• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Millejor

Jag växte upp som vegetarian på 80-talet.
    I låg & mellanstadiet var jag den enda vegetarianen. Då fick jag speciella foliepaket med kokt broccoli & härlig amerikansk grönsaksblandning i. Min mamma upprördes o startade en kampanj vilket resulterade i att vi fick ett salladsbord. Det var dock inte tal om dagens sallader, utan det som fanns var riven vitkål i lingonsylt (alternativt riven vitkål med apelsin o russin), riven ost, majs, ärtor och på fredagarna fanns det pizzasallad(!)
    EN gång var det en främmande mattant i matsalen. De andra barnen skulle få ost o skinksås. Den främmande mattanten hade gjort ostsås till mig istället för foliepaket! Så jag fick också stå i kön o hämta mat istället för att bli serverad. Jag blir fortfarande glad vid minnet.

I högstadiet fanns det 1 vegetarian till på skolan! Vi fick broccoli. Och äckliga grönsaksbiffar. Inte heller i högstadiet fanns det vegmat så det räckte till fler, vilket gjorde att alla alltid kommenterade det jag åt. Då kunde jag inte äta. Så jag övertygade mamma om att jag ville att hon skulle dra tillbaks sitt "veg-intyg". Efter det åt jag majs o keso från salladsbordet o hårt bröd under resten av högstadiet.

I gymnasiet gick jag på en skola som hade restauranglinje. Eleverna från denna linje gjorde maten. Den var sällan kryddad ordentligt, så jag åt hårt bröd.

Jag är dock en av dem som har med mig en ordentlig matkultur hemifrån, så jag slängde alltid ihop en riktig måltid efter skolan.

• Lollo36

Vår skolmat var sällan några kulinariska höjdare men för det mesta rätt så ok, förutom potatisen och den överkokta spaghettin. Favoriterna som jag minns det var panerad sej, skånsk äggakaka med fläsk och lingon, lasagne, pannkakor förstås. Köttbullarna respektive pannbiffen var också helt ok, liksom köttfärssåsen om man hade i mycket extra ketchup. När det var mat jag absolut inte ville äta, som blodpudding eller fiskbullar, blev det knäckemackor och mjölk. Någon salladsbuffé eller andra alternativ fanns inte.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • plankton
    plankton skrev 2011-09-06 13:46:14 följande:
    Salladsbord och faluburgare! Åh vad jag kan sakna det ibland! Skrattande
    Men jag måste ju, självklart lägga till potatisbullar, risgrynsgröt och panerad fisk med kall sås. Mums!
    I övrigt tror jag att jag gillade det mesta av maten, jag var inte så värst kräsen när jag var liten :) Eller så var vår mat faktiskt helt ok, jag vet inte riktigt vilket. 
  • Grätchen

Spaghettin var väldigt "tjock", som   smala maskar.

Finns det att köpa i dag?

• morriis

Vet inte om jag kan komma på någon maträtt som jag skulle ha ätit igen från skoltiden, skulle nog vara potatisgratängen som var minst hemsk.

Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan
  • gullanborg

ääälskade skolans pasta med köttfärsås och den sprödbakade fisken och potatisen MUMS.

• Solsken269

Jag gick högstadiet på 80-talet och jag fullkomligt älskade spagetti och köttfärssås och även fiskpinnar med skarpsås.
    Blev sedan i årskurs 9 vegetarian och vi var bara ett par stycken och det var så underbart god mat vi fick, deras pyttipanna bla var helt underbar.

Alla var tvungen att iallafall smaka på maten även fast man inte gillade den.

Fullkomligt avskydde blodpudding som var som skosulor eller den kokta potatisen som hade en tjock äcklig hinna..urk..jag hatade också lappskojs denna äckliga röra ..usch och fy

• Rakad Apa

Gick i skolan i slutet av 80-talet samt 90-talet.
    Det jag saknar från skolmaten var deras ärtsoppa & pannkakor, grönsakssoppa och blodpudding!!
    Blodpuddingen var nog min favorit. Den var sjuukt god, bättre än det morsan lagade.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Indianica
    HäxanSurtant skrev 2011-09-06 23:15:24 följande:
    Bara jag som blir hungrig av att titta in här? Tyst
    Ja jäklar vad sugen jag är på framför allt den där fisksåsen en del ger recept på här, den verkar ju jättesmarrig. Jag minns den dock inte ifrån skoltiden.
  • Lyckobebisen

Jag är född 1985. Jag tyckte jättemycket om sprödbakad fisk med deras goda filsås, även deras mannagrynsgröt och pannkakor var goda. Sen på gymnasiet hade vi en jättegod broccolisoppa.

Nu gör jag min verksamhetsförlagda utbildning i en skola och jag tycker de har bra mat. Mycket grönsaker att välja mellan (en hel buffé), alltid flera maträtter (2-3st) och bra vegetariska alternativ.

Dock är potatisen med skinn på fortfarande ingen höjdare..

Liten förväntas komma till oss den 8 Mars 2012. Som vi längtar!
Svar på tråden Minns ni skolmaten?