• aussibaby

Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?

Jag bor i Australien och tittar just nu på bilstolar för vårt kommande barn. Eftersom jag vet att barn i Sverige sitter bakåtvända till 4-års åldern och jag har läst och sett en del om hur mycket säkrare det är för barn att sitta bakåtvända så vill jag köpa en bilstol som de kan sitta bakåtvända i så länge som möjligt. När jag letar efter information i butiker och på nätet hittar jag inget som hjälper mig att förstå ifall barnet kan fortsätta sitta bakåtvänt efter att ha uppnått en vikt av 12 kg. Denna information finns på Britax hemsida angående "convertible car seats" - säten som kan användas from födsel till ca 4 år.

Baby Mode / Rearward Facing (From birth up to approx. 12mths of age)
    In baby mode / rearward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used for babies until their shoulder's reach the Lower Shoulder Height Marker. The seat then needs to be turned to forward facing / toddler mode.

Toddler Mode / Forward Facing (From approx. 12 mths to 4 years old)
    In toddler mode / forward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used when the child's shoulder's are in line with the Lower Shoulder Height Marker (approx. 12 months of age) until their shoulder's reach the Upper Shoudler Height Marker (approx. 4 years old)

http://www.britax.com.au/car-seats/convertible-car-seats

Vi funderar på en Meridian AHR Tilt & Adjust eller Compaq Deluxe. Från vad jag förstår så är modellerna annorlunda mot de som finns i Sverige.

Det här blev väldigt långt, men jag hoppas att någon som har mer vana av sånt här kan hjälpa mig.
    Finns det någon anledning att jag måste vända bilstolen vid ca. 12 månaders ålder?
    Finns det någon stol som jag kan använda bakåtvänd så länge barnet får plats i den i Australien?

• Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?
  • Krollspell
    Hi5 skrev 2011-09-12 14:40:56 följande:
    Jag har minstingen i mitten bak, av flera skäl: jag tror att det är säkrast för honom, stödbenet får bara plats där mellan sätena, hans stol där tvingar inte mig att sitta med hakan i ratten (vilket den gjort om den varit bakom mig) plus att de större barnen kivas mindre om de inte sitter bredvid varandra.
    Så det var ju en kombinerad lösning. 
    Funkar bra för oss. 
    Heder till dig!
  • pigglet
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:38:57 följande:
    Ja, men jag vill nog hävda att de allra flesta sätter dem fram, vilket ju inte är den säkraste platsen.

Alla 3 sitter bak. Den som är det största barnet som sitter bakåtvänd sitter i mitten, eftersom det blir bäst benutrymme där. De andra sitter på sidorna, först bakåtvända, tills de passerat mittenplatsen under ett par år, och sedan framåtvända från 5-årsåldern.

*vill också ha applåder* 
  • Finesse

För oss är det bäst benutrymme på sidan

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Nelia82
    cicci85 skrev 2011-09-12 14:25:53 följande:
    Men volvos stolar är ju Britax stolar som är E-godkända och tydligen inte godkända i Australien...
    Okej, jag hade nog mer de äldre modellerna i tanken. Men de kanske också är Britax? Jag har tyvärr inte koll riktigt, men det är en sån här vi har iaf. (Bild lånad från annons på blocket....)

Av ren nyfikenhet, vad rekommenderar Volvo exempelvis att man ska använda för bilbarnstol i Australien? Om man köper en Volvo menar jag?

• aussibaby

Jag vet inte vilken bilbarnstol Volvo rekommenderar här, men jag tror att de ändrar punkterna som bilbarnstolar fästs vid när bilarna importeras.

• Hypnotica

Jag har funderat lite på det här...

Rekommendationerna var säkerligen annorlunda när jag var liten, men ponera att det hade vart idag: Jag var ett litet barn och hade nog kunnat sitta bakåtvänd utan utrymmesproblem tills jag var 6 år.

Men jag hade sedan unga år problem med åksjuka som endast hölls i schack genom att sitta framåtvänd med ögonen rakt fram. Att inte ta bilen var inget alternativ för min familj då vi bodde avsides.

Hur gör man då?

• cicci85
    Hypnotica skrev 2011-09-12 15:53:03 följande:

Rekommendationerna var säkerligen annorlunda när jag var liten, men ponera att det hade vart idag: Jag var ett litet barn och hade nog kunnat sitta bakåtvänd utan utrymmesproblem tills jag var 6 år.

Men jag hade sedan unga år problem med åksjuka som endast hölls i schack genom att sitta framåtvänd med ögonen rakt fram. Att inte ta bilen var inget alternativ för min familj då vi bodde avsides.

Hur gör man då?

Åksjuketabletter är det många som använder...
  • pigglet

Hur gör man då?
    Åksjuketabletter, åka när barnet sover, armband från apoteket.

Ladda med kräkpåsar, filtar och ombyten.

KALL luft i bilen, lite kläder på barnet. Många stopp.
    Undvika att ge välling innan man åker. Lagom mätt barn, undvika att ge mjölk, banan eller choklad. Ge bitar av syrligt äpple, salta pinnar, salta kex.   

Det var väl några av de tips jag kom på som föräldrar använder.  
  • Cecci78

Hur gör man då?
    vi använde kräkpåsar;) o då har jag ett barn som inte kunde åka till ica utan att kräkas. Vi minimerade antalet bilresor o sen gick det över när han var 4½ trots att han satt bakåtvänt
  • Cecci78
    Nelia82 skrev 2011-09-12 15:20:57 följande:
    Okej, jag hade nog mer de äldre modellerna i tanken. Men de kanske också är Britax? Jag har tyvärr inte koll riktigt, men det är en sån här vi har iaf. (Bild lånad från annons på blocket....)

Av ren nyfikenhet, vad rekommenderar Volvo exempelvis att man ska använda för bilbarnstol i Australien? Om man köper en Volvo menar jag?

de stolarna säljs inte längre o de måste dessutom ha öglor o golvet för att fästa spännbandet i, går visserligen montera in själv om det inte finns. Har inte läst allt men har TS en volvo? Annars är de ju inte godkända.
  • Hypnotica
    Cecci78 skrev 2011-09-12 20:01:00 följande:
    vi använde kräkpåsar;) o då har jag ett barn som inte kunde åka till ica utan att kräkas. Vi minimerade antalet bilresor o sen gick det över när han var 4½ trots att han satt bakåtvänt
    Jodå, jag minns kräkpåsarna.

Jag spydde även om jag satt framåtvänd i baksätet, inte så kul, nej. På den tiden blev det minst 2 bilresor varje dag.

Jag minns faktiskt inte när exakt jag blev vänd framåt men jag antar at jag blev det som ganska liten. Sedan dess har jag alltid suttit framåtvänd (förutom den gången när jag var sex år och dödsjuk i en magsjuka, då låg jag i baksätet i mammas knä.)
  • thecarseatlady

Är du med i Facebook TS? Gå i så fall med i gruppen; Bring Extended Rearfacing To Australia. Detta är kopierat därifrån;

In Australia we can only rear face until our children reach 12 kgs, it is LEGAL to turn a 6 month old babies car seat around.

In America by law you cannot turn a child until they are 20lbs (about 9.5kgs) AND 12 months old. The AAP (American Academy of Pediatrics) recommends rear facing to AT LEAST 2 years of age but many choose to RF until 2-4 years of age.

Rear facing is 5x safer. Australian children's lives are being put at risk as we have no choice in when our children are turned.

Lets cause an uproar and get some attention from our government! things need to change!!!!!

---------

Please sign this petition to bring higher weight RFing seats to Australia:

http://www.gopetition.com/petitions/australia-needs-type-d-rear-facing-toddler-car-seats.html?fb_ref=title_inline&fb_source=profile_oneline

• thecarseatlady

Också på Facebook; Rear-facing down under. Kopierat därifrån;

Företagsfakta

Raising awareness in Australia of the importance of keeping babies rear-facing in the car for as long as possible. Many parents turn their babies forward-facing at 6 months because the law says they can, unaware that this could put their baby at risk of serious neck injury in a frontal collision. The safest way for babies to travel in the car is rear-facing until the rear-facing weight or height limit of the car-seat is reached.
    Beskrivning
    Community of mums, dads, grandparents, friends and car-seat professionals who are dedicated to changing the way Australian babies and young children travel in the car. Other countries in the world strongly recommend rear-facing to 2 years and even 4 years of age and beyond. We believe that Australian children deserve the same level of safety as their international cousins. We are determined to bring about this change in Australia soon. Please join us in this important mission.
    Allmän information
    Rear-Facing Down Under was founded by a mother of five from New South Wales. The page was originally started to help share rear-facing information with other mums in a birth group as their babies all reached 6 months of age; an age when many parents were considering turning their babies forward-facing. Since then, the group has flourished with members joining from Australia and around the world; including many car-seat installers.
    Vision
    To keep every Australian child safe in the car and to make every Australian family aware of the safest way for babies to travel in the car. To drastically reduce the number of injuries and fatalities to babies and young children involved in car crashes. To educate parents on the importance of rear-facing their young babies to the maximum allowed weight or height limits of their car-seat. Extended rear-facing is still a relatively new concept in Australia. Together we can all help spread the word and make extended rear-facing the new "norm" in child safety.

Please “like” this page and invite all your family and friends to “like” it too, so that all Australian parents, grandparents, aunts, uncles and care-givers can be fully informed of the best way to keep our precious cargo safe in the car. Every Australian family deserves to be made aware of this life-saving information which could quite literally safe the life of a child. Help spread the word around Australia. Happy parenting and happy motoring!
  • thecarseatlady

^ På dessa sidor får du tips och hjälp ifall du vill köpa en inhemsk bilstol. Men jag skulle nog kontakta Håkan på carseat.se och beställa en bakåtvänd bilstol som är godkänd till 25 kg av honom. Många föräldrar gör det fast det inte är lagligt, helt enkelt för att inga pengar eller böter i världen går att jämföra med att förlora ett barn.

Lycka till!

• pigglet
    Hypnotica skrev 2011-09-12 21:42:37 följande:
    Jodå, jag minns kräkpåsarna.

Jag spydde även om jag satt framåtvänd i baksätet, inte så kul, nej. På den tiden blev det minst 2 bilresor varje dag.

Jag minns faktiskt inte när exakt jag blev vänd framåt men jag antar at jag blev det som ganska liten. Sedan dess har jag alltid suttit framåtvänd (förutom den gången när jag var sex år och dödsjuk i en magsjuka, då låg jag i baksätet i mammas knä.)
    Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg? Först menar du att dina föräldrar var tvungna vända dig framåt vid 2 års ålder för att du var åksjuk. I nästa mening får vi veta att du faktiskt fortsatte kräkas även framåtvänd?

Visst, det gick ju bra för dig - men faktum är ju att enda anledningen att du lever är för att ni inte krockade. En framåtvänd 2-åring har liten chans att överleva en kollission, och att klara sig utan mycket allvarliga skador är ännu ovanligare. 
Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?