• aussibaby

Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?

Jag bor i Australien och tittar just nu på bilstolar för vårt kommande barn. Eftersom jag vet att barn i Sverige sitter bakåtvända till 4-års åldern och jag har läst och sett en del om hur mycket säkrare det är för barn att sitta bakåtvända så vill jag köpa en bilstol som de kan sitta bakåtvända i så länge som möjligt. När jag letar efter information i butiker och på nätet hittar jag inget som hjälper mig att förstå ifall barnet kan fortsätta sitta bakåtvänt efter att ha uppnått en vikt av 12 kg. Denna information finns på Britax hemsida angående "convertible car seats" - säten som kan användas from födsel till ca 4 år.

Baby Mode / Rearward Facing (From birth up to approx. 12mths of age)
    In baby mode / rearward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used for babies until their shoulder's reach the Lower Shoulder Height Marker. The seat then needs to be turned to forward facing / toddler mode.

Toddler Mode / Forward Facing (From approx. 12 mths to 4 years old)
    In toddler mode / forward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used when the child's shoulder's are in line with the Lower Shoulder Height Marker (approx. 12 months of age) until their shoulder's reach the Upper Shoudler Height Marker (approx. 4 years old)

http://www.britax.com.au/car-seats/convertible-car-seats

Vi funderar på en Meridian AHR Tilt & Adjust eller Compaq Deluxe. Från vad jag förstår så är modellerna annorlunda mot de som finns i Sverige.

Det här blev väldigt långt, men jag hoppas att någon som har mer vana av sånt här kan hjälpa mig.
    Finns det någon anledning att jag måste vända bilstolen vid ca. 12 månaders ålder?
    Finns det någon stol som jag kan använda bakåtvänd så länge barnet får plats i den i Australien?

• Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?
  • 071001

Finesse,,ja det var det jag ville komma fram till och så resonerar Kanada-bon också.

• cicci85
    071001 skrev 2011-09-12 14:07:20 följande:
    cicci85, problemet är väl som ts skrev (samma sak i Kanada så som jag nämnde) att våra svenska stolar inte är godkända där. Vilket är riktigt märkligt.
    Min skolkamrat i Kanada har dock svenska stolar åt sina barn ändå berätta han. Kör på så länge det går, dvs till den dagen polisen stoppar honom. Kanske nåt att testa för dig ts?

hann inte läsa det innan jag skrev...

men det är inte så konstigt egentligen. I Sverige måste stolen vara E-godkänd för att få användas.   http://www.ntf.se/konsument/fraga1232.asp?katid=1
  • Hi5

Ja att vända vid ett års ålder verkar ju dumt, absolut. Jag hade nog chansat på en svensk och så ha dem bakvänt så länge det funkar, vilket brukar vara 3-5 år, beroende på bil och bilstol.
    Skulle du få böter alltså om de stoppar dig med en tvååring som åker baklänges? Är det mycket stor skillnad på stolarna, ser man att är en svensk, dvs otillåten stol (förutom att ett "för stort" barn åker bakvänt)?

Tittar poliserna efter detta? Vad finns det för motivering till förbudet av svenska bilstolar? 

• aussibaby

Jo, jag trodde att jag skulle kunna importera en stol, men det går inte för de följer inte Australiensiska standards. Även när jag försöker att säga att svenska standards är hårdare säger de att det inte spelar nån roll och det verkar inte gå att få stolar godkända efter att man importerat heller. 

Så klart att man kan köra på till man får böter, vilket inte känns så troligt, och dessutom så är det klart att man hellre tar böter än ett skadat/fött barn. Min man är orolig för att försäkringen inte täcker om man inte har en australiensiskt godkänd stol.

Sen vet jag inte hur man fäster stolarna i bilen, tror att det är annorlunda här mot Europa, vilket innebär att jag inte kan köpa en svensk bilstol ändå. 

• Hi5

Jodå, det finns bilstolar här som inte kräver specialanordningar, de fungerar till alla bilar med vanligt trepunktsbälte.

• cicci85

Mejla även carseat.se det står ju att de kan skeppa bilbarnstolar till Australien så han har väl koll. Att fästa stolen borde ju inte vara något problem, det går att fästa förankringsbanden på olika sätt. Får man ha bilbarnstolen i framsätet? Då går det definitivt att fästa den. Har ni isofix i bilen?

• Nelia82

Finns det ingen Volvo-butik i Australien? Volvos bilbarnstolar funkar i de flesta bilarna. Vi har köpt en i Portugal, på Volvo, de beställde enkelt åt oss.

• aussibaby

Ok, jag ska kolla med carseat.se. Tack.
    Nej, tyvärr får man inte ha bilbarnstol i framsätet alls om det finns baksäte i bilen. Har god lust att köpa en tvåsitsig bil måste jag säga... 

• Krollspell

Sätt bara inte barnet i framsätet, det är en mer osäker plats.
    Mittplatsen bak är säkrast för barnet.

• cicci85
    Nelia82 skrev 2011-09-12 14:20:54 följande:
    Finns det ingen Volvo-butik i Australien? Volvos bilbarnstolar funkar i de flesta bilarna. Vi har köpt en i Portugal, på Volvo, de beställde enkelt åt oss.

Men volvos stolar är ju Britax stolar som är E-godkända och tydligen inte godkända i Australien...
Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?