• suris01

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

• Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 18:35:59 följande:
    Det tyckte även min läkare som sa att jag var "väldigt ung" när jag var 26 och väntade mitt första barn. En kollega var 34 och fick höra att hon hade en riskgraviditet pga sin ålder. Så mellan 27 och 33 1/2 är man normal
    Fast då tycker jag att det var den som tyckte att 34 = riskgraviditet som inte har hängt med... Alltså, även förr i tiden, när flickorna giftes bort och började föda barn unga, så _slutade_ de ju inte föda barn förrän den naturliga fruktsamheten tog slut. (Om de inte blev änkor dessförinnan, såklart.) D.v.s. någonstans runt 42 precis som idag. Så att en 34-årig kvinna föder barn har aldrig varit något konstigt...
  • Ellenö

Jag ser mig själv som en unga mamma inte för att jag har en strävan efter att vara ung utan eftersom jag faktiskt är ung. Är 21 år  och väntar mitt andra barn:)

• Krake
    Brünnhilde skrev 2011-08-27 22:42:39 följande:
    Vad heter det på tyska då, menar du..? På engelska säger man i alla fall "new mother" om en kvinna som är nybliven mor för första gången, oavsett ålder. "Young mother" är samma som här...
    "Junge Mutter"/ "junger Vater" / "junge Eltern". Ordagrant betyder det ung mor/far och unga föräldrar.
    Moster, inte monster.
  • Furstinna

Hmm under 18 skulle jag säga. Jag va 20 och har alltid fått höra ung mamma men ser mig bara som mamma.

• RedRoses

Enligt mig är man ung mamma när man är under 17 år, alltså inte myndig.
    Är du 18 år och över är du vuxen

• zauzz

Under 20 är ung förälder enligt mig. Kanske även några år äldre om man inte "står på egna ben" än, dvs har ordnat vettig bostad, inkomst etc.

Sen verkar jag vara tidig med att vänta barn nu när jag är 33 år i min bekantskapskrets, men det kan ju bero på att många jag känner har pluggat länge och satsat på karriär. Så jag är enligt vissa tidig, men knappast en ung mamma Glad

• Iryelle

Mamma yngre än (ca) 23 år skulle jag nog tolka det som. Vet inte varför.

• Hanna1987

Svårt med ålder och ung och gammal..
    Jag personligen känner mig ganska ung som mamma. Men jag är 24år gammal ;) Så är väl inte så ung egentligen :P haha

Ung mamma är man nog när man är tonåring, alltså under 20år.

Tove 4/7-10 ♥
  • tahira

Under 21 skolla jag nog säga. Min mamma var 21 och jag har aldrig upplevt henne som så speciellt ung förälder.

Jag var 17 och min man var runt 20 och jag upplever oss som unga föräldrar.

• Granada

Sâ länge man är ung ung är man ung förälder anser jag. Vad som anses ungt är ju individuellt sâ det är ju svàrt att dra en exakt gräns.

Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?