caliningrad skrev 2011-10-04 07:54:22 följande:
Det later jattebra, men kanske fungerar bara om man bor i Bullerby.
Har i Bangkok har jag 1 timme pendel till jobbet enkel vag, om det inte regnar - da kan det ta 2 timmar.
Har redan mycket svart att pyssla ihop alla moten som skolan ordnar.
Det som ar mycket uppskattat ar "teaching demonstration days" som de anordnar pa lordagar. De visar hur en dag gar till exakt, barnen ar med. Bara att det tar 1 timme istf en skoldag.
Till Tolta: du ar kanske larare, men hur mycket fortroende kan man ha for larare i ett land dar inte alla barn kan lasa nar de ar 7 ar ?
Vad är det för fel på att inte kunna läsa när de är sju? Vad ska de ha den kunskapen till innan? Förhoppningsvis så läser föräldrarna för dem och de får tid att bara vara barn i en relativt kravlös miljö. Dessutom hinner de träna upp sin språkliga förståelse så att de lättare kan ta till sig läs- och skrivundervisningen. Sedan är alla barn olika, vissa kan läsa när de börjar ettan och vissa kan inte. Fast efter några år kan man inte längre se skilland på vilka som lärt sig läsa tidigt, då har de som lärde sig sent kommit ikapp. Ja om det inte är så att det är en elev med läs-och skrivsvårigheter, men då är det också en fördel att man inte skyndar med läs- och skrivinlärningen. Där är det istället viktigt att man tränar ordförståelsen så de "vet" hur språket är uppbyggt med ord, staverlser och språkljud osv. Den typen av träning börjar man så fort som barnet börjar i förskolan, alltså redan vid ett års ålder om barnet börjar tidigt. Sedan om barnet är mottagligt beror på mognad och intresse.
Jag skrev "vet" eftersom de ska kunna leka med språket på olika sätt, men de behöver ju inte veta vad stavelser och språkljud är för nåt.