• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • fröken skywalker
    kmp skrev 2011-09-07 09:37:21 följande:
    Samma här.
    Är född -70 och kommer ihåg vattniga potatisar med skinn på, lappskojs, levergryta med ris och diverse andra äckliga maträtter.

Kan ärligt säga att jag saknar ingen rätt från skolmatsalen, och jag skulle förmodligen inte ens äta den maten om jag blev serverad den idag.....
    Hur kunde jag glömma levergrytan? Den var nog förträngd!
  • NeLi

jag gick i skolan på 90-talet i en relativt liten skola där mattanterna lagade mycket själva. jag kan bli sugen på deras kinagryta som den kallades, och jag undrar idag hur de gjorde. plus kalla gröna ärtor kan jag bli sugen på ibland för det är verkligen skolmat för mig.

häromdagen pratade jag och maken om skolans hamburgare som de serverade med krossade ananas och inget mer. då blev jag sugen på det :)

• Freksta
    NeLi skrev 2011-09-07 10:27:40 följande:
    jag gick i skolan på 90-talet i en relativt liten skola där mattanterna lagade mycket själva. jag kan bli sugen på deras kinagryta som den kallades, och jag undrar idag hur de gjorde. plus kalla gröna ärtor kan jag bli sugen på ibland för det är verkligen skolmat för mig.

häromdagen pratade jag och maken om skolans hamburgare som de serverade med krossade ananas och inget mer. då blev jag sugen på det :)
    Vilken skola gick du på? Och var eran kinagryta enköttfärsblanding som serverades med ris, sallad, banan och nötter? För den har jag recept på
  • 821128

Började skolan -89

Jag tyckte mycket om skolmaten! Visst fanns det rätter man inte tyckte om men lite fick man alltid ner annars fick man skylla sig själv och gå hungrig.

Kommer ihåg att jag var extra glad när det serverades blodkorv med lingon sylt mina kompisar tyckte att det var världens äckligaste med blodkorv och jag älskade det (och gör det fortfarande) så det var bara att samla kompisarnas ranson!

• Falumamman

jag gick i skolan på slutet av 80 och på nittotalet.

tycker i helhet att skolmaten var väldigt bra.

favoriträtter var fiskpinnar, ris och någon slags röd, tunn sås med dill i. (vet tyvärr inte receptet, men den var jättegod) sen fanns det även filsås, men det receptet har jag

pannkaka

hamburgare med bröd

spagetti och köttfärssås

var också favoriter

levergrytan kunde jag ha klarat mig utan iaf :-P

Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • 821128

Glömde nämna den panerade fisken med senapsås och kokt potatis, mums!
    Även korvburgarna låg bra till =)

• Loralai

Japp jag minns skolmaten. Mest den på gymnasiet, den var grymt god. Men den andra maten var också väldigt bra. Tyvärr hade vi massa bortskämda idioter som roade sig med att klaga, och kasta köttbullar och dyligt på mattanterna. Så sjukt.

Levergrytan var lite svår att ta till sig, men jag äter lever nu på gamla dar och det är grymt gott. Dock tillagat helt annorlunda. Mums.

• NeLi
    Freksta skrev 2011-09-07 10:47:05 följande:
    Vilken skola gick du på? Och var eran kinagryta enköttfärsblanding som serverades med ris, sallad, banan och nötter? För den har jag recept på
    nää, bara strimlat nötkött och vad jag misstänker var bara paprika.. jag kommer ihåg att jag tycker kryddningen var så himla god..men den kan ju varit det bara för att man var liten :)
  • NeLi
    Falumamman skrev 2011-09-07 10:47:42 följande:

favoriträtter var fiskpinnar, ris och någon slags röd, tunn sås med dill i. (vet tyvärr inte receptet, men den var jättegod) sen fanns det även filsås, men det receptet har jag

pannkaka

hamburgare med bröd

spagetti och köttfärssås

var också favoriter

ååå skolans spahetti och köttfärssås blev jag sugen på nu..*hungrig*
  • Grätchen
    Falumamman skrev 2011-09-07 10:47:42 följande:

pannkaka

hamburgare med bröd

spagetti och köttfärssås

var också favoriter

Recept på din filsås tack
Svar på tråden Minns ni skolmaten?