• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Husis
    Fida skrev 2011-09-07 11:16:20 följande:
    Jag tyckte skolmaten var toppen!
    Bäst var rökt makrill med stuvad spenat, mums! 
    När jag berättar för mina vänner att vi fick det, så tror de att jag kommer från månen. Det var absolut det bästa i skolan!
  • Fluffskalle
    Snösparv skrev 2011-09-07 17:20:38 följande:
    En av nackdelarna med att vara lärare - skolmaten. Den har blivit så sjukt dålig. Minns inte att den var bra när jag gick i skolan heller, men nu är det ju löjligt.
    Tråkigt. På min mans jobb (skola) så är den fantastisk.
  • Rosana
    Fluffskalle skrev 2011-09-07 17:22:48 följande:
    Jag älskade den ofta. I perioder var den dålig, men oftast bra. Tonfisksås med ris var det den första dagen i skolan och det var min älsklingsrätt flera år. Var så ledsen när de tog bort den rätten. Leverbiffarna var sjukt goda också, men eftersom det var en maträtt man "skulle" hata blev man nästan mobbad när man gillade den!
    Äter lärarna skolmaten till lunch idag? Jag menar de dagar de inte ska sitta med i matsalen?
    För jag gick i skolan på 70 och 80-talet och har en del traumatiska matupplevelser från den tidens skolmatsal. Mina barn kommer oftast hem vrålhungriga och berättar saker om dagens skolmat som inte verkar så mycket bättre...
  • nian74
    UmmAlina skrev 2011-09-07 16:50:28 följande:
    Bamba vad betyder det?
    Har sett att flera av er kallar matsalen för det, men jag har aldrig hört talas om det namnet tidigare. På vilka platser i landet kallas det bamba? 
    Runt Göteborg säger man så, varför vet jag inte.
    Min man har alltid sagt så men har ingen bra förklaring på det.  
  • Plutteli

Jag gillade skolmaten när jag gick i skolan! (Tog studenten 2005), i synnerhet äääälskade jag kebaben med ris och vitlökssås som vi fick, den var underbart god! Andra jättegoda rätter var: Vegetariska cous cousen, skinksås och pasta, fisk i hollandaise sås med pasta och ärtor (denna rätt gör jag hemma lite nu och då, underbart god!), Göingesoppa (soppa med grädde gjort på rotfrukter och köttfärs)...
    Tja, fanns många fler bra rätter men dessa är de jag kan sakna!

• Rosana
    nian74 skrev 2011-09-07 17:29:28 följande:
    Runt Göteborg säger man så, varför vet jag inte.
    Min man har alltid sagt så men har ingen bra förklaring på det.  
    Bamba= Barnmatsalen? Vet inte om det stämmer men det sa någon till mig.
  • nian74

Bamba är ett dialektord för skolbespisning. Ordet används i officiell svenska i Göteborgsområdet och även i stora delar av Västergötland, men även i Kiruna. Det bör inte ses som ett slangord, utan snarare som ett dialektalt ord.

Ordet bamba kan ha uppkommit ur ett slarvigt eller barnsligt uttal av barnbespisning, men ordets etymologi är inte slutgiltigt faställt. Även om ordet bamba tidigast har belagts till 1957, antas det ha förekommit redan under 1940-talet. Den vardagliga termen bambatant syftar på ett skolmåltidsbiträde.

Läste just detta på wikipedia - Bambatant, HA HA HA.......
  • nian74

Jag älskade förresten fiskpuddingen med skirat smör och risgrynspudding med saftsås.

• Rosana

Korv stroganoff! Med alla dess e-produkter hit å dit - så god  

Svar på tråden Minns ni skolmaten?