• aussibaby

Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?

Jag bor i Australien och tittar just nu på bilstolar för vårt kommande barn. Eftersom jag vet att barn i Sverige sitter bakåtvända till 4-års åldern och jag har läst och sett en del om hur mycket säkrare det är för barn att sitta bakåtvända så vill jag köpa en bilstol som de kan sitta bakåtvända i så länge som möjligt. När jag letar efter information i butiker och på nätet hittar jag inget som hjälper mig att förstå ifall barnet kan fortsätta sitta bakåtvänt efter att ha uppnått en vikt av 12 kg. Denna information finns på Britax hemsida angående "convertible car seats" - säten som kan användas from födsel till ca 4 år.

Baby Mode / Rearward Facing (From birth up to approx. 12mths of age)
    In baby mode / rearward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used for babies until their shoulder's reach the Lower Shoulder Height Marker. The seat then needs to be turned to forward facing / toddler mode.

Toddler Mode / Forward Facing (From approx. 12 mths to 4 years old)
    In toddler mode / forward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used when the child's shoulder's are in line with the Lower Shoulder Height Marker (approx. 12 months of age) until their shoulder's reach the Upper Shoudler Height Marker (approx. 4 years old)

http://www.britax.com.au/car-seats/convertible-car-seats

Vi funderar på en Meridian AHR Tilt & Adjust eller Compaq Deluxe. Från vad jag förstår så är modellerna annorlunda mot de som finns i Sverige.

Det här blev väldigt långt, men jag hoppas att någon som har mer vana av sånt här kan hjälpa mig.
    Finns det någon anledning att jag måste vända bilstolen vid ca. 12 månaders ålder?
    Finns det någon stol som jag kan använda bakåtvänd så länge barnet får plats i den i Australien?

• Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?
  • 071001

Har en gammal skolkamrat som bor i Kanada numera och där är våra svenska bakåtvända stolar inte godkända säger han. Vet inte alls hur det funkar i Australien. Du måste ju kunna besöka en barnaffär på plats och ställa dina frågor där?

• aussibaby

Ja, alltså jag vet att svenska bilstolar inte är godkända här så jag kan inte köpa och skeppa en från Sverige.

Jag har frågat både i butiker och på baby mässa, men har inte lyckats få något svar på varför de säger att sätet behöver vändas vid 12 månader. Alla här bara gör så och tycker att det är konstigt att jag ens frågar om jag kan behålla stolen baklänges längre. Tänkte att nån på forumet kanske har koll.

• 071001

Det är ju märkligt, att de inte kan svara på varför det är så menar jag.

• Finesse

Nej alla verkar vara skitstolar som du måste vända framåt vid 1 års ålder.. köp ingen sån.

Det är 5 ggr säkrare för ditt barn att sitta bakåtvänd, även i Australien. Tyvärr fattar inte folk sånt men hör efter om du kan importera in en Svensk stol.

Kolla denna sida: http://www.carseat.se/ 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • cicci85

Det är ju stor skillnad hur man spänner fast stolen, vet inte om det är säkert att ha större barn bakåtvända i en stol som är godkänd till 12 kg. Som du skriver har vi helt andra modeller. Jag har ingen aning om man kan hitta stolar som är godkända till 18 eller 25 kg i Australien, men annars kan du ju alltid beställa från Sverige. Använd ett vanligt babyskydd först och sen köpa en svensk stol http://www.carseat.se/ 

• 071001

cicci85, problemet är väl som ts skrev (samma sak i Kanada så som jag nämnde) att våra svenska stolar inte är godkända där. Vilket är riktigt märkligt.
    Min skolkamrat i Kanada har dock svenska stolar åt sina barn ändå berätta han. Kör på så länge det går, dvs till den dagen polisen stoppar honom. Kanske nåt att testa för dig ts?

• Finesse
    cicci85 skrev 2011-09-12 14:05:23 följande:
    Det är ju stor skillnad hur man spänner fast stolen, vet inte om det är säkert att ha större barn bakåtvända i en stol som är godkänd till 12 kg. Som du skriver har vi helt andra modeller. Jag har ingen aning om man kan hitta stolar som är godkända till 18 eller 25 kg i Australien, men annars kan du ju alltid beställa från Sverige. Använd ett vanligt babyskydd först och sen köpa en svensk stol www.carseat.se/ 
  • Finesse
    071001 skrev 2011-09-12 14:07:20 följande:
    cicci85, problemet är väl som ts skrev (samma sak i Kanada så som jag nämnde) att våra svenska stolar inte är godkända där. Vilket är riktigt märkligt.
    Min skolkamrat i Kanada har dock svenska stolar åt sina barn ändå berätta han. Kör på så länge det går, dvs till den dagen polisen stoppar honom. Kanske nåt att testa för dig ts?
    Jag skulle hellre ta böter än ett dött barn!
  • cicci85
    aussibaby skrev 2011-09-12 14:02:02 följande:
    Ja, alltså jag vet att svenska bilstolar inte är godkända här så jag kan inte köpa och skeppa en från Sverige.

Jag har frågat både i butiker och på baby mässa, men har inte lyckats få något svar på varför de säger att sätet behöver vändas vid 12 månader. Alla här bara gör så och tycker att det är konstigt att jag ens frågar om jag kan behålla stolen baklänges längre. Tänkte att nån på forumet kanske har koll.

Men eftersom det är godkänt att ha bakåtvända till 4 år iaf så borde det ju finns nån stol som funkar så länge?
    mejla robert Bell på säkerhetsbutiken, han vet nog om de stolarna går att använda längre än till 12 mån och kan nog tipsa om nån stol som funkar, han har varit chef på Britax så... drbob@sakta.se
Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?