Detta var ju en kul fråga!
Jag letade renras efter att ha fått avliva 2 unghundar på raken, välstammade snygga och med väldigt stor potensial inom utställning och bruks! TYVÄRR hade de nedärvda defekter och sjukdomar som är vanliga bland dessa raser och det tog också deras liv för att idioter inom utställning och bruksvärlden avlar på helt galet fel hundar för att de har fått fina pris både inom bruks och utställningsvärlden och det enda som krävs för att få avla vidare på hundarna är HD och AD.....
Jag hittade dock min fina lilla blandistjej, en helt galen blandning på 4 raser - Rottis, ESSP, Boxer & naturligtvis en stänk av Border Collie.. Fantastiskt kul har jag haft tillsammans med mig tjej som varken har varit sjuk eller skadad, som 10 månaders valp tog hon första pris i LK1, guld såklart och med högsta möjliga poäng. Som 18 månaders unghund har vi kravlat oss upp till LK3.
Hennes samarbetsvilja är enorm, kontakten är helt otrolig och hon har fått ett psyke som inte är ur denna värld, hon respekterar ALLA, går ihop med ALLA, noll jakt och vall instinkt, normal vaktinstinkt (går och kollar vid dörren om det plingar, skäller dock ALDRIG) Älskar alla människor, från små bebisar till gamla herrar, inte rädd för något, oavsett vad jag utsätter henne för så är hon inte rädd för det utan antar utmaningen med en viftande svans. En av och påknapp, otroligt driv vid arbete, slappnar av och kan slappa flera veckor i rad utan mental och psykisk stimulans utan att man märker av det men lika het på gröten varje gång det ska arbetas.
Hon är en HELT otrolig hund och både HD och AD röntgad, hälsokollad, ögonlyst och vice versa och HELT FRISK!
Hon kan arbeta med 50 hundar omkring sig, det är BARA matte som gäller, skottfast och ja, det finns alltså INGET negativt med henne. Spårnos som heter duga, men tyvärr får man inte tävla i det med blandras.
Försök att hitta dessa egenskaperna, denna arbetsvilja, denna kontakt, denna otroliga "vara till lags" och totalt problemfria hund i en renras!
DÄRFÖR köper jag blandras, för att min TJEJ har bevisat, att med rätt raser och med rätt arbete kan du få allt i en hund!
Tänkte ta valpar på henne för att föra vidare dessa egenskaper min hund faktiskt besitter, och för att få en till lika fantastisk hund. Tyvärr så är jag rädd för att valparna ska hamna i fel händer och bli alldagliga sällskapshundar vilket de flesta blandras blir.. Så istället köpte jag en ESSP, Cocker, Schäfer blandis, nu 12 veckor och här hittar man också denna fantastiska kontakt, arbetsvilja och otroliga driv. Vi får se hur det går för tjej nummer två