Ester03 skrev 2011-10-21 22:25:47 följande:
Lillsudd: Jag håller med dig till 100%
Lilithmoon: Några "problemfria barn" kan man inte räkna med vare sig man adopterar eller får barn genom äggdonation eller annan IVF. Det finns en liten men väldokumenterad ökad risk för missbildningar efter IVF. Vad gäller adoptivbarnens ålder kan jag ta vår organisation som exempel. Så här står det på hemsidan:
Nepal: Stängt
Vietnam: Stängt
Marocko: Endast för muslimska par
Haiti: Minst 4 år och huvudsakligen funktionshindrade
Thailand: Endast pojkar, minst 5 år
Indien: Huvudsakligen flickor. Inga friska barn under 5 år
Kina: Inga friska barn under 11 år
Funktionshindren är också ofta av ett allvarligare slag som innebär att det inte går att fortsätta jobba för båda föräldrarna, vilket är något man i så fall måste ha både ork och råd med. För två år sedan fick vi ett barnbesked för en indisk flicka. Precis då hade jag fått reda på att jag var gravid vilket gjorde att vi inte fick chansen att svara utan de kontaktade direkt ett annat par. Vi var dock oförberedda på ett barnbesked eftersom vi hade fått veta att det med största sannolikhet skulle ta minst två år till (efter att ha stått i kö i 4 år). Informationen om flickan var att hon behövde en rad operationer som skulle ta månader kanske år. Opera
Oj vilken organisation är det? I "min" organisation finns hans för ensamstående att adoptera från Kina, då små barn med ngn form av "defekt". Jag vill poängtera för dig att min dotter är FRISK trots att hon har gomspalt. Hon är inte sjuk, men hon har et spaciellt behov som det heter. Och dessa speciella behov kan se vääääääldigt olika ut, vissa vet jag knappt om man i Sverige skulle kalla för speciellt behov, många adoptionsländer är mkt mer dramatiska i sin beskrivning (är min uppfattning). Så berdda horisonterna lite!
Det kan ni ha stor glädje av. Vill också poängter att barnen som är "tillsynes friska", kan ha en sjukdom underliggande, vilket alla vi människor kan ha. Något som kan dyka upp senare.Det finns inga garantier och helelr inga garantier för att ett barn magvägen kommer att vara "friskt". Att skriva att funktionshindren oftast är av allvarligare slag stämmer verkligen inte. Min dotter var 3 månader när jag fick barnbesked från Vietnam 2008. Och alla som jag umgås med har fått små barn, bb när barnen var under året. Dessutom verkar det som att Vietnam kommer att kunna öppna upp snart igen. Det kan svänga fort i adoptionsammanhang, så ge inte upp. Är man infertil så betyder självfallet inte det att man behöver ta hand om ett föräldralöst barn, för de blivande adoptivföräldrar som känner så blir förmodligen heller inga bra adotivföräldrar. För känslan att bli adoptivförälder är densamma som att få biologiska barn, det är lyckan att få SITT barn, oavsett hur de kom till en.