• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • QueenObscene

Har aldrig tyckt skolmaten varit äcklig, bara potatisbullar... Kräks

Korvstroganoffen var ju jättegod, även köttfärssås och skinksås! (Ser att många är inne på samma spår...!) Glad

• Rosana

Och den här rätten har ju många redan nämnt här men...panerad fisk med den där filsåsen - också så god!

• Lussekatten87

Korvstroganoffen med ris. Spagetti med köttfärssås, skinksåsen med pasta, pannkakor, fiskpudding m skirat smör,gulaschsoppan!

• Rigmor Mortis

Jag tyckte allt var gott (men det kunde man inte erkänna, tuffast var att tycka det var jätteäckligt och i högstadiet hänga på ett café med en kopp svart kaffe istället *suck*)

• mabuse

Risgrynsgröten med saftsoppa eller socker, kanel och mjölk!

Panerade fisken med remouladsås och potatis! Mmmm...

Det som värst drog ner betyget på bamba under låg- och mellanstadietiden var alla torkade matrester överallt som fick det att stinka! Och alla torkade snorkråkor under borden och stolarna, uuuh! Annars är bamba en genialisk uppfinning!

• pralin

När den kreativa torskpanetten med pizzatäcke uppfanns undrar jag hur påverkad den som komponerade ihop veckans matsedel var. Låter som det var världens munchy på g där, och att skolan fortsatte servera detta trots att ingen (verkligen INGEN) på åtminstone min skola åt det förstår jag inte.
    Envisheten att hälla majs direkt i köttfärsen när det var dags för tacos/pitabröd var också något dom vägrade sluta med.
    Vi fick max två potatisbullar per elev. Vilken matfest.
    På en av skolorna jag gick påstod dom att deras hemgjorda pizzasallad var en sådan succé att dom tog bort den vanliga salladen. Succé? Jag tror dom njöt av att slänga mat.
    Men det äckligaste var järparna. Eller kalopps. Kaloppsen ger mig fortfarande kväljningar. Och sen mina individuella hatobjekt ärtsoppa och spenatsoppa; båda två fick det att lukta så illa i hela skolan att jag ibland fick be om att gå hem. Ärtsoppan bara stinker, spenatsoppan beror på ägget (avskyr allt som innehåller ägg och tål inte lukten).

God mat fanns inte. Däremot relativt ätbar. Och det var väl det dom flesta andra här nämnt; köttfärssåsen, gulaschen, köttbullarna osv. Allt som var snäppet mer avancerat i tillagning än så blev ett stoooort fiasko i skolan.

• Meowen
    nian74 skrev 2011-09-07 17:31:14 följande:

Bamba är ett dialektord för skolbespisning. Ordet används i officiell svenska i Göteborgsområdet och även i stora delar av Västergötland, men även i Kiruna. Det bör inte ses som ett slangord, utan snarare som ett dialektalt ord.

Ordet bamba kan ha uppkommit ur ett slarvigt eller barnsligt uttal av barnbespisning, men ordets etymologi är inte slutgiltigt faställt. Även om ordet bamba tidigast har belagts till 1957, antas det ha förekommit redan under 1940-talet. Den vardagliga termen bambatant syftar på ett skolmåltidsbiträde.

Läste just detta på wikipedia - Bambatant, HA HA HA.......?
    Hoppsan, jag trodde bamba och bambatant, var vad man kallade det innan allt skulle börja få finare namn.. ^^
    Roligt på spridningen på det också, själv uppvuxen i Kiruna men vad har Kiruna och göteborg med varandra att göra, en person som flyttat  Solig?
  • HarperSeven

Min favorit var rökt makrill med spenat. Den hade inte så många som nummer ett.

Sämst tyckte jag om pannkakorna. De hade för lite ägg och var alldeles för tjocka. Det var också lite konstigt.

• vaniljbullen
    Rosana skrev 2011-09-07 17:38:45 följande:
    Och den här rätten har ju många redan nämnt här men...panerad fisk med den där filsåsen - också så god!
    Åh! *dregglar* 

I övrigt tyckte jag skolmaten var jättebra, skolmatsdebatter dök (och dyker) upp lite då och då, men jag tycker absolut maten var toppen! Amerikansk makaronilåda (antagligen lite överblivet av allt möjligt, korv, tomatsås och skinka ihop med makaroner) och korv stroganoff var ju toppen! För att inte tala om när vi någon gång ibland fick hamburgare!! Ojojoj - max två per person, ketchup och senap (och där förstår ni att jag inte tog studenten igår precis..). Allt detta var i grundskolan. På gymnasiet tyckte jag att maten var okej, men då kunde man ju käka i cafeterian eller gå ut och dra något gott någonstans på stan.
  • SandraMariaH

Inte läst hela tråden men "koks höns med currysås & ris" var en favorit.
    lika så panerad tork med filsås.
    Risgrynsgröt tycker jag inte är någon lunch, framför allt inte då man behöver kropp & huvud för att fungera bra i skolan. Något som var gott i yngre dagar var den enormt flottiga panpizzan. Men nu vet i tusan :)

Svar på tråden Minns ni skolmaten?