Niicesara skrev 2012-08-08 20:05:01 följande:
Det här med ägglossning är ett mysterium.
Har googlat en massa nu och när man kollar på bilder hur menstruationscykeln är så ser man att man har ÄL under LH stegringen som vanligtvis är 2 dagar.
Läste någonstans att när LH stegringen knappt är synbar så har ägget lossnat. Därför ska man bara testa tills man får positivt sen sluta testa. Från den första stegringen så är det väldigt ovanligt att ägget släpper 36 timmar eller senare. Brukar släppa innan. :)
Och när man tänker efter så stämmer det nog med att ägget släppt när stegringen gått ner.
Säg att man får stegring kl 10, kl 16 och klockan 23 - alltså lite mer än 12 timmar som man vet om. Stegringen kan ha börjat tidigare och hållt på till fram mot morgonkvisten. Alltså mellan 12-24 timmar. Får man negativt kl 10 dagen efter så är det ju den tiden som ägget ska släppa på. :) Klockan 10 dagen efter är ju 24 timmar efter första stegringen.
Hänger Ni med? :D
Stämmer ganska bra med vad jag fick för info av min läkare. Jag fick rådet att testa tre gånger om dagen... kl 10, kl16 och någon gång efter 21 för att få koll på NÄR stegringen trädde in.