Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Läxor till en som går i ettan?

caliningrad skrev 2011-10-03 04:43:41 följande:
    Hej!
    Min dotter ar 4 ar, hon gar i K2 utomlands.
    Hon har 2 laxor i veckan i lasning pa engelska, 1 laxa i lasning pa thailandska.
    Hon kan lasa/skriva alla bokstaver (latin + thailandska) sen forra aret, kan ljuda alla bokstaver, och har nyss borjat avkoda. Hon kan lasa enkla meningar so som: Pat had a big box, Mum and Dad ran and ran. Engelska ar dock inte hennes modersmal.

Alla i hennes klass kan det hon kan, eller mer - annars skulle hon ha gatt om K1 om hon inte hade klarat nivan.

Hur kommer det sig att en 7 aring inte kan alfabetet ? Det ar lite orovackande. 
    När får de tid att vara barn och ägna sig åt den viktiga leken då?
  • Wilowa

Jag är personligen emot läxor (har lärar behörighet från förskolan och upp till sjuan). Jag tycker att barnen ska få vara lediga efter skolan och inte ha en massa måsten hängande över sig. Jag vet ju själv hur sådana måsten påverkar mig negativt när det är nåt jag inte vill göra. Däremot tycker jag att det är viktigt att skolan och hemmet tillsammans försöker få barnen intresserade av att läsa och av att söka fakta. Alltså en läxa som lika gärna kan göras i skolan kan stanna kvar där, men läsläxor och innötningsuppgifter kan jag tycka är motiverade eftersom de ger en träning och kunskap för att bli en bra läsare.

Tyvärr delar inte min dotters lärare min åsikt, hon går i ettan nu och har läxa tre dagar i veckan och kan få en fjärde om hon av någon anledning inte hunnit med det hon ska göra i skolan. Min son hade samma lärare och hon gjorde exakt samma då. Dessutom så tycker hon att det funkar bäst om hon ger läxan till dagen efter och vi har ingen möjlighet att planera vår vardag...inte kul för henne att sätta sig med läsläxan efter träningen som hon har en dag i veckan. Jag hade önskat att de fick all läxa i början av veckan och att den skulle vara klar i slutet, då kan man ju hjälpa barnen att planera läxläsningen så den passa ihop med andra aktiviteter.

• Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:12:09 följande:
    Nar hon kommer tillbaka fran skolan kl 16.00.
    Min dotter leker massor.

Dessutom har de raster i skolan, med en fantastisk lekpark, en "pet corner", en "puppetry", en cykelbana ...

De anvander mycket lek for att lara sig lasa, skriva och rakna sa klart.

Min dotter har den basta barndomen man kan tanka sig.
    Läs på om vikten av den fria leken!
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:19:31 följande:
    Bedrovligt att du inte kan tanka dig hjalpa din dotter i hennes inlarning. 
     De flesta barnen som ar lediga efter skolan for anda ingenting av det, utan tittar pa TV/spelar dataspel och hamnar i en subkultur.
    När sa jag att jag inte vill hjälpa mina barn med deras inlärning? De frågar dagligen saker som jag svarar på och det lär de sig betydligt mer av än dessa meningslösa läxor de får. Mina barn tittar visserligen på tv och spelar tv-spel, men de gör mycket annat med.
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 06:58:28 följande:
    Min dotter "fri-leker" massor!!

Men las pa hur viktigt det ar att lara sig  lasa, skriva och rakna istallet! 
    Jag tror du missade att jag är lärare och jag vet nog mer om detta än vad du gör...Nu har jag dock inte tid med detta längre, jag måste åka till jobbet.
  • Wilowa
    Hertha skrev 2011-10-04 07:04:25 följande:
    Vi har flera ensamstående heltidsarbetande föräldrar på skolan. 2-3 timmar i veckan brukar de flesta hinna med.
    Ja det är inga problem om man får läxan i tid så man kan planera in den så det passa med andra aktiviteter som barnen har och ens eget schema.
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 07:54:22 följande:
    Det later jattebra, men kanske fungerar bara om man bor i Bullerby.
    Har i Bangkok har jag 1 timme pendel till jobbet enkel vag, om det inte regnar - da kan det ta 2 timmar.

Har redan mycket svart att pyssla ihop alla moten som skolan ordnar.

Det som ar mycket uppskattat ar "teaching demonstration days" som de anordnar pa lordagar. De visar hur en dag gar till exakt, barnen ar med. Bara att det tar 1 timme istf en skoldag.

Till Tolta: du ar kanske larare, men hur mycket fortroende kan man ha for larare i ett land dar inte alla barn kan lasa nar de ar 7 ar ?
    Vad är det för fel på att inte kunna läsa när de är sju? Vad ska de ha den kunskapen till innan? Förhoppningsvis så läser föräldrarna för dem och de får tid att bara vara barn i en relativt kravlös miljö. Dessutom hinner de träna upp sin språkliga förståelse så att de lättare kan ta till sig läs- och skrivundervisningen. Sedan är alla barn olika, vissa kan läsa när de börjar ettan och vissa kan inte. Fast efter några år kan man inte längre se skilland på vilka som lärt sig läsa tidigt, då har de som lärde sig sent kommit ikapp. Ja om det inte är så att det är en elev med läs-och skrivsvårigheter, men då är det också en fördel att man inte skyndar med läs- och skrivinlärningen. Där är det istället viktigt att man tränar ordförståelsen så de "vet" hur språket är uppbyggt med ord, staverlser och språkljud osv. Den typen av träning börjar man så fort som barnet börjar i förskolan, alltså redan vid ett års ålder om barnet börjar tidigt. Sedan om barnet är mottagligt beror på mognad och intresse.

Jag skrev "vet" eftersom de ska kunna leka med språket på olika sätt, men de behöver ju inte veta vad stavelser och språkljud är för nåt.
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:59:10 följande:
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
    Ja du har faktiskt helt rätt, man måste börja tidigt att lära sig ett språk. Fast för att lära sig ett språk behöver man inte kunna läsa eller skriva. Dessutom så är det så att det är läsning först när läsaren förstår det den avkodat. Alltså krävs det en bra språkförståelse för att kunna tillgodose sig en text. Att ett barn kan läsa ut ett svårt ord är alltså inte läsning om barnet inte förstår ordet, då är det bara avkodning. Språkträning får barnen från det att de börjar förskolan och ännu tidigare hemma, men nu diskuterar vi det svenska skolväsendet.
Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?