Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

Border collie är en ras med många goda egenskaper. Dessutom är den frisk och sund. Det är ingen tillfällighet att den används i blandrasaveln. En aktiv ras blir inte heller automatiskt en galning så fort man korsar in en annan ras. Men det är viktigt att veta att man aldrig vet hur mycket eller av vardera ras som slår igenom hos avkomman, och det är såklart viktigt att man väljer raser som inte är för olika, eller med egenskaper som inte fungerar bra ihop. Dessutom är det viktigt (precis som när man väljer renras) att man är noga med att välja förädrahundar som har den mentalitet och sätt som man söker.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en blandrasvalp med mkt border collie. Därför att om bordern slår igenom mycket så har man en sjuhelsikes hund - en hund som kräver mycket stimulans. Inte en galen, stressad, mentalt dålig hund, utan en hund som kräver mycket stimulans, precis som en renrasig border collie. Däremot rekommenderar jag att man letar efter en vuxen borderblandning om man söker en aktiv, intelligent hund. Då vet man vilka egenskaper som slagit igenom och kan välja hund utifrån det. För en borderblandning kan vara jättebra och har ofta många goda egenskaper från bordern. Men sen ska tilläggas att det finns olika sorters border collie och dom har olika sätt. Nya zeeländska bordern är inte densamma som den irländska tex. Trots att det är samma ras.

Vi har en hane som blir 10 år i sommar. Han har ca 6% schäfer och resten är Border collie. Han är en fantastiskt harmonisk hund, positiv, lättsam, intelligent, avkopplad, orkar vara med på allt och hålla högt tempo. Totalt ostressad och inget vall - vad vi har märkt. Han är en aktiv familjehund som är med i stallet och på promenader, på arbetsplatsen och olika familjeaktiviteter. Men han har aldrig tränats vid sidan om det. Han är otroligt lättlärd, samarbetsvillig och har aldrig behövs godis för att motiveras. Även andra vi träffat på säger att han är en sån där hund som man tar hem, sätter på golvet som valp och så bara blir det en bra hund. Min sambo köpte honom som valp när han var 20 och han har inte haft några ambitioner med honom, han köpte honom för att ha en kompis.

Nu har vi köpt en till blandras med border collie. Han har 12% golden, sen är resten border. Det var mycket stor skillnad på individerna i kullen, några var mycket golden men med borderns färger, medan andra var mycket border. Vi valde (med uppfödarens inrådan) en av dem med mycket border i sättet för vår livsstil. Han är nu bara 15 veckor och trots att vi varit noga med val av föräldrar är vi medvetna om att en hund med den korsningen som vi har kan komma att kräva mer än vi idag gör med våra hundar. Men i och med att vi valt en sån kombination har vi också pratat om hur vi ska agera i en sån situation och givetvis blir det vi som får anpassa oss efter hundens behov. Om det så är vallning som krävs.

Jag har träffat många borderblandningar och faktiskt inte någon som är stressad och galen som jag kan minnas. Men det är inte alla som jag tycker är bra mentalt för det. Precis som det är många renraser som jag inte heller tkr är bra mentalt.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?