• suris01

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

• Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?
  • ChAlAn

Jag är mamma men också ung. Ingen av mina vänner har barn och jag är alltid ca 10 år yngre än andra föräldrar som jag träffat i parken, på BVC eller dagis. Jag pratar aldrig om mig själv som ung förälder men med mina 23 år, 22 när dottern föddes, tycker jag att jag är det. Men, vad spelar det för roll egentligen?!

• Neville

jag var ung mamma när jag var 16 och gravid, jag såg mig fortfarande som ung mamma när jag var nitton och födde nummer två, nu är jag 24 med tre barn och är mamma.

Idag ogillar jag kategorin ung mamma då jag är samma mamma idag som för 7 år sedan. Jag blir fortfarande placerad i kategorin ung mamma, accepterar det men är i min värld bara mamma.

• Krake
    Brünnhilde skrev 2011-08-28 17:40:14 följande:
    ...och du menar att det skulle betyda "nybliven" förälder - oavsett ålder..? Det har jag aldrig hört (och jag har bott i Österrike), men jag ska kolla upp det..!
    Brünnhilde skrev 2011-08-28 17:49:30 följande:
    Alltså, när jag söker på "Junge Mutter" så hittar jag bara artiklar om mödrar som verkligen är _unga_. Typ 16 och 17... Men jag ska forska vidare..!
    Yes box. Man får broschyrer och grejer med "Alles für junge Eltern" eller dylikt. Givetvis betyder det även unga föräldrar, betydlsen får man utläsa av sammanhanget.

Se t ex

www.junge-vaeter.at

www.wg-gesucht.de/wg-zimmer-in-Berlin-gesucht.2790192.html

www.familie.de/mutter/

www.bild.de/regional/berlin/berlin/junge-mutter-nierdergeschossen-18925548.bild.html 
    Moster, inte monster.
  • nathalie13

yngre än de andra i ens omgivning

• Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-28 21:43:13 följande:
    Brünnhilde skrev 2011-08-28 17:49:30 följande:
    Alltså, när jag söker på "Junge Mutter" så hittar jag bara artiklar om mödrar som verkligen är _unga_. Typ 16 och 17... Men jag ska forska vidare..!
    Yes box. Man får broschyrer och grejer med "Alles für junge Eltern" eller dylikt. Givetvis betyder det även unga föräldrar, betydlsen får man utläsa av sammanhanget.

Se t ex

www.junge-vaeter.at

www.wg-gesucht.de/wg-zimmer-in-Berlin-gesucht...

www.familie.de/mutter/

www.bild.de/regional/berlin/berlin/junge-mutt... 
    OK - dubbel betydelse alltså. Det kan jag gå med på..!  
  • MammaTillDomFinaste

tycker man räknas som ung mamma om man är 17 å yngre! jag var 21 när jag fick dottern å 23 när jaf fick sonen. aldrigt kalla mej ung mamma å aldrig blivit behandlad annorlunda av någon.

• MammaTillDomFinaste

men som sagt, ung är man ju länge, men ordet "ung mamma" betyderb typ samma som tonårsmamma för mej. om man läser alla bloggar, ung mamma hit å dit, men hör jag ung mamma så tänker jag direkt på en 15-16 ¨åring typ.

• MammatillAlva

Jag fyller 20 år nästa månad, och har en dotter på 4 år och nästa år tar jag studenten. Det får mig att tänka att jag faktiskt fortfarande är ung eftersom mina klasskamrater kommer ha sina föräldrar, syskon etc. där medan jag även kommer ha min blivande 5 åring som ska lägga en nalle runt halsen.

• Tealhawk

Jag är strax 20. Alla mina kompisar driver planlöst, festar och går på universitetet, inga barnplaner. Hade vi levt på 50-talet hade jag sett mig som normal, men nu när medlet ligger på 29 år för att skaffa barn så räknar jag mig som ung förälder.

Tycker i alla fall att man upp till 24 kan räkna sig som ung förälder. Visst är det stort åldersspann om man ska räkna från 13, men det är ju JÄTTE-ungt att få barn, även enligt gamla mått.

Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?