• scrapparlotta

Läxor till en som går i ettan?

Hur mycket läxor får era barn som har börjat etta nu? Våran tjej har en läxa i veckan och det är läs och skrivläxa. Dom ska läsa några sidor i en bok coh sen svara på några enkla frågor för att se om dom förstått vad dom läst. Men så har jag en jobbarkompis och hennes tös får läxor nästan varje dag, och det är både läs, skriv och matteläxor. Låter mycket tycker jag, eller är det våran skola som ger för lite?? Är lite nyfiken då vi bor i en väldigt liten by och tänker att lärarna kanske tar det lite "lättare" än i större samhällen och skolor....Hur är det?

• Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:12:09 följande:
    Nar hon kommer tillbaka fran skolan kl 16.00.
    Min dotter leker massor.

Dessutom har de raster i skolan, med en fantastisk lekpark, en "pet corner", en "puppetry", en cykelbana ...

De anvander mycket lek for att lara sig lasa, skriva och rakna sa klart.

Min dotter har den basta barndomen man kan tanka sig.
    Läs på om vikten av den fria leken!
  • caliningrad
    Wilowa skrev 2011-10-04 06:52:30 följande:
    Läs på om vikten av den fria leken!
    Min dotter "fri-leker" massor!!

Men las pa hur viktigt det ar att lara sig  lasa, skriva och rakna istallet! 
  • Gurkan
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:58:28 följande:

Du kan inte sitta och jämföra det thailändska (för det var väl Thailand?) med det svenska då de skiljer sig radikalt och inte ens grunden är densamma. 

• Gurkan
    Gurkan skrev 2011-10-04 07:02:25 följande:
    Du kan inte sitta och jämföra det thailändska (för det var väl Thailand?) med det svenska då de skiljer sig radikalt och inte ens grunden är densamma. 
    thailändska utbildningssystemet skulle det stå
  • Hertha

Vi har flera ensamstående heltidsarbetande föräldrar på skolan. 2-3 timmar i veckan brukar de flesta hinna med.

• Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:19:31 följande:
    Bedrovligt att du inte kan tanka dig hjalpa din dotter i hennes inlarning. 
     De flesta barnen som ar lediga efter skolan for anda ingenting av det, utan tittar pa TV/spelar dataspel och hamnar i en subkultur.
    När sa jag att jag inte vill hjälpa mina barn med deras inlärning? De frågar dagligen saker som jag svarar på och det lär de sig betydligt mer av än dessa meningslösa läxor de får. Mina barn tittar visserligen på tv och spelar tv-spel, men de gör mycket annat med.
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:58:28 följande:

Jag tror du missade att jag är lärare och jag vet nog mer om detta än vad du gör...Nu har jag dock inte tid med detta längre, jag måste åka till jobbet.
  • Wilowa
    Hertha skrev 2011-10-04 07:04:25 följande:
    Vi har flera ensamstående heltidsarbetande föräldrar på skolan. 2-3 timmar i veckan brukar de flesta hinna med.
    Ja det är inga problem om man får läxan i tid så man kan planera in den så det passa med andra aktiviteter som barnen har och ens eget schema.
  • Hertha

Tolta, kan inte citer just nu... Jag tror inte på läxor som medel för att föräldrar ska engagera sig i skolan. Jag vill ha de där 2 timmarna per vecka i klassrummet istället. Nackdelen är väl att i Sverige så skulle facken protestera och anse att det borde vara assistenter istället.

• Gurkan
    Hertha skrev 2011-10-04 07:26:29 följande:
    Tolta, kan inte citer just nu... Jag tror inte på läxor som medel för att föräldrar ska engagera sig i skolan. Jag vill ha de där 2 timmarna per vecka i klassrummet istället. Nackdelen är väl att i Sverige så skulle facken protestera och anse att det borde vara assistenter istället.
    Jag tycker ju då inte att jag kan kräva att föräldrarna är 2 timmar i veckan i klassrummet. De två timmarna är bättre att de ägnar åt sina barn!
Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?