Sarve skrev 2011-09-16 20:39:19 följande:
Är man insatt i genetik, ärftliga sjukdomar och avel i största allmänhet, väljer man inte att köpa en blandras framför en hund med dokumenterad bakgrund - så enkelt är det bara. Därför hävdar jag att det är okunnighet att medvetet köpa blandras efter blandras (alternativt att man fortfarande är snål, vilket du uppdenbarligen inte verkar vara, med tanke på katterna). =P
Självklart kan man få tag på en trevlig blandis - och givetvis är de i så fall lika bra hundar som vilken annan rashund som helst.
MEN - oavsett vad man har för argument att köpa/skaffa en blandras så är det definitivt INTE för att blandraser generellt är friskare, vilket vissa miffon verkar tro.
Som sagt ovan - har man kunskap om genetik, sjukdomar och avel så VET man att då det inte dokumenteras varken positivt eller negativt om djurens sjukdomar/ledproblem, så VET MAN INTE hur illa det kan vara ställt med sin blandras, trots att den verkar frisk.
Att argumentera för att vissa blandis"uppfödare" faktiskt röntgar sina hundar håller inte i längden. Dessa plåtar läses inte av människor med mångårig erfarenhet av detta, utan av vanliga veterinärer.
Att köpa en blandras är lika idiotiskt som att köpa pedigree och ge som huvudfoder.
Nu argumenterar jag inte för uppfödarna jag blir irriterad när du kategoriserar in ALLA oss blandrasägare i ditt fack. Hund snobberi vill jag gärna kalla det. Blandrashundar behöver oxå nånstans att ta vägen...precis som alla huskatter som finns även om jag inte stöttar de uppfödarna heller.
Blandrasägare dumma o snåla= inte en OK uppfattning. Miffon använder du oxå i din text...känns inte heller OK...att du inte delar dessa människors mening hade varit mer korrekt att säga.