• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Lenora
    fluu skrev 2011-09-06 23:48:54 följande:
    Men herregud:P När var det här?
    Läs mina andra inlägg i den här tråden för andra underbara minnen av skolmaten från en svunnen tid. 
  • bitte67
    fluu skrev 2011-09-06 23:48:54 följande:
    Men herregud:P När var det här?
    Lenora skrev 2011-09-06 23:51:36 följande:
    Det underbara 90-talet. Skrattande
    Och på 70- och 80-talet, åtminstone mellan -74 och -85...
  • fluu

Okej. Tur att det verkar ha förändrats i alla fall.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Lenora
    bitte67 skrev 2011-09-06 23:56:00 följande:
    Lenora skrev 2011-09-06 23:51:36 följande:
    Det underbara 90-talet. Skrattande
    Och på 70- och 80-talet, åtminstone mellan -74 och -85...
    Vad härligt att vi gamlingar kan minnas de uråldriga tiderna.

Jag börjar låta som min pappa som brukade ta upp att han minsann var tvungen att gå en mil varje dag i en meter hög snö för att komma till skolan då han var liten då vi ville ha skjuts i bilen en kilometer till skolan. 
  • Bellsam

Jo jag minns. Älskade Sussis köttfärsröra och ris. Hatade skolans pannkakor som alltid var kalla med gummikonsistens.

• coloredsnow

Färdigskalad potatis med skinn på, gröna skosulor ( leverbiff), klisterröra (pasta). Tom pannkakorna misslyckades de med för de hade mer konsistensen liknande den man finner i kex. Kräks
    Herregud, jag undrar hur jag överlevde! 

• Grätchen

Det fanns  en liknande tråd för några år sedan, då fick jag det här receptet på filsås:

3 dl gräddfil
    1dl CF
    1/2 dl hackad dill
    1/2 dl hackad persilja
    4-5 msk bostongurka
    salt(citron-)peppar
    1 msk citronsaft

• Primrose

Jag var inte särskilt kräsen med maten när jag var barn dvs. när det gällde att pröva olika smaker. Men illa lagad mat tyckte jag inte om  - och mycket av skolmaten var ju, tyvärr, inte vällagad - to say the least.
    Jag gick i skolan på 1970-1980-talen.

Mat jag gillade:
    Purjolöksoppa med renklämma
    Leverbiff med ris
    Ugnspannkaka
    Risotto och Biff a la Lindström var också ok

Mat jag ogillade (fick det att kväljas ibland):
    Överkokt spagetti med köttfärssås som hade stora klumpar i sig
    Kokt korv med potatismos (korven var rosa med grå fläckar, moset var "pulvrigt")
    Falukorv
    Kokt fisk med äggsås (eftersom det var smaklöst och jag fick hicka av såsen)
    Blodpudding (eftersom den var nästan rå) - jag som gillade, ordentligt stekt, blodpudding jättemycket

• PruttPottan
    Muppis skrev 2011-09-06 13:38:18 följande:
    Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen
    Fiskpuddingen var toppen på 80-talet *s*

Likaså blodpuddingen som jag inte äter nu =)
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
Svar på tråden Minns ni skolmaten?