• EpicNurse

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

EmmaPaw skrev 2017-07-23 14:28:00 följande:

Hej på er!

Ni som kommer ihåg har ju sett mina positiva test, de har varit starkt positiva och idag, syntes det knappt något streck... Man fick kisa och kolla från flera håll och vinklar..

Varför har det blivit såhär?kan det bli såhär utan att det är något att oroa sig för?  Ska jag bara använda en del av morgonurinet? dvs det första som kommer ut? Eller har jag fått missfall? Har suttit och gråtit nu i 3 timmar av förtvivlan och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till...

Koncentrationen av urin är ju samma oavsett om du använder allt eller det första eller sista. Så det spelar ingen roll. :)

Har kollat bakåt i tråden efter bilder på dina test men ser inga som är starkt positiva. Men dom kanske ligger i nån annan tråd?

Hur som helst. Vilken dag efter bim är du på?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    FridaB92 skrev 2017-07-26 19:56:51 följande:

Hejsan alla fina!

Har en liten fråga, har försökt blivit gravid ett tag nu. Och tog ett testa-tidigt från RFSU... har ej kännt några symtom o vet ej vart jag är i cykeln förutom att det är ganska tidigt, kanske för tidigt för min mens är så oregelbunden nu det senaste. Fick iaf ett infall och tog ett test, det blev såg ut såhär som på bilden efter ett tag men när testet var helt klart så blev det så gott som blankt. Inte varit med om det innan. Antar ju att jag inte är gravid, men finns det ändå en strimma hopp? Eller är jag helt pantad som ens frågar detta? (Jag greppar nog efter halmstrån) :( :(

Så brukar testerna se ut innan dom gått färdigt. Det är ju bara färgdragningar som syns när urinen åker upp och testet "går".
  • EpicNurse
    crx skrev 2017-08-08 09:55:03 följande:

ÄL -test.

Kan ett ÄL -test visa så efter 3 dagar mens? Jag har fått en svag skugga precis innan BIM förr men inte 50% styrka av kontrollstrecket. (I verkligheten)

Men aldrig testet precis efter mens. Har 2-3 dagar. Nu är 3e dagen o det är slut på blödningen.

Har konstig mensvärk, mer på sidorna än mitt i och ihållande.

Är förvirrad, fick svagt pos grav nyss som ni vet. Sen försvann det. Flera neg-test. Och så kom mensen.

Fortfarande helt säker på tidigt missfall men testade även en hcg -sticka (dock 25 känslighet) från Apoteket nu på morgonen och det är en skugga där, men ingen mening att lägga upp här för det kommer inte synas med upplösningen. :P

Vet att jag ibland har dubbla ÄL, gyn har sett det ett par gånger då jag gått väldigt regelbundet. Kanske hänt nu med...? Någon mer som har så?

Cliffhanger för fröken stridsvagn.....!

Sådär tycker jag mina äl-test såg ut var och varannan dag, när som under cykeln. Så ja, det kan dom!
  • EpicNurse
    Eloons skrev 2017-08-08 14:45:08 följande:

En fråga angående ägglossningstest, skulle ni säga att det är positivt eller nästan?

Nästan positivt! Så negativt :)
  • EpicNurse
    Njcm skrev 2017-08-27 15:22:07 följande:

Är något av dessa äl test positiva? Snälla någon ?! Aldrig använt RFSU äl test innan

Båda är negativa! Teststrecket ska vara lika starkt som kontrollstrecket (eller starkare) för att det ska vara positivt.
  • EpicNurse
    FannieBannie skrev 2017-09-21 23:34:43 följande:

Hej!

Jag använder appen Life för att hålla koll på min ägglossning & mens, det stämmer till 90%.

Kan hända att mensen kommer en eller 2 dagar tidigare/senare.

Enligt appen så skulle jag haft ägglossning 8/9-17, min sista mens första dag var den 27/8.

Jag gjorde ett test i måndags (18/9-17) direkt efter jobb som visade ett ganska tydligt plus, efter det har jag gjort ca 6-8 test fram till idag var på alla har visat positivt utom ett.

Så ett test visade med andra ord negativt & det var CB digital, varför om alla andra (olika märken på testerna) visar positivt?

Jag kunde inte riktigt hålla mig & stack till doktorn & gjorde ett UL, urintest & blodprov.

Doktorn kunde se en förtjockad slemhinna, urintestet vi tog var svagt positivt.

Min mens är beräknad nu på lördag enligt appen (23/9-17).

Jag är verkligen orolig över att jag inte är gravid då doktorn inte såg något (har inte fått svar ang blodprovet än).

Tror ni att jag är gravid? Testen ska ju omöjligt kunna visa positivt om man inte är gravid?

Help a sister out!

Bild på 3 av gravtesten.

Men man ser ju absolut ingen graviditet så tidigt! Din mens har ju inte ens hunnit utebli! Du får vänta minst en vecka till innan man kanske ser en hinnsäck på någon millimeter (fostret syns oftast inte då heller).

Gravtest brukar ha en känslighet på ca 25, och för att man ska se minsta lilla antydan till graviditet på ul så måste värdet vara över 1000. Det ungefär fördubblas varannan dag vid normal graviditet. Därför är det helt onödigt att göra ultraljud så tidigt!
  • EpicNurse
    Elinolo skrev 2017-10-12 21:48:02 följande:

På måndag, men vi ska egentligen börja med IVF-sprutorna för första gången då- jag fick en liten blödning idag och tänkte bara att jag skulle ta ett test för säkerhets skull innan jag ringer till sjukhuset osv... Vi har försökt i 2,5 år, och har aldrig ens fått ett test som jag ens tvekat på ifall det skulle kunna vara positivt- de har varit toknegativa utan minsta streck varenda gång... :P Det vore ju helt sjukt ifall jag skulle vara gravid samma månad som vi till slut ska få hjälp, så vågar inte hoppas... ????

Det är faktiskt någorlunda vanligt att det blir så! Och ditt gravtest idag är ju onekligen positivt! Grattis!
  • EpicNurse
    Biddiboo skrev 2017-10-20 18:31:21 följande:

Okej tjejer nu får ni hjälpa mig här för jag förstår seriöst ingenting.

Sitter här med dagens test i handen och försöker greppa saker och ting.

Det är taget nyss för 15 minuter sen. Första efter 10 och det ituplockade efter 15 min. Jag är på dag 14 efter äl.

Kan det vara fel på testet? Jag har verkligen inga symptom alls!

Ingen tvekan om att det är positivt. Varför skulle du ha symtom menar du? Så tidigt brukar man knappt ha det.
  • EpicNurse
    Ivf-ulrika skrev 2017-10-22 13:18:54 följande:

10 dagar sen ovitrelle sprutan togs..tog ju ett early test i går som gav utslag köpte RFSUs test i dag som ej är ett känsligt test och fick detta ...va i hela friden inte kan jag ha så mycket kvar från sprutan dag 10

Jo, upp till 10 dagar står det ju på fass.

Men med det sagt så kan du ju ändå vara gravid.
  • EpicNurse
    lilaemma skrev 2017-10-25 09:26:18 följande:

Fast om det fäste på äl+3 och du redan hade en bas hcg på 5 är det möjligt...

Det kan inte fästa på äl+3. Den är inte tillräckligt utvecklad då. Absolut tidigast är +5. Den måste hinna bli en blastocyst.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester