• frankly

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

Jag och min sambo har tidigare erfarenhet av golden retriever, riesen schnauser och älghund. Vi ska nu börja titta efter en ny liten kärlek och har en familjemedlem som har en blandras med bordercollie, labrador och schäfer. Denna hund är verkligen helt fantastisk och precis allt vi letar efter, fart och fläkt och ingen vallning. Samtidigt vet vi att samma raskombo kan bli en helt annorlunda hund. Därför undrar jag vad ni anser om raser som har bordercollie i sig? Vi har ingenting som kan vallas, däremot stora ytor och skog att springa på samt många hundkompisar.

• Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?
  • FinaAnkon

Har en släkting som har en blandis med BC, schäfer och labbe. Det är nog den mest krävnade hunden jag träffat. Hon är tre år och hoppar fortfarande. Hon studsar hela tiden, kräver all uppmärksamhet och är ett odjur när det gäller att valla.

Hon springer runt runt och gnyr konstant om inte alla sitter samlade. Jag blir tokig på denna hund! 

• Majsan70

Jag har en bordercollie/schäfer blandning. En oerhört trevlig hund på alla vis. 9.5 år gammal nu o inte sjuk en dag i sitt liv.  Oerhört lättlärd och lydig. Behöver dock mycket hjärnaktivering så vi  har tränat lite av varje genom åren.
    Mycket fart o fläkt i henne och en god lekkamrat till minsta dottern som vuxit upp tillsammans med henne. MEN hon är en familjehund och inte förtjust i andra människor. Hon gillar att valla o trivs bäst på liten yta inomhus där hon har koll på alla.

Sååå  mitt råd är att inte köpa en sån här typ av hund om man inte från början vet vad man ger sig in på.

• Kinya
    frankly skrev 2011-09-12 11:21:44 följande:
    Hunden ska användas både som sällskaps/promenadhund men också till bruks.
    Ska du använda hunden till bruks måste det vara en renrasig hund. Om ni vill tävla. Vill ni bara träna bruks så kolla upp vad er brukshundsklubb har för regler angående blandisar först så att ni inte blir överraskade om de inte tar in blandisar på bruksträningskurserna.

Kelpie kanske är något för er men en förutsättning för det är att ni verkligen vill ha en hund med MYCKET motor och som behöver jobba med både kropp och knopp dagligen.

Ska ni däremot "bara" ha hunden till promenader och sällskap så är en kelpie inte att rekommendera.
  • UnderbaraMix
    Joico skrev 2011-09-14 12:43:02 följande:
    Orkar inte läsa alla inlägg men bortsett från att blandraser aldrig är att föredra, så ska man ALDRIG välja en blandras som innehåller Border collie. Den rasen är nog som den är, för sig själv, renrasig. Man ska aldrig blanda nåt med BC! Ni har haft tur med den ni har, men ge er inte på det igen. 

Skaffa en renrasig hund, stöd inte blandrasaveln! En renrasig hund är friskare och man vet vad man får.
  • Äggfis
    Kinya skrev 2011-09-16 10:31:31 följande:
    Kelpie kanske är något för er men en förutsättning för det är att ni verkligen vill ha en hund med MYCKET motor och som behöver jobba med både kropp och knopp dagligen.
    Ska ni däremot "bara" ha hunden till promenader och sällskap så är en kelpie inte att rekommendera.
    Eller varför inte en "sällskapsavlad" schäfer? Avsevärt mindre motor som är betydligt lättare (och trevligare) att ha med att göra om man inte pallar en kelpies aktiva sätt i övrigt, men besitter fortfarande arbetslust. Dessutom kan vallet slå igenom mer eller mindre även på en kelpie, det finns male rage inom rasen, etc, etc.
  • Kinya
    Äggfis skrev 2011-09-16 11:27:54 följande:
    Eller varför inte en "sällskapsavlad" schäfer? Avsevärt mindre motor som är betydligt lättare (och trevligare) att ha med att göra om man inte pallar en kelpies aktiva sätt i övrigt, men besitter fortfarande arbetslust. Dessutom kan vallet slå igenom mer eller mindre även på en kelpie, det finns male rage inom rasen, etc, etc.
    En kelpie har mycket motor ja. Men inte mer än en Bordercollie. Däremot har de Kelpies jag träffat inte haft så mycket vall i sig. Men du har rätt i att Kelpie inte är en lätt ras och kräver att få jobba. Det låter på TS som att hon letar efter det. 

Är inte sällskapsavlade schäfrar rätt dåliga egentligen? Ska man ha schäfer ska man väl ha en bruksavlad schäfer. Sällskapsavlad är väl oftast utställningsavlad vilket är räkstjärtar och dåliga höftleder? 

Annars finns det en massa andra trevliga raser som har fart och fläkt men ingen vallning. Tollare, Jaktlabbe, Springer Spaniel är bara några exempel. Hos vissa får man istället dras med jaktinstinker istället för vallinstinkter. Frågan är vilket som är värst
  • valkyrie

har en blandras tik med ca 20 % BC i sig och visst hon är stressad eller vad man ska säga så som BC är men jag kan inte på stå att hon är mer krävande än vad min andra hund är schäfer/rottis. hon är värdens snällast och goaste men hunden blir vad man gör den till. jag har arbetat med renrasiga BC och måste säga att jag skulle aldrig skaffa en sån och rek ingen att göra det om man inte vet vad man har att göra med. dock har man gård och får och så då är BC utmärkt men inte till en familje hund. men håller med som nån skrev det är som ett lotteri vet dom som har BC blandisar och dom har sån överengergi att dom inte klarar upp dom. så det är helt upp till dej är du berädd på att att det kan bli ett engergi knippe

• Sarve

TS - jag har en BC/Sheltie (50/50) och jag rekommenderar STARKT att inte köpa en BC-blandras. Dels för att du får en mycket krävande hund i BCn - och dels för att du i många fall får överslag med de andra raserna som blandats i. Antingen slår BC igenom, eller så krockar rasegenskaperna mm.
       Att köpa en blandras innebär ofta mer jobb än med en renrasig, då man måste ta hänsyn till att just alla rasegenskaperna kan komma och gå lite titt som tätt genom hundens liv. Köper man en renras har man åtminstone en rasstandard att utgå ifrån - trots att inte detta heller lämnar några garantier.
       MÅSTE man köpa en blandras, så bör man välja en med raser med likvärdiga egenskaper - och hur många sådana blandraser finns det? Jag har inte träffat på många i alla fall. Sedan är jag övertygad om att det bara finns 3 typer av blandrasägare: 1. De som är för snåla för att köpa renras. 2. De som är okunniga. och 3. De som inte visste bättre när de köpte sin blandras, men vet bättre nu.

• MammaTillDomFinaste
    Kinya skrev 2011-09-16 11:35:54 följande:
    En kelpie har mycket motor ja. Men inte mer än en Bordercollie. Däremot har de Kelpies jag träffat inte haft så mycket vall i sig. Men du har rätt i att Kelpie inte är en lätt ras och kräver att få jobba. Det låter på TS som att hon letar efter det. 

Är inte sällskapsavlade schäfrar rätt dåliga egentligen? Ska man ha schäfer ska man väl ha en bruksavlad schäfer. Sällskapsavlad är väl oftast utställningsavlad vilket är räkstjärtar och dåliga höftleder? 

Annars finns det en massa andra trevliga raser som har fart och fläkt men ingen vallning. Tollare, Jaktlabbe, Springer Spaniel är bara några exempel. Hos vissa får man istället dras med jaktinstinker istället för vallinstinkter. Frågan är vilket som är värst
    jo, dom har vall, jag känner flera som har kelpie (typ 10-12 st) å dom har sina mest till lydnad/spår/sök men träffas med jämna mellanrum å vallar,  ¨hundarna är helt lyriska/galna i det! de finns mycket vall där också.
    Sarve skrev 2011-09-16 12:49:13 följande:
    TS - jag har en BC/Sheltie (50/50) och jag rekommenderar STARKT att inte köpa en BC-blandras. Dels för att du får en mycket krävande hund i BCn - och dels för att du i många fall får överslag med de andra raserna som blandats i. Antingen slår BC igenom, eller så krockar rasegenskaperna mm.
       Att köpa en blandras innebär ofta mer jobb än med en renrasig, då man måste ta hänsyn till att just alla rasegenskaperna kan komma och gå lite titt som tätt genom hundens liv. Köper man en renras har man åtminstone en rasstandard att utgå ifrån - trots att inte detta heller lämnar några garantier.
       MÅSTE man köpa en blandras, så bör man välja en med raser med likvärdiga egenskaper - och hur många sådana blandraser finns det? Jag har inte träffat på många i alla fall. Sedan är jag övertygad om att det bara finns 3 typer av blandrasägare: 1. De som är för snåla för att köpa renras. 2. De som är okunniga. och 3. De som inte visste bättre när de köpte sin blandras, men vet bättre nu.
    precis, om de tex är blandningar mellan retrievers, elelr spaniels, eller retriever och spaniel, jämthund/gråhund, du blir de inte samma krock, men annars är de risk för en rejäl frontalkrock med volt ut för stupkanten. minst sagt!!

dom blir lätt vallningsgalna å de är inte kul att ha en hund som springer runt å är stressad å ska försöka valla alla i familjen hela dagen, varje dag. eller jo, de finns ju dom som tycker de är skit kul å står å skrattar åt de varje dag, men dom är ju inte riktigt frisk.

Sarve: älskar dina 3 punkter, hahahahaha, SÅ klockrena!!!(PS: jag tillhör 3:an, har haft blandras, men ALDRIG igen)

• Majsan70
    Sarve skrev 2011-09-16 12:49:13 följande:

Hmm...känns lite elakt att döma ALLA oss blandrasägare på det viset.

Jag har enbart haft blandras i mitt liv o jag är inte snål, ( har 5 katter a´7000 kr styck), jag är inte okunnig o jag skulle definitivt kunna köpa blandras igen om kärleken slår till.

Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?