Inlägg från: bitte67 |Visa alla inlägg
  • bitte67

Minns ni skolmaten?

En del mat vi fick i skolan var okej. Som pannkakor, potatisbullar med baconbitar i (!), köttfärssås med pasta, vissa fiskgratänger, kalops, pytten och lite annat smått och gott.

Men andra minns jag med förfäran. Lever, som jag enligt mamma älskade innan jag började skolan är något jag inte gärna äter idag. Vi fick helstekt lever i brunsås, torra som skosulor och leverbiffarna minns jag också med avsmak. Men det värsta av allt var dock leverplättarna! Kräks De såg ut som grådassiga pannkakor och smakade vidrigt. Något annat som jag vägrar äta idag är kokt torsk med äggsås, fast jag i övrigt älskar fisk.

• bitte67

Glömde skriva att jag är född i slutet på 60-talet och således gick i skolan under 70- och 80-talet.

• bitte67

Risgrynsgröt med saftsås är något jag än idag inte begriper mig på. Tyckte det var uräckligt med den där sötsliskiga såsen till. (Annars är ju risgrynsgröt gott, med kanel och socker.)

• bitte67
    mialee1 skrev 2011-09-06 21:42:41 följande:
    Problemet med skolmat är att den är så mesigt kryddad, annars är den faktiskt rätt ok, framförallt som det numera brukar finnas riktigt skapliga salladsbufféer också. Men nått jag inte förstod var en rätt som serverades härom veckan, nämligen stuvade makaroner (i en bytta) och till detta skulle man ta skinksås (ur en annan bytta), det hela flöt ut på tallriken som en soppa och hade varit lättare att äta med sked...
    Låter lite som tårta på tårta...
  • bitte67
    Rushmore skrev 2011-09-06 21:57:44 följande:
    Vilken lyx i så fall! Enda grönsaken vi fick på 80-talet var rivna morötter, en äcklig vitkålssallad med lingonsylt (!) i eller årtiondets storsäljare Kinakål. Kommer ni ihåg den?
    Jaa, vitkålssalladen med lingon (den fick vi på 70-talet också)... Kräks Vem i hela fridens namn kom på den... Men kinakål minns jag inte. Och dessa förbaskade rivna morötterna som man fick till allt alltid. Lika tråkigt fortfarande.
  • bitte67
    fluu skrev 2011-09-06 22:47:00 följande:

Justdet! Minns att det enda som var någorlunda okej var pyttipannan. Den var fräsch och fanns även vegetarisk.

Fast den vegetariska var och är rent bedrövlig. Man byter ut köttet mot morotsbitar och majs!? Blä!
  • bitte67
    fluu skrev 2011-09-06 23:02:06 följande:
    I vår vegpytt var det massa fina grönsaker + linser så den var god :) Men så fanns det ganska många vegetarianer på skolan med.
    Lät ju mycket trevligare än den vi fick och den vi får på skolan där jag jobbar nu.
  • bitte67
    långkalsong skrev 2011-09-06 23:36:24 följande:
    Vegetariskt ser jag det skrivs om, tror inte det fanns en enda vegetarian i de skolor jag gick, kanske på gymnasiet men inte de andra.
    Folk åt det som bjöds och såvitt jag minns var det aldrig någon som klagade utom på spenaten men det var man ju drillad av äldre på skolan att det var äckligt äckligt äckligt så man hade inte ens smakat på det

Det var samma mat till alla, ingen i min närhet var heller allergisk men jag vet att en i grannskolan var allergisk mot ägg men det växte bort i högstadiet.
    Jag är allergisk mot ärter och var det också när jag var barn. Således slapp jag äta ärtsoppan vi ibland fick och gissa om de andra barnen var avundsjuka på att jag i stället kunde få minestronesoppa eller något annat...
  • bitte67
    fluu skrev 2011-09-06 23:48:54 följande:
    Men herregud:P När var det här?
    Lenora skrev 2011-09-06 23:51:36 följande:
    Det underbara 90-talet. Skrattande
    Och på 70- och 80-talet, åtminstone mellan -74 och -85...
  • bitte67
    Lenora skrev 2011-09-07 00:04:33 följande:
    Vad härligt att vi gamlingar kan minnas de uråldriga tiderna.

Jag börjar låta som min pappa som brukade ta upp att han minsann var tvungen att gå en mil varje dag i en meter hög snö för att komma till skolan då han var liten då vi ville ha skjuts i bilen en kilometer till skolan. 
    Haha, eller hur!
  • bitte67
    cirpen skrev 2013-06-01 21:04:37 följande:
    Serveras lapskojs idag?
    Det är nog inte så vanligt längre. Jag jobbar på en förskola/skola och de har aldrig serverat lapskojs, åtminstone inte under de nio åren jag varit här. 
  • bitte67

Fiskbordelais minns jag som en av de få fiskrätterna jag gillade när jag gick i skcholan. Men när vi fått det på jobbet nu kan jag inte begripa vad det var jag gillade med den rätten. Torrt och tråkigt, jag som idag älskar fisk...

Svar på tråden Minns ni skolmaten?