• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Elsamamman
    78Misan skrev 2011-09-08 12:49:07 följande:
    Jag gillade skinksallad/kycklingsallad med varmt ris och en supergod kall tomatsås.
    Ja just det skinksallad med rhode islandsås var faktiskt rätt gott, även om skinkan såg lite sunkig ut. Och nån kokt fisk med äggsås och kryddpeppar tror jag, det tyckte jag var gott och det fick vi på lågstadiet. Annars har jag mest kassa matminnen från skolan; färdiga billiga köttbullar med överkokta makaroner, torra potatisbullar med den sliskiga utspädda lingonsylten, blaskiga soppor med överkokta rotfrukter, ryssröra som ingen visste vad den innehöll, pyttipanna som dröp av fett och uppvärmd risgrynsgröt i bleck. Mattanter som vaktade att man verkligen bara tog EN polarkaka när det var soppa. Jag gick i skolan 79-91. Men min flicka som går i skolan nu tycker att maten är god, och hon är betydligt mer petig med mat hemma än jag var som barn.  
  • Malin85

minestrone soppan va ju så god. är de någon som har receptet på den? går inte o köpa. eller vad jag har sett i såfall ;)

• Skogsflikkan
    Anova skrev 2011-09-06 14:31:31 följande:
    Det tror jag också. Jag är uppväxt i en förort till Stockholm (som idag är en typisk invandrarförort).
    Jag är född 80. Bor i Örebrotrakten och jag fick kebabgryta och jag minns den som ruskigt god... 
  • UmmAlina
    Isabellee skrev 2011-09-08 10:37:02 följande:
    Jag gillade spaetti och köttfärssås och dom tjocka våfflorna man fick till mellis :)

Ohh ja våfflorna var ju sååå goda!
  • Hannathu
    Malin85 skrev 2011-09-08 13:14:07 följande:
    minestrone soppan va ju så god. är de någon som har receptet på den? går inte o köpa. eller vad jag har sett i såfall ;)
    tricket är att göra minst 30 liter åt gången Annars är det samma som "vanliga" recept
    Likadant som ärtsoppa, högsbosoppa, kalops och så vidare - soppor och grytor blir nästan alltid bättre i stoooora satser
  • Otäck

En maträtt som jag än idag kan vara sugen på och minns allt för väl var fiskgratängen. Den hade något sorts grön/orange täcke ovan på, torsk tror jag fisken var och det var så sjukt gott. Antar att det var ett "morotstäcke", men jag är inte helt säker. Någon som minns den?

Så fanns ju tjockpannkakorna, risgrynspudding med saftsås, chicken bits (som senare blev kebab chicken bits och det var så SJUKT JÄVLA ÄCKLIGT, och jag var så arg över att de hade bytt och att jag var den enda som verkade vara missnöjd med bytet, pff), pizza (Billy's som är tillagad i ungen), och en sorts soppa som var så god. Den var väl åt "klar grönsakssoppa"-hållet, men med små, tunna spagettibitar i och jag älskade den soppan. Så många gånger som jag har försökt återskapa den alltså. Den panerade fisken var också svingod, och vanliga pannkakor (minns att de alltid var små som en assiett, vikta och varmhålla i ung så vikningen och kanten kunde ibland bli lite småhård och/eller seg men de var urgoda ändå, med jordgubbssylt såklart).

• Balahir

skolans kebabgryta med ris var det BÄSTA.
    saknar det dagligen.

• Otäck

Den där filsåsen alla pratar om, var det den där tunna, rosa såsen som serverades med ris, och typ fisk/chicken bits tro?

• Balahir
    Otäck skrev 2011-09-08 21:30:01 följande:
    Den där filsåsen alla pratar om, var det den där tunna, rosa såsen som serverades med ris, och typ fisk/chicken bits tro?
    tror dom menar den som inhåller, creme fraishe, majonäs, dill och citron... :)
  • roffe
    78Misan skrev 2011-09-08 12:49:07 följande:
    Jag gillade skinksallad/kycklingsallad med varmt ris och en supergod kall tomatsås.
    ja! kycklingsallad med kall tomatsås, det var SÅ gott :D
Svar på tråden Minns ni skolmaten?