• suris01

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

• Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?
  • Morcheeba

Jag tror det beror på var man bor. Jag är 22 år och bor i Stockholm, och jag räknas definitivt som ung mamma här. I föräldragruppen var det ett eller två par som var under 30-strecket, resten var ca 35 år. Ingen av mina vänner har barn, de enda jag känner till är en klasskamrat från mellanstadiet, samt ett ex till en av mina kompisar. När folk får reda på att jag är gift och har barn blir det nästan alltid tefatsögon och följdfrågor på det. Så ja, jag räknar mig definitivt som ung mamma!

• CallGirl

Under 20, men jag vet att på flera ställen så räknas man som ung förälder om man är under 25. Jag fick barn som 24åring och har aldrig sett mig som en ung förälder.

• linkmamma

jag tycker att jag är en ung mamma då jag har 4 barn och är 25 år. Jag är inte någon tonårsmamma längre som jag var när jag väntade 1:a trollet.
    Att få barn när man är 13-17 räknar jag inte som ung mamma utan det är ju ett barn som får ett barn, det borde inte förekomma. Innan man är "vuxen" borde man ju inte få skaffa barn men sen kan det ju hända saker som gör att så är fallet.
    Då dagens 1.a gångs föräldrar ligger runt 30 år så borde man räknas som ung till 25 el 26 någonting. Jag menar att i östergötland där jag bor åker jag buss som ungdom då gränser går vid 26 och på arbetsförmedlingen skrivs man in som ungdom under 26...

• BountYhunteR

När man är under 22-23 tycker jag att man är en ung mamma.

;)
  • Grazzy
    suris01 skrev 2011-08-27 18:19:27 följande:

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

Tänker  på en 13-14 åring utan omdöme för varken sig själv eller sitt barn. Det kan man nog kalla ung förälder enligt mig. Sen kan man vara hur ung som helst och jätte mogen för sin ålder. Det beror helt på personen tycker jag
  • Grazzy

Mycket handlar nog om var man själv sätter sig i för kategori ändå. Jag är 20 år, snart 2 barnsmamma och ser mig själv inte som UNG mamma alls. Jag har mognat otoligt mycket sen jag fick min son för 18 månader sen och bestämmer över mina egna handlingar och sköter mitt eget liv och fattar egna beslut. Då tycker jag man inte anses som ung mamma. Men sätter man sig själv i det "facket" så uppfattar man nog mer att folk glor och har sina fördomar, det gäller att visa omvärlden att man faktiskt kan ta hand om både sig själv OCH ens egna barn.

• Muslimska mamman

För mig är man ung förälder från den tidiga ålder du har och upp till ca 25 år. Men samtidigt får vi aldrig glömma att folk i hundratals år har fött barn i 12-årsåldern, 15-årsåldern och 18-årsåldern. Det är inget ovanligt överhuvudtaget.

• Brünnhilde
    Umm T skrev 2011-10-26 19:01:07 följande:
    För mig är man ung förälder från den tidiga ålder du har och upp till ca 25 år. Men samtidigt får vi aldrig glömma att folk i hundratals år har fött barn i 12-årsåldern, 15-årsåldern och 18-årsåldern. Det är inget ovanligt överhuvudtaget.
    12-årsåldern stämmer absolut inte. Få tolvåringar kan bli gravida idag, och då har åldern för första mens ändå sjunkit drastiskt det sista århundradet.
  • Muslimska mamman
    Brünnhilde skrev 2011-10-26 19:03:39 följande:
    12-årsåldern stämmer absolut inte. Få tolvåringar kan bli gravida idag, och då har åldern för första mens ändå sjunkit drastiskt det sista århundradet.
    Ja få 12-åringar blir gravida, men de finns! Så därför räknas ju även de som unga föräldrar.
Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?