• frankly

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

Jag och min sambo har tidigare erfarenhet av golden retriever, riesen schnauser och älghund. Vi ska nu börja titta efter en ny liten kärlek och har en familjemedlem som har en blandras med bordercollie, labrador och schäfer. Denna hund är verkligen helt fantastisk och precis allt vi letar efter, fart och fläkt och ingen vallning. Samtidigt vet vi att samma raskombo kan bli en helt annorlunda hund. Därför undrar jag vad ni anser om raser som har bordercollie i sig? Vi har ingenting som kan vallas, däremot stora ytor och skog att springa på samt många hundkompisar.

• Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?
  • MeAngeleyes
    frankly skrev 2011-09-12 11:20:41 följande:
    Förstår inte varför folk på FL är så emot blandraser. Har kollat flera trådar och hela tiden återkommer det "VÄLJ EN RENRASIG!". Jag har enbart haft renrasiga hundar och vill nu testa på en blandras.

Så åter till min fråga, jag undrar vilka erfarenheter ni har av bordercollie-mix? Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en :)
    Men du kan inte veta säkert vilka egenskaper som slår igenom  från varje ras!

Man kan inte välja att bara dom bra egenskaperna ska slå igenom!!

I en kull med blandrasvalpar som har två eller tre raser i sig så kan alla valparna få olika egenskaper, det är ytterligare en negativ sak med blandraser; Du har ingen aning om vad som kan förväntas av valparna!
  • JabbaTheHut

Ska du ha en hund med bc i måste du kunna aktivera den ordentligt så gott som varje dag om den inte ska äta upp ditt hem i ren tristess. och som aktivering räcker inte promenader. dom måste få använda hjärnan.

• MeAngeleyes
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-12 11:30:44 följande:
    och i lydnad iaf, tror de är samma med agility, så får man inte tävla "hela vägen" eftersom dom inte kan bli champion. 

haha, tänkte ocksp på en jaktlabbe då jag läste fart å fläkt!! 
    Jo du får tävla ända upp till SM med en blandras, men dom kan aldrig bli champion hur många 1:a Pris dom än tar och hur mycket bättre de är i sina grenar än sina renrasiga medtävlare och det kan ju kännas lite surt det med även om det såklart inte är det viktigaste!
  • Äggfis
    Förstår inte varför folk på FL är så emot blandraser. Har kollat flera trådar och hela tiden återkommer det "VÄLJ EN RENRASIG!". Jag har enbart haft renrasiga hundar och vill nu testa på en blandras.

Så åter till min fråga, jag undrar vilka erfarenheter ni har av bordercollie-mix? Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en :)
    Du tror inte det kan finnas en bakomliggande bild till den avighet som finns mot blandraser? Vill du testa blandras - gör det då. Men bli sen inte förbannad om du stöter på "vad var det vi sa"-folk om det skiter sig. För du skriver att du vill ha "det bästa ur flera raser" - finns inga som helst garantier att du inte sätter dig på gödselstacken med en hund som istället får allt skit från bakre led, vilket faktiskt inte är ovanligt.

De erfarenheter av BC-mixar jag själv har är hög nervositet, låg stresströskel, närhet till bett, noll social förmåga, etc, etc. Absolut inget positivt mentalt, bara ett charmigt yttre - vilket man ju förstår var det som ägarna föll för. Innehållet under kostymen har de till slut inte pallat med och de flesta har sålts vidare vid ungefär 1-3 års ålder.
  • frankly

Tack för bra info! Jag är inte intresserad av att tävla utan bara träna.

Som jag skrev tidigare så är jag medveten om att en raskombo inte behöver bli samma för alla valpar, därför jag är nyfiken på att veta om de olika kombinationerna:)

Ge gärna förslag på andra blandraser som ni tror kan passa mig!:)

• MeAngeleyes

En sak till jag kom på, försäkringsbolaget täcker oftast inte medfödda Höft-och armbågskador på blandraser pga att det inte finns några registrerade friröntgade föräldrar. (och nej det spelar ingen roll om föräldrarna har stamtavla för på en blandras registreras inte det och du har inga som helst bevis)

Vilket i praktiken innebär att du kan, när hunden är runt ett år, stå inför valet: Betala en fruktansvärt dyr operation eller avliva din älskade byracka!

Det hände vänner till oss, de fick betala nästan 20 000:- för operation av armbågen (OCD) och rehab efteråt som inte gick på försäkringen!

Ytterligare nått att tänka på!!!

• Emy 345

Jag är emot blandras UPPFÖDARE.. Det finns inga regler att följa, du kan ta vilket pris du vill, du har inga papper på hunden och desto mer blandraser, desto svårare för SERIÖSA uppfödare att sälja sina valpar och kan fortsätta med att föra rasen vidare och det är dessutom en säkerhet för valpköparen när han köper en renrasig hund. 
  • MammaTillDomFinaste
    MeAngeleyes skrev 2011-09-12 11:34:26 följande:
    Jo du får tävla ända upp till SM med en blandras, men dom kan aldrig bli champion hur många 1:a Pris dom än tar och hur mycket bättre de är i sina grenar än sina renrasiga medtävlare och det kan ju kännas lite surt det med även om det såklart inte är det viktigaste!
    nä, de var de jag tänkte. å som sagt, de är inte de viktigasdte, men de är nog rätt så surt att stå där, ha tränat hunden som tusan och tycka de är kul att tävla, å sen inte kunna få "belöningen" chimpion!
    frankly skrev 2011-09-12 11:40:26 följande:
    Tack för bra info! Jag är inte intresserad av att tävla utan bara träna.

Som jag skrev tidigare så är jag medveten om att en raskombo inte behöver bli samma för alla valpar, därför jag är nyfiken på att veta om de olika kombinationerna:)

Ge gärna förslag på andra blandraser som ni tror kan passa mig!:)
    bara ett till tips angående tävla/träna. tänk på att hunden (förhoppningsvis) lever i många år, så intresset för att tävla kan ändras när man tex går en kurs eller börjar träna med en grupp andra hundägare. 
  • huxflux

Min mor har en BC blandat med flatcoated retriver och labrador. Hennes pappa är renrasig BC och mamman är då en blandning av de överiga tre, vilket gör mammas hund till 66% bordercollie. Hon är en helt underbar hund! Lättlärd som få, tillgiven och gosig, arbetsvillig, och inte en enda tendens till vallning. Hon är verkligen intelligent och är väldigt samarbetsvillig, och hur mycket fart och fläkt som helst.

• hmcc

Blandningar hamnar sällan hos folk som vill jobba med hunden och då blir det olyckliga "idioter" Blanda arbetande raser och tro att dom trivs med ett liv som sällskapshund är korkat.

Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?