Inlägg från: Kinya |Visa alla inlägg
  • Kinya

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

frankly skrev 2011-09-12 11:21:44 följande:
    Hunden ska användas både som sällskaps/promenadhund men också till bruks.
    Ska du använda hunden till bruks måste det vara en renrasig hund. Om ni vill tävla. Vill ni bara träna bruks så kolla upp vad er brukshundsklubb har för regler angående blandisar först så att ni inte blir överraskade om de inte tar in blandisar på bruksträningskurserna.

Kelpie kanske är något för er men en förutsättning för det är att ni verkligen vill ha en hund med MYCKET motor och som behöver jobba med både kropp och knopp dagligen.

Ska ni däremot "bara" ha hunden till promenader och sällskap så är en kelpie inte att rekommendera.
  • Kinya
    Äggfis skrev 2011-09-16 11:27:54 följande:
    Eller varför inte en "sällskapsavlad" schäfer? Avsevärt mindre motor som är betydligt lättare (och trevligare) att ha med att göra om man inte pallar en kelpies aktiva sätt i övrigt, men besitter fortfarande arbetslust. Dessutom kan vallet slå igenom mer eller mindre även på en kelpie, det finns male rage inom rasen, etc, etc.
    En kelpie har mycket motor ja. Men inte mer än en Bordercollie. Däremot har de Kelpies jag träffat inte haft så mycket vall i sig. Men du har rätt i att Kelpie inte är en lätt ras och kräver att få jobba. Det låter på TS som att hon letar efter det. 

Är inte sällskapsavlade schäfrar rätt dåliga egentligen? Ska man ha schäfer ska man väl ha en bruksavlad schäfer. Sällskapsavlad är väl oftast utställningsavlad vilket är räkstjärtar och dåliga höftleder? 

Annars finns det en massa andra trevliga raser som har fart och fläkt men ingen vallning. Tollare, Jaktlabbe, Springer Spaniel är bara några exempel. Hos vissa får man istället dras med jaktinstinker istället för vallinstinkter. Frågan är vilket som är värst
  • Kinya
    Äggfis skrev 2011-09-16 13:33:07 följande:
    Det låter som att TS kan få mer än h*n vill ha i en kelpie, ärligt talat. Har en polare som föder upp och andra som äger och det finns vall inte bara i stock dog utan även i kelpien, bara mer eller mindre. Har man då inget intresse för den typen av träning så är det en onödigt chansning. Trots allt, man ska välja en hund av den kaliber man själv kan leverera. Det stämmer att de inte har mer motor än bc (hyfsat jämnlik med bc, malle, etc), men de har även annat i sig som kan göra dem svåra i kombination med just motorn om man inte vet vad man ger sig in på. Med risk för att låta otrevlig utan att vilja vara det - det är en sjuhelsikes skillnad på att träffa hundar ur rasen då och då och att faktiskt leva med dem dagligen.
    Kinya skrev 2011-09-16 11:35:54 följande:
    Är inte sällskapsavlade schäfrar rätt dåliga egentligen? Ska man ha schäfer ska man väl ha en bruksavlad schäfer. Sällskapsavlad är väl oftast utställningsavlad vilket är räkstjärtar och dåliga höftleder?
    Varför måste man välja de dåliga exemplaren? Lite koll får man ju faktiskt ha som köpare och kolla upp saker och ting. Det finns rakryggade schäfrar som inte är stenhårt avlade på bruks/tjänst. Mycket trevliga, bra mentalitet och bra höfter - bara avsevärt mindre motor, rent av mindre av allt (skärpa, dådkraft, blablabla), som gör att de upplevs som "enklare" även om de givetvis kräver sin beskärda del av aktivering.
    Jag har levt med kelpie i familjen. Det har dock inte varit mina utan en familjemedlems. Jag skrev i inlägget att det är mycket motor i en kelpie och att det inte är en lätt ras. Vill man ha en lätt ras ska man inte skaffa en vallhund överhuvudtaget oavsett hur få % det är av rasen i hunden.
  • Kinya

Tillägg: jag har levt med kelpie men tycker att de är otroligt jobbiga. Men det tycker jag om alla hundar med en energinivå över en vuxen sansad Golden Retriever. Men om man verkligen vill jobba med en hund som har mycket motor kan jag erkänna att kelpie kan vara ett bra alternativ.  

Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?