Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?
Jag bor i Australien och tittar just nu på bilstolar för vårt kommande barn. Eftersom jag vet att barn i Sverige sitter bakåtvända till 4-års åldern och jag har läst och sett en del om hur mycket säkrare det är för barn att sitta bakåtvända så vill jag köpa en bilstol som de kan sitta bakåtvända i så länge som möjligt. När jag letar efter information i butiker och på nätet hittar jag inget som hjälper mig att förstå ifall barnet kan fortsätta sitta bakåtvänt efter att ha uppnått en vikt av 12 kg. Denna information finns på Britax hemsida angående "convertible car seats" - säten som kan användas from födsel till ca 4 år.
Baby Mode / Rearward Facing (From birth up to approx. 12mths of age)
In baby mode / rearward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used for babies until their shoulder's reach the Lower Shoulder Height Marker. The seat then needs to be turned to forward facing / toddler mode.
Toddler Mode / Forward Facing (From approx. 12 mths to 4 years old)
In toddler mode / forward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used when the child's shoulder's are in line with the Lower Shoulder Height Marker (approx. 12 months of age) until their shoulder's reach the Upper Shoudler Height Marker (approx. 4 years old)
http://www.britax.com.au/car-seats/convertible-car-seats
Vi funderar på en Meridian AHR Tilt & Adjust eller Compaq Deluxe. Från vad jag förstår så är modellerna annorlunda mot de som finns i Sverige.
Det här blev väldigt långt, men jag hoppas att någon som har mer vana av sånt här kan hjälpa mig.
Finns det någon anledning att jag måste vända bilstolen vid ca. 12 månaders ålder?
Finns det någon stol som jag kan använda bakåtvänd så länge barnet får plats i den i Australien?