• Anonym (ARG)

VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?

Jag bor i en villa i centrala delen i en liten ort. Vi har trädgård utan staket, men ungarna håller sig på tomten ändå. Jag fick för 2 månader sedan en liten bebis till, så jag är mammaledig.

Problemet:

En av mina grannar som bor i ett litet familjelägenhets hus rätt över gatan har småbarn och en SCHÄFER. Personen har haft hunden sedan valp och nu har det gått 3-4 månader så hunden är stor. Allt har vart lugnt tills h*n skaffade hunden, eller tills 2 månader sedan när hunden börjat skälla på saker och ting. Detta iriiterar mig.
    H*n är ofta ute med sin hund och ibland så reagerar hunden på andra hundar, precis utanför vårt hus!!
    Ägaren säger nej eller nonchalerar hunden och går vidare, med hund och barn. Så gör man INTE.  

Ser ibland ut genom fönstret och hunden reagerar mot katter och skäller på deras bostadsparkering, vad säger dennes nära grannar?

Idag fick jag nog, ägaren och dennes hund tränare skulle göra nån övning på deras parkering, dvs utanför vårt hus. Min lilla ligger i vagnen utomhus och sover.

Denna äckliga hund börjar skälla under övningen och håller på i evighet, enligt mig. Sedan går då paret och hunden fortsätter att gny och skälla. Jag blir arg och ryter ifrån att dem väcker mitt barn som ligger utomhus och sover.
    Vart kan jag anmäla detta jäkla liv?           

• Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?
  • LivL

Helt sjukt. Klart resten av världen (det är fler än du här) för oväsen.

Jag hade personligen hellre bott granne med en hund som skäller på dagen än en unge som skriker på natten.

• LivL

By the way, har ditt barn mer rätt att vistas utomhus än hunden?? Om ditt barn sover utomhus och någon börjar hamra, vad gör du då??? Får grannbarnen leka och stoja ute på gatan?

• Nutta
    Anonym (lyx för katt) skrev 2011-09-17 00:11:53 följande:
    Precis vad jag också tänkte.

Cool katt med egen bil och egen bostadsparkering!  Solig

Undrar om den är kompis med SCHÄFERN? För i så fall kanske det är en KATT!
    Nej Nej, de är inte vänner. SCHÄFERN skäller ju på katten!!! daah.

TS vet inte vad kattens nära grannar tycker om det men Katten står märkbart på TS sida.
    Tänk dig själv att behöva ha en SCHÄFER rännandes på din parkering?! Poliseskort eller inte, obehagligt i vilket fall..
    I min egen bubbla gör alla på Mitt sätt -det enda rätta.
  • Anonym

Nja nog tycker jag du ska ta och chilla.

Låter som  att du är överspänd p.g.a. barnets kolik  och behöver vila upp dig för att du är trött men ist. skrivit ett pms inlägg. För jag har vart med om HEMSKA hundar! Men det du skriver tycker jag värkar som en trottsålder bara, precis som barn kan få. (Hundar är naturliga dem med)

När du får grannar som t.ex. Slänger ut hundarna på kvällen och låter de yla hela natten eller låter hundarna springa in på din tomt och förstöra en massa, är det inte ok.

Sen reagera jag på en sak, schäfer är ett av dem härligaste hundraserna som finns men när du skriver de med stora bokstäver få man känslan av att du är rädd dem? De hade kunnat vart vilken hundras som helst men man få intrycket att du vill betona rasen av någon anledning?

Jag kan förstå att det är jobbigt, men inte tycker jag att det låter så allvarligt. Du måste inse att allt inte kretsar runt din familj och att hunden är någons familj och råkar vara i trots åldern, men ändå en bagatell av hur en del kan vara.

• Pussesnuttan

Tala om för SCHÄFERN att den väcker barnet verkar inte heller helt logiskt. Bättre att säga det till ägaren....

• Anonym (polis)

Oj oj oj...här är en TS som behöver vakna tror jag.

Tyvärr kommer du inte komma någonstans med en anmälan så det är bara slöseri med tid. Grannen tränar sin hund, vilket anses som bra. Det får du göra vartsomhelst, dock inte på någon annans tomt. Promenader får de gå hur många de vill på "din"gata, och hunden kan skälla, även om det stör dig.

Du kan inte anmäla att hunden skäller på andra djur, även om det stör ditt barns sömn. Antingen får du låta ditt barn sova inomhus eller så får du helt enkelt finna dig i att ni är många människor som bor på samma gata och alla har olika liv. Vissa kommer att störa sig på barns högljudda lek, eller på kanske ditt kolikbarns skrik som hörs in genom deras öppna fönster på natten. De kan inte anmäla det, hur mycket de än störs. Lika lite som du kan anmäla en hund som du irriterar dig på. 

• Nutta
    Pussesnuttan skrev 2011-09-17 00:38:06 följande:
    Tala om för SCHÄFERN att den väcker barnet verkar inte heller helt logiskt. Bättre att säga det till ägaren....
    Nej det har du nog rätt i. SCHÄFERN skäller nog bara tillbaka och synd om de ska bli osams..

Men Jag har ett tips!
    JAG stod  nämligen på min trapp och skrek på min grannes MOPED som väsnades och väckte min sovandes bebis. Det fungerade prima!
    I min egen bubbla gör alla på Mitt sätt -det enda rätta.
  • Korsriddaren

1. Varför ligger den här tråden i känsliga rummet?

2. Hade det varit ett reellt problem så anmäler man det till kommunens miljö- och/eller teknikkontor. I ditt fall TS är det fullständigt meningslöst, då det inte finns något onormalt med grannens eller hundens beteende. Hade hunden däremot suttit i trädgården året runt och skällt non stop 12 timmar om dagen, då skulle det eventuellt kunna hända saker. (Har personlig erfarenhet i sakfrågan.)

• ForReal
    Nutta skrev 2011-09-17 00:04:03 följande:
    Detta är FL. ALLT kan anmälas vet du väl?
    självklart kan man anmäla en SCHÄFER också. På ett sätt eller ett annat...

Hehe :) Svårt bara med rubriceringen där. "Hej jag vill anmäla en hund som skäller. En SCHÄFER".

• PrincessOfIce

TS Kom och gnäll när ditt hus kostade 20 miljoner som detta hus!

Hade jag gärna bott i själv men så var det pengarna.

Fokusera på din familj som tydligen blir undanskuffad i och med att du leker stalker och förföljer grannen och hans hundvalp som trots allt bara är några månader..

Min bror har en liten Amstaffvalp som föddes i April iår och hon är inte på långa vägar vuxen!

Vet knappt om hon ska vara på golvet eller i soffan.. Gärna båda samtidigt och då går de i valpkurs så som man gör med valpar men du verkar inte veta hur det är.. 

Barn är mindre naturligt än vad hundar är i naturen så lägg ditt barn i spjälsängen INOMHUS! Ta hand om ditt barn istället för att sitta vid datorn och PMSa och sov när barnet sover! Det är iaf klassikertipset när det gäller spädbarn och särskillt kolikbarn.

min grabb hade magknip i ett halvår och vi hade en massa störningsmoment i ett radhusområde...

Men vi överlevde och grannarna överlevde!     

Rena rama humorserien det här!                

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?