• aussibaby

Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?

Jag bor i Australien och tittar just nu på bilstolar för vårt kommande barn. Eftersom jag vet att barn i Sverige sitter bakåtvända till 4-års åldern och jag har läst och sett en del om hur mycket säkrare det är för barn att sitta bakåtvända så vill jag köpa en bilstol som de kan sitta bakåtvända i så länge som möjligt. När jag letar efter information i butiker och på nätet hittar jag inget som hjälper mig att förstå ifall barnet kan fortsätta sitta bakåtvänt efter att ha uppnått en vikt av 12 kg. Denna information finns på Britax hemsida angående "convertible car seats" - säten som kan användas from födsel till ca 4 år.

Baby Mode / Rearward Facing (From birth up to approx. 12mths of age)
    In baby mode / rearward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used for babies until their shoulder's reach the Lower Shoulder Height Marker. The seat then needs to be turned to forward facing / toddler mode.

Toddler Mode / Forward Facing (From approx. 12 mths to 4 years old)
    In toddler mode / forward facing your Meridian AHR Tilt & Adjust can be used when the child's shoulder's are in line with the Lower Shoulder Height Marker (approx. 12 months of age) until their shoulder's reach the Upper Shoudler Height Marker (approx. 4 years old)

http://www.britax.com.au/car-seats/convertible-car-seats

Vi funderar på en Meridian AHR Tilt & Adjust eller Compaq Deluxe. Från vad jag förstår så är modellerna annorlunda mot de som finns i Sverige.

Det här blev väldigt långt, men jag hoppas att någon som har mer vana av sånt här kan hjälpa mig.
    Finns det någon anledning att jag måste vända bilstolen vid ca. 12 månaders ålder?
    Finns det någon stol som jag kan använda bakåtvänd så länge barnet får plats i den i Australien?

• Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?
  • Krollspell
    Hi5 skrev 2011-09-12 14:13:38 följande:
    Ja att vända vid ett års ålder verkar ju dumt, absolut. Jag hade nog chansat på en svensk och så ha dem bakvänt så länge det funkar, vilket brukar vara 3-5 år, beroende på bil och bilstol.
    Skulle du få böter alltså om de stoppar dig med en tvååring som åker baklänges? Är det mycket stor skillnad på stolarna, ser man att är en svensk, dvs otillåten stol (förutom att ett "för stort" barn åker bakvänt)?

Tittar poliserna efter detta? Vad finns det för motivering till förbudet av svenska bilstolar? 
    Kan ju vara så enkelt att övriga upplysta världen kommit fram till andra saker. I Sverige ser man ju mer till sin egen bekvämlighet än barnets bästa vid placering av barn i bil.
  • cicci85
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:26:45 följande:
    Kan ju vara så enkelt att övriga upplysta världen kommit fram till andra saker. I Sverige ser man ju mer till sin egen bekvämlighet än barnets bästa vid placering av barn i bil.

vad menar du?
  • Krollspell
    cicci85 skrev 2011-09-12 14:28:56 följande:
    vad menar du?
    Att här placerar man hellre barnen så att det ska bli bekvämt för den vuxne än att sätta barnets säkerhet absolut främst.
  • Hi5
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:29:38 följande:
    Att här placerar man hellre barnen så att det ska bli bekvämt för den vuxne än att sätta barnets säkerhet absolut främst.
    Nä, det håller jag inte med om. Vi har fyra bilbarnstolar i vår bil, och det är allt annat än bekvämt för oss vuxna.
  • cicci85
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:29:38 följande:
    Jaha, jag tycker det är tvärtom. Vi skulle sitta bekvämare i bilen utan dessa bakåtvända bilbarnstolar som tar upp massor med plats...
  • Krollspell
    cicci85 skrev 2011-09-12 14:32:46 följande:
    Jaha, jag tycker det är tvärtom. Vi skulle sitta bekvämare i bilen utan dessa bakåtvända bilbarnstolar som tar upp massor med plats...
    Fast nu missar du målet ...
  • cicci85
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:34:16 följande:
    Om du har ett mindre barn, var placerar du det i bilen då?

Jaså, du menar så. Mina har suttit som det funkar i bilen. I mitten, på sidan och i fram. Alla barn kan ju inte sitta i mitten som du skriver att de ska.
  • Krollspell

Ja, men jag vill nog hävda att de allra flesta sätter dem fram, vilket ju inte är den säkraste platsen.

• Hi5

Jag har minstingen i mitten bak, av flera skäl: jag tror att det är säkrast för honom, stödbenet får bara plats där mellan sätena, hans stol där tvingar inte mig att sitta med hakan i ratten (vilket den gjort om den varit bakom mig) plus att de större barnen kivas mindre om de inte sitter bredvid varandra.
    Så det var ju en kombinerad lösning. 
    Funkar bra för oss. 

Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?