvärr delar inte min dotters lärare min åsikt, hon går i ettan nu och har läxa tre dagar i veckan och kan få en fjärde om hon av någon anledning inte hunnit med det hon ska göra i skolan. Min son hade samma lärare och hon gjorde exakt samma då. Dessutom så tycker hon att det funkar bäst om hon ger läxan till dagen efter och vi har ingen möjlighet att planera vår vardag...inte kul för henne att sätta sig med läsläxan efter träningen som hon har en dag i veckan. Jag hade önskat att de fick all läxa i början av veckan och att den skulle vara klar i slutet, då kan man ju hjälpa barnen att planera läxläsningen så den passa ihop med andra aktiviteter.
    Bedrovligt att du inte kan tanka dig hjalpa din dotter i hennes inlarning. 
     De flesta barnen som ar lediga efter skolan for anda ingenting av det, utan tittar pa TV/spelar dataspel och hamnar i en subkultur.
  • mannehund

    Hej!
    Bor också på en mindre ort, om det nu spelar nån roll ;). Ettorna har två läxor per vecka. Det är alltid läsläxa till en bestämd dag. Då ska de läsa ett kort stycke, man får olika stycke efter hur långt man kommit i läsningen så alla ska känna att de klarar av läxan. Läxan ska läsas tre gånger från att man får hem boken ca 5 dagar innan läxan ska vara klar och till slutdatumet, sen signerar man som förälder på en lapp att man lyssnat, och om det var något som barnet tyckte var svårt eller gjorde jättebra. Sen har de även matteläxa till en annan bestämd dag, då gör de olika sifferlekar, lär sig hitta talkamrater upp till 10, lättare räkneövningar. Bra även för oss föräldrar att det alltid är läsläxa resp. matteläxa tillsamma dag tycker jag!

  • caliningrad
    mannehund skrev 2011-10-04 06:31:13 följande:
    Hej!
    Bor också på en mindre ort, om det nu spelar nån roll ;). Ettorna har två läxor per vecka. Det är alltid läsläxa till en bestämd dag. Då ska de läsa ett kort stycke, man får olika stycke efter hur långt man kommit i läsningen så alla ska känna att de klarar av läxan. Läxan ska läsas tre gånger från att man får hem boken ca 5 dagar innan läxan ska vara klar och till slutdatumet, sen signerar man som förälder på en lapp att man lyssnat, och om det var något som barnet tyckte var svårt eller gjorde jättebra. Sen har de även matteläxa till en annan bestämd dag, då gör de olika sifferlekar, lär sig hitta talkamrater upp till 10, lättare räkneövningar. Bra även för oss föräldrar att det alltid är läsläxa resp. matteläxa tillsamma dag tycker jag!
    ja, det later jattebra.

    Jag ar overtygad att skolorna pa landet ar lite mer "traditionella" och att alla nya-flummiga pedagogiska fantasier inte hunnit na dit (typ "barnet ska vara i centrum", "lararen ar en medarbetare till barnet", "barnet ska bygga sina egna kunskaper")

     
  • Hertha

    Det finns många fler sätt att engagera sig i barnens skola än att ge barnen en massa läxor. Själv anser jag att det ger så mycket mer att faktiskt vara i skolan och ta del av undervisningen. Alla vinner på det. Läraren kan ägna mer tid åt nya lektioner och nya idéer om jag som förälder ställer upp med klipp och kopiering. Eller hjälper till med övningar eller tar ut elever med myror i benen på lite fysisk aktivitet. Det önskar jag att det fanns mer möjlighet till i Sverige! Det sänder dessutom viktiga signaler till barnen att skolan är viktig och det är bra mycket lättare att veta hur barnet har det om man faktiskt är där.

  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-10-04 06:37:08 följande:
    Det finns många fler sätt att engagera sig i barnens skola än att ge barnen en massa läxor. Själv anser jag att det ger så mycket mer att faktiskt vara i skolan och ta del av undervisningen. Alla vinner på det. Läraren kan ägna mer tid åt nya lektioner och nya idéer om jag som förälder ställer upp med klipp och kopiering. Eller hjälper till med övningar eller tar ut elever med myror i benen på lite fysisk aktivitet. Det önskar jag att det fanns mer möjlighet till i Sverige! Det sänder dessutom viktiga signaler till barnen att skolan är viktig och det är bra mycket lättare att veta hur barnet har det om man faktiskt är där.
    Jag haller med.
    Svart att fa det ihop nar man ar ensamstaende och jobbar heltid som jag, dock.

    Men jag narvarar sa gott som alla foraldramoten (1 gng/manad), utvecklingssamtal (1 gng/termin), teaching demonstration days (1 gng per termin), assemblies (1 gng / manad), avslutningar (1 gng / termin).

    Lararen kommunicerar med foraldrarna dagligen och ger skriftliga omdomen varje fredag + vi far skolbetyg varje termin.

    Kommunikationen mellan lararna och foraldrarna ar extremt bra, men ja, de kraver att foraldrarna ska engagera sig sa gott de kan (manga foraldrar kan inte engelska, och da ar det lite svarare for dom). 
Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?