• Juliette F

"Barn är ingen mänsklig rättighet" i dagens DN...

Läste en artikel i dagens DN med rubriken "Barn är ingen mänsklig rättighet"

I artikeln är det är en tjej som kommit till via spermieinsemination som uttalar sig. Vad ska man tänka när man läser en sån artikel? Förvånad 

"Barn är ingen mänsklig rättighet och ingen vara som man kan köpa hur som helst. Det säger 24-åriga Alana från USA, som själv är resultatet av en donatorinsemination.

För att skydda sina egna känslor, blundar föräldrar ofta för de svårigheter som donatorbarnen kan uppleva. Många intalar sig att mycket kärlek kan kompensera för den frånvarande biologiska fadern. Samtidigt lägger de själva så stor vikt vid de biologiska banden att de ofta väljer att skaffa donatorbarn i stället för att försöka adoptera, säger hon.

Allt hon visste om sin biologiska far under uppväxten var att han var blond, blåögd och universitetsutbildad.

– Min mamma längtade desperat efter ytterligare ett barn och hon har varit en jättebra mamma. Trots det tycker jag att det var själviskt och ogenomtänkt – av båda mina biologiska föräldrar – att sätta mig till världen på det sättet.

Men utan donatorinseminationen hade du inte varit född i dag.

– Nej, och det är ju inte så att jag går runt och funderar på att ta livet av mig, men jag är ändå kritisk. Om jag hade kommit till genom våldtäkt, hade jag antag­ligen också föredragit att leva än att inte vara född. Men jag skulle ändå inte försvara våldtäkt.

Mot bakgrund av de här erfarenheterna är det inte helt lätt att förstå hur Alana själv för fyra år sedan kunde donera – eller ”sälja” som hon själv vill benämna det – ägg till barnlösa kvinnor. Hon var visserligen öppen med sin identitet som donator, men ändå... 

Gjorde du inte samma sak som din biologiska far – som du är så arg på?

– Jovisst, men då hade jag inte kommit fram till de insikter som jag har i dag."

Vad ska man tänka när man läser detta? Har alltid hört att om man är öppen och ärlig från det att barnen är små, och att man förklarar hur önskade och älskade barnen är, ska det inte skapa något trauma hos dessa barn. Att blod inte nödvändigtvis är tjockare än vatten, det är kärleken till barnet som skapar föräldern.. tydligen är det inte så självklart det där, ändå...finns en hel webbsajt i USA, Anonymous Us Project, där man kan diskutera för och emot donation.  

Vill tillägga att tjejen i artikeln berättar att när hennes föräldrar separerade ville "pappan" inte ha vårdnaden om henne, bara hennes adopterade syster. Kanske har betydelse för hennes negativa känslor kring donation?  

Vad anser ni som har tagit/tänker ta hjälp av donatorer för att bilda familj?      

• Svar på tråden "Barn är ingen mänsklig rättighet" i dagens DN...
Svar på tråden "Barn är ingen mänsklig rättighet" i dagens DN...