Inlägg från: Freksta |Visa alla inlägg
  • Freksta

Minns ni skolmaten?

Åå förr på min tid gjorde skolan allt från grunden, maten var så god. Nu har de dragit ner på deras budget tråkigt nog och maten är inge bra alls.

hade stort fint jul/påskbord med allt möjligt till (var så mycket föräldrar på dessa dagar att de fick säga nej till dem) Så fick man alltid påsk/julmust och en liten godisbit.
    Plockade vi lingon så fick vi strutglass eller godis som tack.
    Grillade på sommaren och fick då också glass till efterätt.

Älskade deras kinagryta som serveras med ris, sallad, jordnötter och banan  
    Soppan och gröten och fick alltid ett supergott hembakat bröd till
    Pasta med köttfärsås
    Tjockpankakan   

• Freksta

Det som jag skrev var 1-9.
    gymnasiets mat var verkligen inge god, de beställde från storkök. Åt kanske en gång i veckan där.

• Freksta
    NeLi skrev 2011-09-07 10:27:40 följande:
    jag gick i skolan på 90-talet i en relativt liten skola där mattanterna lagade mycket själva. jag kan bli sugen på deras kinagryta som den kallades, och jag undrar idag hur de gjorde. plus kalla gröna ärtor kan jag bli sugen på ibland för det är verkligen skolmat för mig.

häromdagen pratade jag och maken om skolans hamburgare som de serverade med krossade ananas och inget mer. då blev jag sugen på det :)
    Vilken skola gick du på? Och var eran kinagryta enköttfärsblanding som serverades med ris, sallad, banan och nötter? För den har jag recept på
  • Freksta
    NeLi skrev 2011-09-07 10:50:44 följande:
    nää, bara strimlat nötkött och vad jag misstänker var bara paprika.. jag kommer ihåg att jag tycker kryddningen var så himla god..men den kan ju varit det bara för att man var liten :)

Ahhh ja den har jag inte recept på =) Fick ett litet receptblock från våran skola där våran sorts kinagryta finns med. Alla var alltid lika lycklig när den serverades, sååå god, brukar göra den själv här hemma men blir inte lika god som deras.
  • Freksta
    Falumamman skrev 2011-09-07 12:25:23 följande:
    jag hade tur som gick i bergskolan i smedjebacken. dom kom tvåa ett år i sveriges godaste skolmat. så jag hade ingenting att klaga på
    Då var eran bättre vi kom trea Skrattande Men vi insåg inte hur bra vi hade det förens vi började gymnasiet, där var maten så vidrig och alla längtade tillbaka till den hemlagade goda maten vi fått i 9 år Glad
Svar på tråden Minns ni skolmaten?