• Juliette F

"Barn är ingen mänsklig rättighet" i dagens DN...

Läste en artikel i dagens DN med rubriken "Barn är ingen mänsklig rättighet"

I artikeln är det är en tjej som kommit till via spermieinsemination som uttalar sig. Vad ska man tänka när man läser en sån artikel? Förvånad 

"Barn är ingen mänsklig rättighet och ingen vara som man kan köpa hur som helst. Det säger 24-åriga Alana från USA, som själv är resultatet av en donatorinsemination.

För att skydda sina egna känslor, blundar föräldrar ofta för de svårigheter som donatorbarnen kan uppleva. Många intalar sig att mycket kärlek kan kompensera för den frånvarande biologiska fadern. Samtidigt lägger de själva så stor vikt vid de biologiska banden att de ofta väljer att skaffa donatorbarn i stället för att försöka adoptera, säger hon.

Allt hon visste om sin biologiska far under uppväxten var att han var blond, blåögd och universitetsutbildad.

– Min mamma längtade desperat efter ytterligare ett barn och hon har varit en jättebra mamma. Trots det tycker jag att det var själviskt och ogenomtänkt – av båda mina biologiska föräldrar – att sätta mig till världen på det sättet.

Men utan donatorinseminationen hade du inte varit född i dag.

– Nej, och det är ju inte så att jag går runt och funderar på att ta livet av mig, men jag är ändå kritisk. Om jag hade kommit till genom våldtäkt, hade jag antag­ligen också föredragit att leva än att inte vara född. Men jag skulle ändå inte försvara våldtäkt.

Mot bakgrund av de här erfarenheterna är det inte helt lätt att förstå hur Alana själv för fyra år sedan kunde donera – eller ”sälja” som hon själv vill benämna det – ägg till barnlösa kvinnor. Hon var visserligen öppen med sin identitet som donator, men ändå... 

Gjorde du inte samma sak som din biologiska far – som du är så arg på?

– Jovisst, men då hade jag inte kommit fram till de insikter som jag har i dag."

Vad ska man tänka när man läser detta? Har alltid hört att om man är öppen och ärlig från det att barnen är små, och att man förklarar hur önskade och älskade barnen är, ska det inte skapa något trauma hos dessa barn. Att blod inte nödvändigtvis är tjockare än vatten, det är kärleken till barnet som skapar föräldern.. tydligen är det inte så självklart det där, ändå...finns en hel webbsajt i USA, Anonymous Us Project, där man kan diskutera för och emot donation.  

Vill tillägga att tjejen i artikeln berättar att när hennes föräldrar separerade ville "pappan" inte ha vårdnaden om henne, bara hennes adopterade syster. Kanske har betydelse för hennes negativa känslor kring donation?  

Vad anser ni som har tagit/tänker ta hjälp av donatorer för att bilda familj?      

• Svar på tråden "Barn är ingen mänsklig rättighet" i dagens DN...
  • vt1

Jag håller med om att barn inte är en mänsklig rättighet. Men jag antar att du kommer få massor med svar från outbildade unga människor som anser att det är en mänsklig rättighet, även om man inte kan försörja barnen själva. Äggdonation tycker jag inte är fel, men det är samtidigt ingen mänsklig rättighet att skaffa barn.

• Thi 08

Att inte tro att barnen kommer att "ta skada" av sättet de blivit till är väl på något vis att stoppa huvudet i sanden? självklart kommer de fundera väldigt mkt över sin uppkomst. Jag som adopterat och tagit emot äggdonation har funderat väldigt mkt över både hur det skulle kännas att komma till genom äggdonation och att bli adopterad. Jag tror ändå att ÄD-barnen kommer ha det lättare, för de har aldrig blivit överlämnade till ett barnhem, de har blivit valda till livet. Men förhållandet till mamman som bar barnet kan bli knepigt stundtals. Med betoning på KAN, eftersom alla inte kommer känna likadant.

• Lilithmoon

jag tycker personligen inte att barn är en rättighet! Det som däremot ÄR en rättighet är att barn har föräldrar som passar att vara föräldrar. Barn har rätt att ha ett bra liv och få de mänskliga rättigheterna uppfyllda. Har rätt att växa upp i ett tryggt hem där de basala behoven är tillgodosedda och där de vuxna vårdnadshavarna är lämpade att vara just vårdnadshavare.

Med detta resonemang menar jag även att denna vårdnadshavare kan vara vem som helst, bara den är lämpad och att barnet knyter an till denna eller dessa. Jag anser att det är oerhört själviskt att inte adoptera ett barn om man ändå inte kan få egna barn på naturlig väg. De biologiska banden betyder inte mer än en kärleksfull uppväxt med trygga förhållanden. När det finns så många barn i världen utan det så tycker jag att barnlösa vuxna som längtar efter barn borde adoptera. OM man bryr sig så mycket om barn i sig borde det inte spela någon roll om barnet är ens eget biologiska eller någon annans. Barn är inte ett tlllbehör som kan ge dig det perfekt livet du drömt om, barn är ett ansvar och som vuxna har vi skyldighet att ta hand om barnen i samhället/världen oavsett om det är ens egna eller andras. Att tvinga fram något som naturen satt stopp för är enligt mig själviskt. Ta ert ansvar som samhällsmedborgare och hjälp ett barn som redan existerar.

Jag själv ska adoptera eller ansöka om att bli fosterförälder OM jag inte kan få ett till eget barn i framtiden. Vad spelar det för roll om barnet inte är mitt eget kött och blod, det är de känslomässiga banden som gör en till förälder och barn, inte blodsband.

Såklart att tjejen i artikeln reagerar. Det är inte direkt den bästa gåvan att ge sitt barn att växa upp utan att veta vem ens båda föräldrar är. Detta är något man måste vara medveten om när man till varje pris ska ha ett biologiskt barn.

• Ester03
    Lilithmoon skrev 2011-10-18 17:50:58 följande:
    jag tycker personligen inte att barn är en rättighet! Det som däremot ÄR en rättighet är att barn har föräldrar som passar att vara föräldrar. Barn har rätt att ha ett bra liv och få de mänskliga rättigheterna uppfyllda. Har rätt att växa upp i ett tryggt hem där de basala behoven är tillgodosedda och där de vuxna vårdnadshavarna är lämpade att vara just vårdnadshavare.

Med detta resonemang menar jag även att denna vårdnadshavare kan vara vem som helst, bara den är lämpad och att barnet knyter an till denna eller dessa. Jag anser att det är oerhört själviskt att inte adoptera ett barn om man ändå inte kan få egna barn på naturlig väg. De biologiska banden betyder inte mer än en kärleksfull uppväxt med trygga förhållanden. När det finns så många barn i världen utan det så tycker jag att barnlösa vuxna som längtar efter barn borde adoptera. OM man bryr sig så mycket om barn i sig borde det inte spela någon roll om barnet är ens eget biologiska eller någon annans. Barn är inte ett tlllbehör som kan ge dig det perfekt livet du drömt om, barn är ett ansvar och som vuxna har vi skyldighet att ta hand om barnen i samhället/världen oavsett om det är ens egna eller andras. Att tvinga fram något som naturen satt stopp för är enligt mig själviskt. Ta ert ansvar som samhällsmedborgare och hjälp ett barn som redan existerar.

Jag själv ska adoptera eller ansöka om att bli fosterförälder OM jag inte kan få ett till eget barn i framtiden. Vad spelar det för roll om barnet inte är mitt eget kött och blod, det är de känslomässiga banden som gör en till förälder och barn, inte blodsband.

Såklart att tjejen i artikeln reagerar. Det är inte direkt den bästa gåvan att ge sitt barn att växa upp utan att veta vem ens båda föräldrar är. Detta är något man måste vara medveten om när man till varje pris ska ha ett biologiskt barn.
    Jag håller med det du säger om att barn inte är en mänsklig rättighet men att barn däremot har rättigheter som en trygg uppväxt osv. Jag undrar dock om du känner till hur komplicerat det är att adoptera barn idag. Det är inte alls så enkelt som det var förr. Det tar många år av väntan och det flesta barn som adopteras via internationell adoption är äldre och har upplevt mycket innan de kommer och många är handikappade. Det är inte alla barnlösa par som orkar med den långa väntan och inte alla som är beredda att adoptera ett barn som de redan från början vet har ett allvarligt handikapp. Det är inte så att det finns färre föräldralösa barn i värden idag, men reglerna för att adoptera har blivit tuffare och många länder vill helst att barnen adopteras inom landet även om det innebär att de får stanna fler år på barnhem.
    Jag och min man står i adoptionskö sedan snart 6 år, och vi har valt att göra IVF-behandlingar under tiden. Efter 10 försök med vanlig IVF gjorde vi ett försök med äggdonation och det lyckades så vi nu har vi ett barn. Vi hoppas fortfarande på att en dag få adoptera ett barn också men risken är stor att vi hinner bli för gamla innan det blir vår tur. Idag kom ett brev på posten med ett domstolsbeslut om att vårt adoptionsmedgivande blivit förlängt med två år, så då tänds ett litet hopp trots allt.
  • Lillsudd

Det finns egentligen två frågetecken för mig runt att barnlösa borde adoptera. För det första kan man fråga sig om det är barnlösas ansvar att på grund av sin sjukdom ta hand om föräldralösa barn. Om det vore så att det är bättre att ta hand om de befintliga barnen först så kan jag tycka att det ansvaret i så fall skulle vara allas. Då borde normalfertila par skydda sig och istället adoptera. För de barnen finns ju redan... Att vara sjuk/funktionshindrad (som barnlöshet trots allt innebär) betyder inte att man därmed är bättre lämpad att ta hand om ett barn som är funktionshindrat, äldre och har varit igenom flera separationer.

Det andra handlar om vad adoption innebär. Det kan aldrig vara så att ett barn adopteras för att rädda barnet. Barnet har förtjänat att vara önskat inte utifrån en solidaritet med världen utan precis som för alla andra - för att jag vill. För att jag är självisk i min längtan. Det ska inte finnas minsta millimeterrisk att ett adopterat barn ska behöva känna tacksamhet för att ha blivit "räddat".

Jag har köat i 4 år nu. Och jag köar inte för ett barn som är under ett år gammalt, det existerar inte så ofta längre. Under de här åren har jag förändrats på ett sätt som jag tror kommer att vara positivt för ett eventuellt barn - idag finns plats i mina drömmar för en 3-åring och för både den glädje det kan vara att få vara föräldraledig med ett resonerande upptäckande barn (vilken gåva att få vara hemma ett år med en 3-åring!) och de svårigheter det innebär (tänk att ha ett språk och en kultur och leva med många barn och kanske inte ha fått knyta an till någon vuxen - bara för att sättas i händerna på en vuxen som inte kan uttrycka sig på samma språk och som dessutom vill att vi ska vara ett vi). Men det har varit en lång resa. Och jag vill absolut inte rädda mitt blivande barn, jag vill bara få bli en familj. Om mitt behov av att bli förälder och barnets behov av att få förälder kan passa ihop är det en fantastisk gåva till oss båda - men vill jag "hjälpa" skaffar jag ett fadderbarn som jag kan skänka pengar till i sitt eget land.

När det gäller kvinnan i artikeln - ja hon reagerar. Men hon reagerar också utifrån att hennes mammas andre man (systerns adoptivpappa) faktiskt inte gjorde just det, han övergav henne istället för att längta efter henne. Jag tror inte att det är självklart att reagera på det sätt hon gör, men att det är en möjlig reaktion att ta med sig in i ett föräldraskap för ett barn genom donation. Men att liknande reaktioner lika gärna kan komma från det adopterade barnet som övergavs av sina föräldrar och rycktes upp av sin/a adoptivförälder/ar till att leva här. Det är inte okomplicerat med vare sig adoption eller donation. Och jag vet ännu inte på vilket sätt mitt barn kommer bli till. Jag har några år kvar i adoptionskön och kommer förmodligen göra ett par försök till med embryodonation innan jag ger upp om magbarn. Inte för att det ena är bättre för mig än det andra (jag försökte genom adoption först) men för att jag ännu så länge bara köar...

• Lillsudd

Dessutom - ett adopterat barn är ett eget barn. Vems annars skulle det vara? Från den dag domstolen fastställer er relation är ni lika bundna till varandra som om ni vore biologisk släkt.

• Lilithmoon

Jag menar verkligen inte att barnen ska bli omhändertagna för att man tycker synd om dem utan för att man att någon annan vuxen, som inte är ens biologiska förälder VILL ha dem , för att dem också råkar vara barn, som de själv inte kunde få och för att de vill göra dem till sina egna.

jag skrev ju även det, det är inte de biologiska banden som är de viktigaste utan de känslomässiga banden - med det menar jag ju att man älskar ju barnet som om det vore ens biologiska ändå.

Jag själv är adopterad och kom hit som bebis. Visserligen fanns det mycket att önska i barndomen känslomässigt sett, men sådant kan man ju inte veta från början. I alla fall så finns det ju även fosterbarn att ta hand om man man så vill ha barn.

Jag ville gärna ha fosterbarn och vara kontaktfamilj men i och med jag är ensamstående så sa dem att det kan ta lång tid att få ett i och med de flesta mammor som söker avlastning vill ha en motpol till det barnen är vana vid, vanligtvis ensamstående mammor. Såå det får vänta tills man är sambo.

MIn poäng är att oavsett barnets historia och bakgrund så är det ju ett barn som behöver kärlek. Och att vilkja vara förälder innebär ju, i alla fall för mig, att ge kärlek, vara en bra förebild, och älska barnet så som det är. Även om man får ett eget barn kan man ju få ett funktionshindrat barn.. Att ge ett barn trygghet som det aldrig haft efter många separationer är enigt mig det finaste man kan ge ett barn, att nå fram. Något man även måste med sina egna barn, det kommer inte av sig självt där heller man måste jobba på det, prata massa med sitt barn, se jhur dem har det och stötta dem i allt.
    Ja ni förstår säkert min poäng där.
    Ibland på det här forumet så känns det som att barn ses på som ett tillbehör, något man ska "ha" för det är så det ska vara. Och resonemanget att man hellre vill ha yngre problemfria barn känns mer som att man anser barn vara ngt som bättrar på ens självbild och image och kanske även självkänsla , istället för det omvända att vara just det för barnet- den som bättrar på, eller snarare speglar barnet på ett bra sätt, stärker en att vara den det är osv.. Jag tycker att vi som vuxna ska finnas till för barnen och inte tvärtom. Och utifrån denna tankekontext så anser jag inte att blod är tjockare än genuin kärlek, till mänskligheten oavsett uppoffringar, och till barn oavsett vem de kommer ifrån, vart de kommer ifrån och hur dem är.

Jag menar inte att trampa någon på tårna, jag tycker bara att hela barnhetsen överallt känns märklig. Som ett riktigt i-lands problem, när barn far illa överallt och vi inte ens kan ta hand om dem som finns. Vad skiljer egentligen ett barn från ett annat? Inget enligt mig förutom personligheten såklart. Men det är ju inte det man pratar om på FL utan att "ha" (äga) ett eget barn av sitt eget kött och blod..

• Lillsudd

Fast jag återkommer till att det inte alls finns en massa barn i världen som man kan adoptera. För att kunna vara helt säker på att barnhandel inte förekommer så är det höga krav på de länder vi adopterar från (dokumentationen - länderna måste ha en godtagbar struktur och kunna garantera att barnen verkligen saknar vårdnadshavare eller att deras vårdnashavare verkligen vill adoptera bort dem och förstår att barnen kommer till utlandet) liksom de har höga krav på oss. Ju bättre de länder vi tidigare adopterat från får det, desto fler barn kan adopteras inom landet och på så sätt få möjlighet att stanna i sin kultur. Det här är en utveckling som ur barnens perspektiv är positiv även om det leder till att vi som vill adoptera köar.

När det gäller familjehem är det inte något jag överväger som väg att bli förälder. Av den enkla anledningen att målet är att barnen ska kunna återförenas med sina familjer. Jag kan mycket väl tänka mig det som ett sätt att få leva tillsammans med den stora familj jag önskat mig, att få ha flera barn hemma - men inte innan jag fått egna barn (dvs egna adopterade eller egna födda - däremot inte genetiska för det kan jag ju inte få). För jag tror jag gör de familjehemsplacerade barnen och även mig själv en otjänst - om de blir substitut för de egna barn jag längtar efter. Mitt uppdrag som familjehemsförälder kommer att vara att hjälpa barnen att behålla eller upprätta en god kontakt till sina föräldrar för att på sikt kunna leva tillsammans - och jag tror inte att jag kommer att göra det på bästa sätt innan jag också har egna barn.

Jag beklagar att dina föräldrar gav dig en uppväxt som hade kunnat vara bättre, det är förstås en mardröm inför ett föräldraskap att inte kunna vara det barnet behöver.

Du är på det klara med att det forum du befinner dig i är Svårt att bli gravid? Dessutom under äggdonation... För jag har sett oerhört lite som antyder att man ser barn som accessoarer. Däremot finns det en barnhets som du rätt plumpt uttrycker det - vi har oerhört svårt att få dem. Och många av oss köar för adoption, en del sedan många år. Alla under just äggdonation har redan släppt tanken på att få genetiska avkommor... så att tala om för oss att vi inte ska lägga vikt vid biologi är kanske inte helt... rätt.

• Ester03

Lillsudd: Jag håller med dig till 100%

Lilithmoon: Några "problemfria barn" kan man inte räkna med vare sig man adopterar eller får barn genom äggdonation eller annan IVF. Det finns en liten men väldokumenterad ökad risk för missbildningar efter IVF. Vad gäller adoptivbarnens ålder kan jag ta vår organisation som exempel. Så här står det på hemsidan:

Nepal: Stängt
    Vietnam: Stängt
    Marocko: Endast för muslimska par
    Haiti: Minst 4 år och huvudsakligen funktionshindrade
    Thailand: Endast pojkar, minst 5 år
    Indien: Huvudsakligen flickor. Inga friska barn under 5 år
    Kina: Inga friska barn under 11 år 

Funktionshindren är också ofta av ett allvarligare slag som innebär att det inte går att fortsätta jobba för båda föräldrarna, vilket är något man i så fall måste ha både ork och råd med. För två år sedan fick vi ett barnbesked för en indisk flicka. Precis då hade jag fått reda på att jag var gravid vilket gjorde att vi inte fick chansen att svara utan de kontaktade direkt ett annat par. Vi var dock oförberedda på ett barnbesked eftersom vi hade fått veta att det med största sannolikhet skulle ta minst två år till (efter att ha stått i kö i 4 år). Informationen om flickan var att hon behövde en rad operationer som skulle ta månader kanske år. Opera  

• Ester03

... Operationerna skulle ske i Indien och betalas av de blivande adoptivföräldrana som inte fick besöka flickan under denna tid... Bara som ett exempel.

När du läser på detta forum om äggdonation och de andra trådarna om att ha svårt att få barn så kanske du tycker att vi låter desperata, men jag tror snarare att vi är en samling personer med mycket stark barnlängtan vilket jag tror bara kan båda gott för de framtida barnen oavsett hur de kommer till oss. Om det överhuvudtaget finns personer som önskar sig perfekta barn och ser dem som associarer, så tror jag detta förekommer oftare då barnen kommer lättvindigt än hon oss som får vänta i åratal.    

• Thi 08
    Lillsudd skrev 2011-10-19 22:23:58 följande:
    Det finns egentligen två frågetecken för mig runt att barnlösa borde adoptera. För det första kan man fråga sig om det är barnlösas ansvar att på grund av sin sjukdom ta hand om föräldralösa barn. Om det vore så att det är bättre att ta hand om de befintliga barnen först så kan jag tycka att det ansvaret i så fall skulle vara allas. Då borde normalfertila par skydda sig och istället adoptera. För de barnen finns ju redan... Att vara sjuk/funktionshindrad (som barnlöshet trots allt innebär) betyder inte att man därmed är bättre lämpad att ta hand om ett barn som är funktionshindrat, äldre och har varit igenom flera separationer.

Det andra handlar om vad adoption innebär. Det kan aldrig vara så att ett barn adopteras för att rädda barnet. Barnet har förtjänat att vara önskat inte utifrån en solidaritet med världen utan precis som för alla andra - för att jag vill. För att jag är självisk i min längtan. Det ska inte finnas minsta millimeterrisk att ett adopterat barn ska behöva känna tacksamhet för att ha blivit "räddat".

Jag har köat i 4 år nu. Och jag köar inte för ett barn som är under ett år gammalt, det existerar inte så ofta längre. Under de här åren har jag förändrats på ett sätt som jag tror kommer att vara positivt för ett eventuellt barn - idag finns plats i mina drömmar för en 3-åring och för både den glädje det kan vara att få vara föräldraledig med ett resonerande upptäckande barn (vilken gåva att få vara hemma ett år med en 3-åring!) och de svårigheter det innebär (tänk att ha ett språk och en kultur och leva med många barn och kanske inte ha fått knyta an till någon vuxen - bara för att sättas i händerna på en vuxen som inte kan uttrycka sig på samma språk och som dessutom vill att vi ska vara ett vi). Men det har varit en lång resa. Och jag vill absolut inte rädda mitt blivande barn, jag vill bara få bli en familj. Om mitt behov av att bli förälder och barnets behov av att få förälder kan passa ihop är det en fantastisk gåva till oss båda - men vill jag "hjälpa" skaffar jag ett fadderbarn som jag kan skänka pengar till i sitt eget land.

När det gäller kvinnan i artikeln - ja hon reagerar. Men hon reagerar också utifrån att hennes mammas andre man (systerns adoptivpappa) faktiskt inte gjorde just det, han övergav henne istället för att längta efter henne. Jag tror inte att det är självklart att reagera på det sätt hon gör, men att det är en möjlig reaktion att ta med sig in i ett föräldraskap för ett barn genom donation. Men att liknande reaktioner lika gärna kan komma från det adopterade barnet som övergavs av sina föräldrar och rycktes upp av sin/a adoptivförälder/ar till att leva här. Det är inte okomplicerat med vare sig adoption eller donation. Och jag vet ännu inte på vilket sätt mitt barn kommer bli till. Jag har några år kvar i adoptionskön och kommer förmodligen göra ett par försök till med embryodonation innan jag ger upp om magbarn. Inte för att det ena är bättre för mig än det andra (jag försökte genom adoption först) men för att jag ännu så länge bara köar...
    Jättebra skrivet!
  • Thi 08
    Ester03 skrev 2011-10-21 22:25:47 följande:
    Lillsudd: Jag håller med dig till 100%

Lilithmoon: Några "problemfria barn" kan man inte räkna med vare sig man adopterar eller får barn genom äggdonation eller annan IVF. Det finns en liten men väldokumenterad ökad risk för missbildningar efter IVF. Vad gäller adoptivbarnens ålder kan jag ta vår organisation som exempel. Så här står det på hemsidan:

Nepal: Stängt
    Vietnam: Stängt
    Marocko: Endast för muslimska par
    Haiti: Minst 4 år och huvudsakligen funktionshindrade
    Thailand: Endast pojkar, minst 5 år
    Indien: Huvudsakligen flickor. Inga friska barn under 5 år
    Kina: Inga friska barn under 11 år 

Funktionshindren är också ofta av ett allvarligare slag som innebär att det inte går att fortsätta jobba för båda föräldrarna, vilket är något man i så fall måste ha både ork och råd med. För två år sedan fick vi ett barnbesked för en indisk flicka. Precis då hade jag fått reda på att jag var gravid vilket gjorde att vi inte fick chansen att svara utan de kontaktade direkt ett annat par. Vi var dock oförberedda på ett barnbesked eftersom vi hade fått veta att det med största sannolikhet skulle ta minst två år till (efter att ha stått i kö i 4 år). Informationen om flickan var att hon behövde en rad operationer som skulle ta månader kanske år. Opera  

Oj vilken organisation är det? I "min" organisation finns hans för ensamstående att adoptera från Kina, då små barn med ngn form av "defekt". Jag vill poängtera för dig att min dotter är FRISK trots att hon har gomspalt. Hon är inte sjuk, men hon har et spaciellt behov som det heter. Och dessa speciella behov kan se vääääääldigt olika ut, vissa vet jag knappt om man i Sverige skulle kalla för speciellt behov, många adoptionsländer är mkt mer dramatiska i sin beskrivning (är min uppfattning). Så berdda horisonterna lite! Det kan ni ha stor glädje av. Vill också poängter att barnen som är "tillsynes friska", kan ha en sjukdom underliggande, vilket alla vi människor kan ha. Något som kan dyka upp senare.Det finns inga garantier och helelr inga garantier för att ett barn magvägen kommer att vara "friskt". Att skriva att funktionshindren oftast är av allvarligare slag stämmer verkligen inte. Min dotter var 3 månader när jag fick barnbesked från Vietnam 2008. Och alla som jag umgås med har fått små barn, bb när barnen var under året. Dessutom verkar det som att Vietnam kommer att kunna öppna upp snart igen. Det kan svänga fort i adoptionsammanhang, så ge inte upp. Är man infertil så betyder självfallet inte det att man behöver ta hand om ett föräldralöst barn, för de blivande adoptivföräldrar som känner så blir förmodligen heller inga bra adotivföräldrar. För känslan att bli adoptivförälder är densamma som att få biologiska barn, det är lyckan att få SITT barn, oavsett hur de kom till en.  
  • Ester03
    Thi 08 skrev 2011-10-22 13:54:05 följande:
    Oj vilken organisation är det? I "min" organisation finns hans för ensamstående att adoptera från Kina, då små barn med ngn form av "defekt". Jag vill poängtera för dig att min dotter är FRISK trots att hon har gomspalt. Hon är inte sjuk, men hon har et spaciellt behov som det heter. Och dessa speciella behov kan se vääääääldigt olika ut, vissa vet jag knappt om man i Sverige skulle kalla för speciellt behov, många adoptionsländer är mkt mer dramatiska i sin beskrivning (är min uppfattning). Så berdda horisonterna lite! Det kan ni ha stor glädje av. Vill också poängter att barnen som är "tillsynes friska", kan ha en sjukdom underliggande, vilket alla vi människor kan ha. Något som kan dyka upp senare.Det finns inga garantier och helelr inga garantier för att ett barn magvägen kommer att vara "friskt". Att skriva att funktionshindren oftast är av allvarligare slag stämmer verkligen inte. Min dotter var 3 månader när jag fick barnbesked från Vietnam 2008. Och alla som jag umgås med har fått små barn, bb när barnen var under året. Dessutom verkar det som att Vietnam kommer att kunna öppna upp snart igen. Det kan svänga fort i adoptionsammanhang, så ge inte upp. Är man infertil så betyder självfallet inte det att man behöver ta hand om ett föräldralöst barn, för de blivande adoptivföräldrar som känner så blir förmodligen heller inga bra adotivföräldrar. För känslan att bli adoptivförälder är densamma som att få biologiska barn, det är lyckan att få SITT barn, oavsett hur de kom till en.  

Vår organisation är inte svensk utan belgisk (eftersom vi bodde där när vi ställde oss i kö för 6 år sedan). Det verkar av någon anledning som att Sverige fortfarande lyckas adoptera yngre och friskare barn än t.ex. Belgien, men att t.ex. de indiska barnen först måste bli erbjudna tre indiska par som tackar nej innan de kan bli tal om internationell adoption är ju ett faktum oavsett vilket land som sedan blir mottagarlandet. Det anses vara för barnens bästa att bli adopterade inom landet, men jag är inte säker på att det är så bra när det innebär fler år på barnhem. Vad gäller funktionshinder så skrev jag inte "oftast" utan "ofta", men det är nog mer sant för Belgien än för Sverige. Den organisation vi först valde förmedlande endast barn med funktionshinder, och så är fallet för många belgiska organisationer. Det är svårt att bedömma graden av svårighet när operationerna måste ske i ursprungslandet som i vårt fall. När vi pratade med läkare om flickans diagnos sa de att de inte trodde att hon någonsin skulle kunna leva ett normalt liv utan alltid behöva hemvård även om hon opererades av de bästa specialisterna i Europa, vilket alltså inte ens skulle få ske. Men visst, det handlar nog oftast om mindre problem som t.ex. gomspalt, men vi har hört om många som måste opereras innan de kan resa och då är det nog allvarligare skador/funktionshinder.
  • kattenizze

Ester03: Jag skulle gärna vilja veta vilken din källa är att IVF-barn har en liten med väldokumenterad missbildningsrisk. Jag har nämligen hört att det inte är så numera. Men jag vill jättegärna veta! Vore tacksam om du kunde länka till din källa.

• Ester03
    kattenizze skrev 2011-10-22 16:14:43 följande:
    Ester03: Jag skulle gärna vilja veta vilken din källa är att IVF-barn har en liten med väldokumenterad missbildningsrisk. Jag har nämligen hört att det inte är så numera. Men jag vill jättegärna veta! Vore tacksam om du kunde länka till din källa.

Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=15152
  • Lilithmoon

Jag vill önska er alla lycka till. Jag menade verkligen inte att trampa någon på tårna som sagt. Jag ville bara framföra min åsikt inför trådstartarens titel på tråden. Vill tillägga att jag inte menar att infertila SKA ta hand om barn i behov av familjehem, men att det kunde vara ett alternativ då det finns barn i behov av familjer även om de är vitsen att de ska tillbaka. Man förlorar ju ändå inte kontakten med dem om man har ett bra förhållande.

I alla fall, barn är inte en rättighet utan en skyldighet med ansvar från oss vuxna.

Btw, när jag adopterades hade jag gomspalt vilket de opererade när jag var under året här i Sverige. Det syns inget och det märks inget nu. Eventuellt an aning nasal röst och att mat fastnar mellan näsa och mun ibland om man råkar svälja ngt fel. Otherwise, i am prefectly fine.

lycka till i alla fall, tror säkert nu blir bra föräldrar då ni verkligen vill bli det o planerar inför det. Precis som alla regnbågsfamiljer som ändå motarbetas så mkt i samhället.. :S

Svar på tråden "Barn är ingen mänsklig rättighet" i dagens DN...