Inlägg från: Sarve |Visa alla inlägg
  • Sarve

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

TS - jag har en BC/Sheltie (50/50) och jag rekommenderar STARKT att inte köpa en BC-blandras. Dels för att du får en mycket krävande hund i BCn - och dels för att du i många fall får överslag med de andra raserna som blandats i. Antingen slår BC igenom, eller så krockar rasegenskaperna mm.
       Att köpa en blandras innebär ofta mer jobb än med en renrasig, då man måste ta hänsyn till att just alla rasegenskaperna kan komma och gå lite titt som tätt genom hundens liv. Köper man en renras har man åtminstone en rasstandard att utgå ifrån - trots att inte detta heller lämnar några garantier.
       MÅSTE man köpa en blandras, så bör man välja en med raser med likvärdiga egenskaper - och hur många sådana blandraser finns det? Jag har inte träffat på många i alla fall. Sedan är jag övertygad om att det bara finns 3 typer av blandrasägare: 1. De som är för snåla för att köpa renras. 2. De som är okunniga. och 3. De som inte visste bättre när de köpte sin blandras, men vet bättre nu.

• Sarve
    Majsan70 skrev 2011-09-16 13:20:45 följande:

Hmm...känns lite elakt att döma ALLA oss blandrasägare på det viset.

Jag har enbart haft blandras i mitt liv o jag är inte snål, ( har 5 katter a´7000 kr styck), jag är inte okunnig o jag skulle definitivt kunna köpa blandras igen om kärleken slår till.

Är man insatt i genetik, ärftliga sjukdomar och avel i största allmänhet, väljer man inte att köpa en blandras framför en hund med dokumenterad bakgrund - så enkelt är det bara. Därför hävdar jag att det är okunnighet att medvetet köpa blandras efter blandras (alternativt att man fortfarande är snål, vilket du uppdenbarligen inte verkar vara, med tanke på katterna). =P
       Självklart kan man få tag på en trevlig blandis - och givetvis är de i så fall lika bra hundar som vilken annan rashund som helst.
       MEN - oavsett vad man har för argument att köpa/skaffa en blandras så är det definitivt INTE för att blandraser generellt är friskare, vilket vissa miffon verkar tro.
       Som sagt ovan - har man kunskap om genetik, sjukdomar och avel så VET man att då det inte dokumenteras varken positivt eller negativt om djurens sjukdomar/ledproblem, så VET MAN INTE hur illa det kan vara ställt med sin blandras, trots att den verkar frisk.
       Att argumentera för att vissa blandis"uppfödare" faktiskt röntgar sina hundar håller inte i längden. Dessa plåtar läses inte av människor med mångårig erfarenhet av detta, utan av vanliga veterinärer.
       Att köpa en blandras är lika idiotiskt som att köpa pedigree och ge som huvudfoder.
  • Sarve
    Angels skrev 2011-09-16 20:46:29 följande:
    Men allvarligt, har ni missat hur nya raser blir till? Man blandar = blandraser. Ja, är man seriös "blandrasuppfödare" så har man koll på sina hundar, man vet vad som finns bakom, man har mh-testat dem (vilket är en skam och ett skämt nu för tiden att man ens utför när det ändå inte spelar någon roll för aveln), man väljer bra hundar med bra gener och egenskaper och man följer alla skk:s gyllene regler trots att man inte måste. Så snälla, dra inte alla över en kam!
    Ja - nya raser tillkommer av noga utvald, selektiv blandras-avel - för att få fram nya utseenden och mentala egenskaper. MEN - om vi översätter det i dagens samhälle: Vi har över 300 raser i världen (alla med olika utseende och egenskaper), vilket innebär att det finns en ras som passar alla. Det finns inget behov av fler raser - mer än inom polarhundsporten och kanske inom jakt.
       Så varför tex blanda en labrador med en pudel och få en "allergivänlig" större hund, när det finns kungspudel. Förstår du lite hur jag resonerar?
  • Sarve
    Majsan70 skrev 2011-09-16 20:48:16 följande:
    Nu argumenterar jag inte för uppfödarna jag blir irriterad när du kategoriserar in ALLA oss blandrasägare i ditt fack. Hund snobberi vill jag gärna kalla det. Blandrashundar behöver oxå nånstans att ta vägen...precis som alla huskatter som finns även om jag inte stöttar de uppfödarna heller.

Blandrasägare dumma o snåla= inte en OK uppfattning.  Miffon använder du oxå i din text...känns inte heller OK...att du inte delar dessa människors mening hade varit mer korrekt att säga.
    Jag förstår din ståndpunkt - självklart är blandraser också djur som behöver bli omhändertagna. Men att köpa en blandis från en blandrasuppfödare är att bidra till att massproduktionen av billiga hundar ökar (= fler hundar som far illa), vilket inte är eftersträvansvärt.

Ordet "miffon" använde jag om den kategorin av människor som verkligen TROR att blandraser är friskare - vilket fortfarande är ett väldigt ointelligent ställningstagande - och därför valdes det ordet. Om det sedan är moraliskt korrekt, hör inte hit.

Likväl som jag föraktar blandrasuppfödare, likväl föraktar jag de hundorganisationer som tar in gatukorsningar från andra länder till Sverige. Det finns redan hur många hundar som helst i det här landet som BEHÖVER hjälp - och så är det någon "hundfrälst" som gör dessa svenska hundar en björntjänst till förmån för utländska bastarder.

Jag måste även understryka att även jag är ägare till en blandras - men jag insåg ganska snabbt mitt misstag. Men på grund av detta avlivar man inte eller ger bort något som man har tagit ansvar för. Jag hade kunnat ta emot en blandras i mitt hem igen - om den behövde hjälp - men ALDRIG att jag hade betalat många kronor för en sådan.
  • Sarve
    hmcc skrev 2011-09-17 21:36:48 följande:
    Varför blandras? Det är ett lotteri även mef en renras med kollafe föräldrar...med en blandning ökar risken för sjukdomar då föräldrarna inte kolllas.
    WORD
  • Sarve
    Angels skrev 2011-09-17 22:36:51 följande:
    Köp då en blandras där föräldrarna kollats. Händer ju faktiskt att det blir tjuvparningar mellan två meriterade hundar av olika raser, även om det tillhör ovanligheterna.
    Måste man välja mellan pest eller kolera - sår är ju faktiskt blandningen som du beskriver att föredra. Då har man åtminstone lite kött på benen med sjukdomshistoria. =P
Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?