• scrapparlotta

    Läxor till en som går i ettan?

    Hur mycket läxor får era barn som har börjat etta nu? Våran tjej har en läxa i veckan och det är läs och skrivläxa. Dom ska läsa några sidor i en bok coh sen svara på några enkla frågor för att se om dom förstått vad dom läst. Men så har jag en jobbarkompis och hennes tös får läxor nästan varje dag, och det är både läs, skriv och matteläxor. Låter mycket tycker jag, eller är det våran skola som ger för lite?? Är lite nyfiken då vi bor i en väldigt liten by och tänker att lärarna kanske tar det lite "lättare" än i större samhällen och skolor....Hur är det?

  • Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-04 11:35:45 följande:
    1) All kunskap vi behöver har en praktisk grund, kan man inte aplicera teori på praktik är teorin helt meningslös att ha. Det är tex ingen vits att kunna läsa siffran två om man ändå inte förstår vad två äppelbitar är i mängd.

    2) Att barnet inte själv läser är inte detsamma som att barnet inte vet vad en bok är. Min dotter på 3 år vet två bokstäver, S (som i hennes namn) och V (som i lillasysters namn), men hon kan läsa flera ord både på svenska och engelska. Vi läser gärna och ofta för henne och hon vill ha böcker med mer ordentlig text. En annan favorit är att hitta på helt egna sagor där hon har en röd tråd i berättelsen, något som är rätt ovanligt för 3 åringar att göra.

    3) Kolla upp "listiga räven" som är ett pedagogiskt förhållningssätt för barn att lära sig läsa, används i rätt många skolor i Sverige och för att beskriva det väldigt kort går det ut på att barnen själva väljer en bok de verkligen är intresserad av att lära sig läsa, kan vara allt ifrån dagspöket till robin hood.

    4) Svenska är ett komplicerat språk att lära sig, ett av världens svåraste faktiskt, men vårt alfabet stämmer överrens med många språk i världen och att lära sig dem är inte så svårt. De som har fallenhet för språk kan ju 3 olika innan de gått ur grundskolan, ev. 4 innan de slutat gymnasiet. Det svåraste är ju att lära sig Asiatiska eller afrikanska språk som ligger långr ifrån vårat, men de har å andra sidan lika svårt att greppa svenskan.
    1) haller med. 
    2) haller med. 
    3) haller md min dotter gor samma sak pa hennes forskola, de har "Library" varje mandag och valjer en bok som de tar hem sen. Inget revolutionart men bra.
    4) hahaha ... ursakta men nu skrattar jag.
    Svenska ar ett mycket enkelt sprak! Vilket kan faktiskt forklara att barnen har tid att borja sa sent..... Svenska ar inte mitt modersmal utan ett av de 7 sprak jag lart mig och det var oerhort latt, i jamforelse med de andra spraken ! Franska, ryska till exempel har en oerhort komplicerad grammatik som barnen bor beharska under de forsta skolaren. Darfor skulle det aldrig ga om de borjade lara sig lasa sa sent som i Sverige...
    Asiatiska sprak ar inte sa komplicerade, om man tanker pa grammatik. Det som ar komplicerat pa thailandska till exempel ar att lasa/skriva eftersom det finns sa otroligt manga konsonanter som har samma fonem, ofta skrivs inte vokalerna, och orden inom samma mening separeras inte vilket inte underlattar lasningen. Sa det ar inget konstigt att barnen maste borja tidigt om de vill beharska bade thai + latin.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:47:23 följande:
    1) haller med. 
    2) haller med. 
    3) haller md min dotter gor samma sak pa hennes forskola, de har "Library" varje mandag och valjer en bok som de tar hem sen. Inget revolutionart men bra.
    4) hahaha ... ursakta men nu skrattar jag.
    Svenska ar ett mycket enkelt sprak! Vilket kan faktiskt forklara att barnen har tid att borja sa sent..... Svenska ar inte mitt modersmal utan ett av de 7 sprak jag lart mig och det var oerhort latt, i jamforelse med de andra spraken ! Franska, ryska till exempel har en oerhort komplicerad grammatik som barnen bor beharska under de forsta skolaren. Darfor skulle det aldrig ga om de borjade lara sig lasa sa sent som i Sverige...
    Asiatiska sprak ar inte sa komplicerade, om man tanker pa grammatik. Det som ar komplicerat pa thailandska till exempel ar att lasa/skriva eftersom det finns sa otroligt manga konsonanter som har samma fonem, ofta skrivs inte vokalerna, och orden inom samma mening separeras inte vilket inte underlattar lasningen. Sa det ar inget konstigt att barnen maste borja tidigt om de vill beharska bade thai + latin.
    Nej, svenska är svårt, annars hade det ju varit en smal sak för alla invandrare att lära sig språket, eller hur? ;) Sen har vi alla olika färdigheter, att det var enkelt för DIG säger inte ett skit om faktiska förhållanden om man ser till större grupper. Svenskan är svår grammatisk pga alla regler och alla undantag till dessa regler, men även fonetiskt då vi har många ord med olika uttal men samma stavning. Svenskan och franskan f.ö är väldigt nära besläktade med varandra så nä, kan man svenska är det inte jättesvårt att lära sig franska. 
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-04 11:54:37 följande:
    Nej, svenska är svårt, annars hade det ju varit en smal sak för alla invandrare att lära sig språket, eller hur? ;) Sen har vi alla olika färdigheter, att det var enkelt för DIG säger inte ett skit om faktiska förhållanden om man ser till större grupper. Svenskan är svår grammatisk pga alla regler och alla undantag till dessa regler, men även fonetiskt då vi har många ord med olika uttal men samma stavning. Svenskan och franskan f.ö är väldigt nära besläktade med varandra så nä, kan man svenska är det inte jättesvårt att lära sig franska. 
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

    Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:59:10 följande:
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

    Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
    Det är för att du lägger vikten i att man ska kunna det teoretiska först, medan man i Sverige lägger vikten vid att först få en förståelse för det praktiska och sen det teoretiska.
    Du verkar tex anse att det viktigaste är att först kunna läsa, sedan att förstå vad det är man läst. I Sverige gör vi tvärt om, först arbetar man med att få en förståelse för språket, kunskap i berättande med mer, och sen på att kunna läsa allt i sin helhet samt stava. Ska man se det i betygsform så en elev som läser jättedåligt men förstår vad den läst får högre betyg än en elev som läser kanonbra men aldrig reflekterar över textens innebörd.
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-04 12:13:42 följande:
    Det är för att du lägger vikten i att man ska kunna det teoretiska först, medan man i Sverige lägger vikten vid att först få en förståelse för det praktiska och sen det teoretiska.
    Du verkar tex anse att det viktigaste är att först kunna läsa, sedan att förstå vad det är man läst. I Sverige gör vi tvärt om, först arbetar man med att få en förståelse för språket, kunskap i berättande med mer, och sen på att kunna läsa allt i sin helhet samt stava. Ska man se det i betygsform så en elev som läser jättedåligt men förstår vad den läst får högre betyg än en elev som läser kanonbra men aldrig reflekterar över textens innebörd.
    Jag uppskattar att du tar tid for att argumentera.

    Men tyvarr du lyckas inte overtyga mig helt.

    Ett barn som inte lyckas lasa en text har ingen chans att kunna forsta det heller.

    For ovrigt ar jag overens med dig. Pa min dotters skola laggs stor vikt pa spraket, i synnerhet darfor att inget barn har engelska som modersmal (undervisningspraket). Men detta ar en sjalvklarhet val, en pre-requisite for att lara sig lasa ju... De som behover stod i spraket har ESL lektioner utover det vanliga schemat naturligtvis.

    Jag lar mig thailandska till exempel, och aven om jag kan teoretiskt sett lasa thailandska tar det mig mycket langre tid att ga igenom en text om jag inte kanner till orden som finns i texten. Sa det hanger ihop, det stammer.

     
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-04 12:40:16 följande:
    Jag uppskattar att du tar tid for att argumentera.

    Men tyvarr du lyckas inte overtyga mig helt.

    Ett barn som inte lyckas lasa en text har ingen chans att kunna forsta det heller.

    For ovrigt ar jag overens med dig. Pa min dotters skola laggs stor vikt pa spraket, i synnerhet darfor att inget barn har engelska som modersmal (undervisningspraket). Men detta ar en sjalvklarhet val, en pre-requisite for att lara sig lasa ju... De som behover stod i spraket har ESL lektioner utover det vanliga schemat naturligtvis.

    Jag lar mig thailandska till exempel, och aven om jag kan teoretiskt sett lasa thailandska tar det mig mycket langre tid att ga igenom en text om jag inte kanner till orden som finns i texten. Sa det hanger ihop, det stammer.

     
    Jag har läst en hel del om läs och skrivinlärning för barn med dyslexi eller andra språkliga svårigheter, där för man rätt mycket kunskap i hur barn faktiskt kan få en korrekt uppfattning av en text utan att kunna läsa varje ord bra. Dyslektiker kan vanligen inte läsa varje ord som står för det tar så mycket kraft att om de gör på det viset får de ingen kontroll på texten och tappar innebörden i det de läser. På samma sätt fungerar det för barn som ännu inte lärt sig läsa mer än enstaka ord. Problemen för dyslektiker kommer ju när skolan växlar från det praktiska till det teoretiska och fokuset hamnar på att läsa varje ord rätt istället för att kunna få ett sammanhang utifrån ordbilder. Trots allt är det ju så att vårt språk har väldigt många utfyllnadsord som är till för att få språket att flyta men inte gör något för att förstå innebörden av det som sägs/skrivs och dessa rör till det mycket för små barn som ska lära sig läsa!
  • Hypnotica
    caliningrad skrev 2011-10-04 07:57:57 följande:
    Man blir dum och staller inga krav pa sig sjalv. Man blir en soffpotatis som vuxen, tittar pa TV, dricker ol pa soffan, blir tjockis.

    Man ser inte langre hur vacker klassisk litteratur, klassisk musik, och klassisk konst ar. Man tappar sin sjal som manniska. 
    Hahahahahhahaha!!!!

    Återkom när du läst på om begreppet "subkultur" innan du häver ur dig massa dynga.

  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 07:54:22 följande:
    Det later jattebra, men kanske fungerar bara om man bor i Bullerby.
    Har i Bangkok har jag 1 timme pendel till jobbet enkel vag, om det inte regnar - da kan det ta 2 timmar.

    Har redan mycket svart att pyssla ihop alla moten som skolan ordnar.

    Det som ar mycket uppskattat ar "teaching demonstration days" som de anordnar pa lordagar. De visar hur en dag gar till exakt, barnen ar med. Bara att det tar 1 timme istf en skoldag.

     Till Tolta: du ar kanske larare, men hur mycket fortroende kan man ha for larare i ett land dar inte alla barn kan lasa nar de ar 7 ar ?
    Vad är det för fel på att inte kunna läsa när de är sju? Vad ska de ha den kunskapen till innan? Förhoppningsvis så läser föräldrarna för dem och de får tid att bara vara barn i en relativt kravlös miljö. Dessutom hinner de träna upp sin språkliga förståelse så att de lättare kan ta till sig läs- och skrivundervisningen. Sedan är alla barn olika, vissa kan läsa när de börjar ettan och vissa kan inte. Fast efter några år kan man inte längre se skilland på vilka som lärt sig läsa tidigt, då har de som lärde sig sent kommit ikapp. Ja om det inte är så att det är en elev med läs-och skrivsvårigheter, men då är det också en fördel att man inte skyndar med läs- och skrivinlärningen. Där är det istället viktigt att man tränar ordförståelsen så de "vet" hur språket är uppbyggt med ord, staverlser och språkljud osv. Den typen av träning börjar man så fort som barnet börjar i förskolan, alltså redan vid ett års ålder om barnet börjar tidigt. Sedan om barnet är mottagligt beror på mognad och intresse.

    Jag skrev "vet" eftersom de ska kunna leka med språket på olika sätt, men de behöver ju inte veta vad stavelser och språkljud är för nåt.
  • Hertha
    caliningrad skrev 2011-10-04 10:52:47 följande:
    Jag ar svensk medborgare, har min permanenta bostad i Sverige, ar anstalld i Sverige, betalar skatter i Sverige sa det  ar val sjalvklart att jag far komma med synpunkter.  Att mitt nuvarande uppdrag ar just utomlands ar bara en tillfallighet.

    Det svenska systemet var utvecklat, men har forstorts av den socialistiska ideologin.

    Nar jag laser att barn som ar 6 ar inte ens far sitta pa stolar i skolan utan pa golvet som i Afghanistan kanner jag inte att detta ar vardigt av ett utvecklat land.

    Inte heller nar sa manga 7-aringar ar analfabeter. 
    Det är klart man kan komma med synpunkter på allt. Men lite mer fakta i botten än Aftonbladet hjälper. Jag rekommenderar att läsa på lite mer inom ny forskning om barns inlärning samt varför det är viktigt att barn även måste få röra sig medan inlärningen pågår.

    Och att dra upp att sitta på golvet som något negativt? Barn mycket lättare för att komma upp och ner och sitter man på golvet är det lättare att engagera hela kroppen i lärandet än om man sitter på en stol, men jag förstår att för de som är lite stela och gamla  i kroppen kan det kännas märkligt att andra faktiskt tycker det är mer bekvämt än en stol.

    Och vad gäller de där som läser så skulle jag än en gång vilja påpeka hur fel det kan bli när barn läser utan att få någon hjälp med att tolka. Som att tro att det var skotten i Sarajevo som var den utlösande faktorn för första världskriget, en skotte alltså...
  • Hertha
    caliningrad skrev 2011-10-04 07:54:22 följande:
    Det later jattebra, men kanske fungerar bara om man bor i Bullerby.
    Har i Bangkok har jag 1 timme pendel till jobbet enkel vag, om det inte regnar - da kan det ta 2 timmar.

    Har redan mycket svart att pyssla ihop alla moten som skolan ordnar.

    Det som ar mycket uppskattat ar "teaching demonstration days" som de anordnar pa lordagar. De visar hur en dag gar till exakt, barnen ar med. Bara att det tar 1 timme istf en skoldag.

     Till Tolta: du ar kanske larare, men hur mycket fortroende kan man ha for larare i ett land dar inte alla barn kan lasa nar de ar 7 ar ?
    Jag tycker inte att det ger så mycket att gå på skolteater. Jag vill ha en mer påtaglig delaktighet i mitt barns (och hans kompisars) utbildning och utveckling.
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:59:10 följande:
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

    Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
    Ja du har faktiskt helt rätt, man måste börja tidigt att lära sig ett språk. Fast för att lära sig ett språk behöver man inte kunna läsa eller skriva. Dessutom så är det så att det är läsning först när läsaren förstår det den avkodat. Alltså krävs det en bra språkförståelse för att kunna tillgodose sig en text. Att ett barn kan läsa ut ett svårt ord är alltså inte läsning om barnet inte förstår ordet, då är det bara avkodning. Språkträning får barnen från det att de börjar förskolan och ännu tidigare hemma, men nu diskuterar vi det svenska skolväsendet.
  • Hypnotica
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:59:10 följande:
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

    Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
    Hurvida ett språk är lätt att lära sig beror på vilket ens eget modersmål man har och hur många gemensamma punkter detta har med det nya språket.
     
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-04 12:40:16 följande:
    Jag uppskattar att du tar tid for att argumentera.

    Men tyvarr du lyckas inte overtyga mig helt.

    Ett barn som inte lyckas lasa en text har ingen chans att kunna forsta det heller.

    For ovrigt ar jag overens med dig. Pa min dotters skola laggs stor vikt pa spraket, i synnerhet darfor att inget barn har engelska som modersmal (undervisningspraket). Men detta ar en sjalvklarhet val, en pre-requisite for att lara sig lasa ju... De som behover stod i spraket har ESL lektioner utover det vanliga schemat naturligtvis.

    Jag lar mig thailandska till exempel, och aven om jag kan teoretiskt sett lasa thailandska tar det mig mycket langre tid att ga igenom en text om jag inte kanner till orden som finns i texten. Sa det hanger ihop, det stammer.

     

    Så du menar att man inte hade någon form av språklig förmåga före den skriftliga traditionen!? Tillåt mig småle . Självklart kommer den språkliga förståelsen långt före inlärningen av den formella avkodningen av skrift. 

    Vi har en flicka under utredning nu som presterar toppresultat på avkodning, läshastighet etc.......men hon kan inte läsa mellan raderna. Här kan man prata om "Houston, we have a problem!"
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-04 19:26:26 följande:
    Så du menar att man inte hade någon form av språklig förmåga före den skriftliga traditionen!? Tillåt mig småle . Självklart kommer den språkliga förståelsen långt före inlärningen av den formella avkodningen av skrift. 

    Vi har en flicka under utredning nu som presterar toppresultat på avkodning, läshastighet etc.......men hon kan inte läsa mellan raderna. Här kan man prata om "Houston, we have a problem!"
    Nej jag har aldrig skrivit det/menat det. 
    Sjalvklart bor forstaelse/sprak komma fore det skriftliga - speciellt viktigt nar det galler barn som lar sig sprak genom kommunikation.
  • scrapparlotta

    Oj, här har hänt mycket sen jag var här sist. Intressant läsning, och det är bara att inse att vi tycker och tänker olika här i livet

    Själv tycker jag det är viktigt med läxor, inte för mycket naturligtvis, men ändå.....och jag kommer helt klart gärna hjälpa mina tjejer med läxorna....tycker om att ta del av deras skolarbete.....en tid tillsammans.

    Tack för era synpunkter!!    

      

Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?