• scrapparlotta

Läxor till en som går i ettan?

Hur mycket läxor får era barn som har börjat etta nu? Våran tjej har en läxa i veckan och det är läs och skrivläxa. Dom ska läsa några sidor i en bok coh sen svara på några enkla frågor för att se om dom förstått vad dom läst. Men så har jag en jobbarkompis och hennes tös får läxor nästan varje dag, och det är både läs, skriv och matteläxor. Låter mycket tycker jag, eller är det våran skola som ger för lite?? Är lite nyfiken då vi bor i en väldigt liten by och tänker att lärarna kanske tar det lite "lättare" än i större samhällen och skolor....Hur är det?

• Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?
  • lövet2

En läxa i svenska varje vecka. Hon ska ringa in vissa bokstäver i en kort text och rita en teckning till. En läxa i matte också varje vecka. Det är en sida som tar 2 minuter att göra ungefär ...

• DarlingMother

Min son har två fasta läxor i veckan, läsning och matte. Läsningen är ett uppslag i en bok torsdag-torsdag och matten en remsa per dag mån-tor. Just nu är det addition 0-10 och det är tjugo tal per remsa med läxförhör på fredag. Ibland får han även med sig matteboken hem om han inte har hunnit med på lektionen men då handlar det om max 5-10 uppgifter.

• Like holiday

Min son har inte fått några läxor ännu, men skall snart få en läsläxa i veckan. Längre fram kommer han också att ha en matteläxa. Så totalt framöver blir det två läxor i veckan.

• sandra04

Våran skola har inga läxor. Dom har som mål att alla ska hinna med på lektionerna. Är det så att man har svårt å inte hinner med å kommer efter så får de ta hem. Men än så länge verkar allt funka bra för hela klassen.

• Dr Mupp

En läsläxa som ska läsas dagligen och så en matteläxa. Sen kan de få extra läxa om de är nått speciellt de behöver träna på tex fick min son förra gången att han skulle träna på att skriva fina siffror då hans inte var särskilt bra.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sveasson

En läsläxa varje dag, antingen ur en speciell läsbok eller ett stencil papper där det är tre meningar och så några bokstäver man ska ljuda.

• Natalie04

Våran dotter har precis börjat ettan,
    hon går på en liten skola på "landet" påminner lite om "barnen i bullerbyn". 

De får 3 läxor i veckan,
    1 matteläxa på stencil,
    1 läsläxa ur en bok där de läser 10 sidor per vecka, som fröken sedan förhör barnen på
    + att de har ytterligare en liten läxa varje vecka.

Jag tycker personligen att det är lite väl tufft för en som precis fyllt 7 år & precis börjat åk 1.
    Nu har vi turen med våran dotter att hon redan kunde alfabetet & är ganska duktig på att ljuda, men jag tänker på alla andra barnen som inte kan detta. För det är ingen självklarhet när man bara är 7 år & precis har börjat skolan.

Måste erkänna att jag inte är nöjd ..... 

• caliningrad
    Natalie04 skrev 2011-10-01 12:10:17 följande:
    Våran dotter har precis börjat ettan,
    hon går på en liten skola på "landet" påminner lite om "barnen i bullerbyn". 

De får 3 läxor i veckan,
    1 matteläxa på stencil,
    1 läsläxa ur en bok där de läser 10 sidor per vecka, som fröken sedan förhör barnen på
    + att de har ytterligare en liten läxa varje vecka.

Jag tycker personligen att det är lite väl tufft för en som precis fyllt 7 år & precis börjat åk 1.
    Nu har vi turen med våran dotter att hon redan kunde alfabetet & är ganska duktig på att ljuda, men jag tänker på alla andra barnen som inte kan detta. För det är ingen självklarhet när man bara är 7 år & precis har börjat skolan.

Måste erkänna att jag inte är nöjd ..... 
    Hej!
    Min dotter ar 4 ar, hon gar i K2 utomlands.
    Hon har 2 laxor i veckan i lasning pa engelska, 1 laxa i lasning pa thailandska.
    Hon kan lasa/skriva alla bokstaver (latin + thailandska) sen forra aret, kan ljuda alla bokstaver, och har nyss borjat avkoda. Hon kan lasa enkla meningar so som: Pat had a big box, Mum and Dad ran and ran. Engelska ar dock inte hennes modersmal.

Alla i hennes klass kan det hon kan, eller mer - annars skulle hon ha gatt om K1 om hon inte hade klarat nivan.

Hur kommer det sig att en 7 aring inte kan alfabetet ? Det ar lite orovackande. 
Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?