• cicci85

Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?

Det är ju stor skillnad hur man spänner fast stolen, vet inte om det är säkert att ha större barn bakåtvända i en stol som är godkänd till 12 kg. Som du skriver har vi helt andra modeller. Jag har ingen aning om man kan hitta stolar som är godkända till 18 eller 25 kg i Australien, men annars kan du ju alltid beställa från Sverige. Använd ett vanligt babyskydd först och sen köpa en svensk stol http://www.carseat.se/ 

• cicci85
    aussibaby skrev 2011-09-12 14:02:02 följande:
    Ja, alltså jag vet att svenska bilstolar inte är godkända här så jag kan inte köpa och skeppa en från Sverige.

Jag har frågat både i butiker och på baby mässa, men har inte lyckats få något svar på varför de säger att sätet behöver vändas vid 12 månader. Alla här bara gör så och tycker att det är konstigt att jag ens frågar om jag kan behålla stolen baklänges längre. Tänkte att nån på forumet kanske har koll.

Men eftersom det är godkänt att ha bakåtvända till 4 år iaf så borde det ju finns nån stol som funkar så länge?
    mejla robert Bell på säkerhetsbutiken, han vet nog om de stolarna går att använda längre än till 12 mån och kan nog tipsa om nån stol som funkar, han har varit chef på Britax så... drbob@sakta.se
  • cicci85
    071001 skrev 2011-09-12 14:07:20 följande:
    cicci85, problemet är väl som ts skrev (samma sak i Kanada så som jag nämnde) att våra svenska stolar inte är godkända där. Vilket är riktigt märkligt.
    Min skolkamrat i Kanada har dock svenska stolar åt sina barn ändå berätta han. Kör på så länge det går, dvs till den dagen polisen stoppar honom. Kanske nåt att testa för dig ts?

hann inte läsa det innan jag skrev...

men det är inte så konstigt egentligen. I Sverige måste stolen vara E-godkänd för att få användas.   http://www.ntf.se/konsument/fraga1232.asp?katid=1
  • cicci85

Mejla även carseat.se det står ju att de kan skeppa bilbarnstolar till Australien så han har väl koll. Att fästa stolen borde ju inte vara något problem, det går att fästa förankringsbanden på olika sätt. Får man ha bilbarnstolen i framsätet? Då går det definitivt att fästa den. Har ni isofix i bilen?

• cicci85
    Nelia82 skrev 2011-09-12 14:20:54 följande:
    Finns det ingen Volvo-butik i Australien? Volvos bilbarnstolar funkar i de flesta bilarna. Vi har köpt en i Portugal, på Volvo, de beställde enkelt åt oss.

Men volvos stolar är ju Britax stolar som är E-godkända och tydligen inte godkända i Australien...
  • cicci85
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:26:45 följande:
    Kan ju vara så enkelt att övriga upplysta världen kommit fram till andra saker. I Sverige ser man ju mer till sin egen bekvämlighet än barnets bästa vid placering av barn i bil.

vad menar du?
  • cicci85
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:29:38 följande:
    Att här placerar man hellre barnen så att det ska bli bekvämt för den vuxne än att sätta barnets säkerhet absolut främst.
    Jaha, jag tycker det är tvärtom. Vi skulle sitta bekvämare i bilen utan dessa bakåtvända bilbarnstolar som tar upp massor med plats...
  • cicci85
    Krollspell skrev 2011-09-12 14:34:16 följande:
    Om du har ett mindre barn, var placerar du det i bilen då?

Jaså, du menar så. Mina har suttit som det funkar i bilen. I mitten, på sidan och i fram. Alla barn kan ju inte sitta i mitten som du skriver att de ska.
  • cicci85
    Hypnotica skrev 2011-09-12 15:53:03 följande:
    Jag har funderat lite på det här...

Rekommendationerna var säkerligen annorlunda när jag var liten, men ponera att det hade vart idag: Jag var ett litet barn och hade nog kunnat sitta bakåtvänd utan utrymmesproblem tills jag var 6 år.

Men jag hade sedan unga år problem med åksjuka som endast hölls i schack genom att sitta framåtvänd med ögonen rakt fram. Att inte ta bilen var inget alternativ för min familj då vi bodde avsides.

Hur gör man då?

Åksjuketabletter är det många som använder...
Svar på tråden Nån som vet om att åka bakåtvänd i bilen?