Kinya skrev 2011-09-16 11:35:54 följande:
En kelpie har mycket motor ja. Men inte mer än en Bordercollie. Däremot har de Kelpies jag träffat inte haft så mycket vall i sig. Men du har rätt i att Kelpie inte är en lätt ras och kräver att få jobba. Det låter på TS som att hon letar efter det.
Är inte sällskapsavlade schäfrar rätt dåliga egentligen? Ska man ha schäfer ska man väl ha en bruksavlad schäfer. Sällskapsavlad är väl oftast utställningsavlad vilket är räkstjärtar och dåliga höftleder?
Annars finns det en massa andra trevliga raser som har fart och fläkt men ingen vallning. Tollare, Jaktlabbe, Springer Spaniel är bara några exempel. Hos vissa får man istället dras med jaktinstinker istället för vallinstinkter. Frågan är vilket som är värst
jo, dom har vall, jag känner flera som har kelpie (typ 10-12 st) å dom har sina mest till lydnad/spår/sök men träffas med jämna mellanrum å vallar, ¨hundarna är helt lyriska/galna i det! de finns mycket vall där också.
Sarve skrev 2011-09-16 12:49:13 följande:
TS - jag har en BC/Sheltie (50/50) och jag rekommenderar STARKT att inte köpa en BC-blandras. Dels för att du får en mycket krävande hund i BCn - och dels för att du i många fall får överslag med de andra raserna som blandats i. Antingen slår BC igenom, eller så krockar rasegenskaperna mm.
Att köpa en blandras innebär ofta mer jobb än med en renrasig, då man måste ta hänsyn till att just alla rasegenskaperna kan komma och gå lite titt som tätt genom hundens liv. Köper man en renras har man åtminstone en rasstandard att utgå ifrån - trots att inte detta heller lämnar några garantier.
MÅSTE man köpa en blandras, så bör man välja en med raser med likvärdiga egenskaper - och hur många sådana blandraser finns det? Jag har inte träffat på många i alla fall. Sedan är jag övertygad om att det bara finns 3 typer av blandrasägare: 1. De som är för snåla för att köpa renras. 2. De som är okunniga. och 3. De som inte visste bättre när de köpte sin blandras, men vet bättre nu.
precis, om de tex är blandningar mellan retrievers, elelr spaniels, eller retriever och spaniel, jämthund/gråhund, du blir de inte samma krock, men annars är de risk för en rejäl frontalkrock med volt ut för stupkanten. minst sagt!!
dom blir lätt vallningsgalna å de är inte kul att ha en hund som springer runt å är stressad å ska försöka valla alla i familjen hela dagen, varje dag. eller jo, de finns ju dom som tycker de är skit kul å står å skrattar åt de varje dag, men dom är ju inte riktigt frisk.
Sarve: älskar dina 3 punkter, hahahahaha, SÅ klockrena!!!(PS: jag tillhör 3:an, har haft blandras, men ALDRIG igen)