• Krollspell

Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?

Sätt bara inte barnet i framsätet, det är en mer osäker plats.
    Mittplatsen bak är säkrast för barnet.

• Krollspell
    Hi5 skrev 2011-09-12 14:13:38 följande:
    Ja att vända vid ett års ålder verkar ju dumt, absolut. Jag hade nog chansat på en svensk och så ha dem bakvänt så länge det funkar, vilket brukar vara 3-5 år, beroende på bil och bilstol.
    Skulle du få böter alltså om de stoppar dig med en tvååring som åker baklänges? Är det mycket stor skillnad på stolarna, ser man att är en svensk, dvs otillåten stol (förutom att ett "för stort" barn åker bakvänt)?

Tittar poliserna efter detta? Vad finns det för motivering till förbudet av svenska bilstolar? 
    Kan ju vara så enkelt att övriga upplysta världen kommit fram till andra saker. I Sverige ser man ju mer till sin egen bekvämlighet än barnets bästa vid placering av barn i bil.
  • Krollspell
    cicci85 skrev 2011-09-12 14:28:56 följande:
    vad menar du?
    Att här placerar man hellre barnen så att det ska bli bekvämt för den vuxne än att sätta barnets säkerhet absolut främst.
  • Krollspell
    cicci85 skrev 2011-09-12 14:32:46 följande:
    Jaha, jag tycker det är tvärtom. Vi skulle sitta bekvämare i bilen utan dessa bakåtvända bilbarnstolar som tar upp massor med plats...
    Fast nu missar du målet ...
  • Krollspell

Ja, men jag vill nog hävda att de allra flesta sätter dem fram, vilket ju inte är den säkraste platsen.

• Krollspell
    Hi5 skrev 2011-09-12 14:40:56 följande:
    Jag har minstingen i mitten bak, av flera skäl: jag tror att det är säkrast för honom, stödbenet får bara plats där mellan sätena, hans stol där tvingar inte mig att sitta med hakan i ratten (vilket den gjort om den varit bakom mig) plus att de större barnen kivas mindre om de inte sitter bredvid varandra.
    Så det var ju en kombinerad lösning. 
    Funkar bra för oss. 
    Heder till dig!
Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?