• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Trynträ

Ska man även ta med det som var värst och knappt gick att få i sig så var det:

potatisbullar (kunde väl åtminstone fått bacon eller nåt annat ätbart till istället för bara lingonsylt)

kalops (fett med sås)

levergryta (hinnor på varenda bit)

lappskojs

skalad potatis som liksom stelnat och fått ett extra skal

överkokt pasta

grågrön falukorv

halvstekt blodpudding (älskar blodpudding i vanliga fall)

stenhårda pannkakor som var som skosulor. fick även geggamoja varianten som tjockpannkaka.

fiskpinnar med hemsk smaklös spenatstuvning.

Kan tillägga att jag inte är särskilt petig i maten annars men den mat vi fick på högstadiet borde inte fått
    kallas mat.

• ahlcec

Jag gillade det mesta, såhär i retrospektiv. Men köttfärssåsen var bäst, och jag, jag har tammejfan lärt mig laga en som smakar nästan precis likadant!! Och barnen äter ihjäl sig, haha.

Det äckligaste var förresten ärtsoppa, alla kategorier. Urk.

• KinkyE

Min favorit var en kycklingfilégryta med kokosmjölk som kocken gjorde själv, kan få carvings efter den ibland! Önskar jag hade receptet! Något annat som var ruskigt gott var broccoligratängen, broccolisoppan, de vegetariska alternativen för chicken nuggets, bestod av kikärtor och något mer... de smakade ost (tyckte jag) SÅ goda! Tog alltid dom istället. Kebabgrytan var också riktigt god! Vi fick jättegod mini calzone också.

Något jag inte kommer äta igen är nasigoreng (vi fick det varje vecka i hela högstadiet) hönsgryta (bestående av buljong och hönskött i strimlor) och steka fiskbullar.

Sen glömmer man väl inte oxjärparna som bytte namn lite titt som tätt... de blev, tacojärpar, kebaspett, kryddiga järpar m.m. allt smakade likadant

I'm a liar and that's the truth!
  • Stumpan83

Det jag inte tyckte om var bruna bönor, kalopsen ( köttbitar med massa fet och senor kvar) och fisken med "täcke" av olika slag. Annars åt jag allt.

• Kinya

Nä, jag kan inte påstå att jag saknar någon skolmat alls. Matsnobb som jag är så tycker jag att skolmaten var av alltför dålig kvalitet. Jag fattar inte varför de inte kan göra mat av bra kvalitet i skolan. Varför måste allt se ut som om någon redan ätit det. Och vad hände med kryddor och råvaror av bra kvalitet?

• Fikon

Tyckte också bäst om spaghetti med köttfärssås, har aldrig lyckats få till den så :P Lapskojs var en annan favorit. Tjockpannkakan.

Gymnasiets mat var superäcklig. Blev mest knäckemackor de tre åren... Tyvärr.

• Skogsflikkan

Jag åt faktiskt det mesta som serverades i skolan. Men jag ska erkänna att vissa saker får jag inte i mig, och då spelar det å andra sidan ingen roll vem det är som gör just den maten. Men jag kunde inte få i mig spenatsoppa, fiskpudding eller gröt. 

Maten jag tyckte bäst om i skolan var en kebabgryta som var ganska stark och var riktigt god. Den serverades med ris vill jag minnas, den kan jag fortfarande sakna och om någon råkar veta vad det är för recept på just den så får ni gärna tala om det.

Andra rätter som jag också tyckte mycket om var alla soppor (ja förutom spenatsoppan då).  

• Falumamman
    Grätchen skrev 2011-09-07 10:52:02 följande:
    Recept på din filsås tack
    1 dl fil
    2,5 dl gräddfil
    1 dl bostongurka
    2 msk senap
    dill

kanongod
    Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • Falumamman

jag hade tur som gick i bergskolan i smedjebacken. dom kom tvåa ett år i sveriges godaste skolmat. så jag hade ingenting att klaga på

Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • Nihil

Jag har varit vegetarian hela min skoltid och jag minns knappt någonting av min special lagade mat, utan jag minns när jag kunde äta samma mat som de andra.

De rätter som var godast var: Risgrynsgröt, Hamburgare med grönsaksbiff och Tacos utan köttfärs.

Som äcklig mat minns jag Potatisbullar och Pölsa (jag åt den inte men den såg så otroligt äcklig ut)

Svar på tråden Minns ni skolmaten?