Inlägg från: MammatillAlva |Visa alla inlägg
  • MammatillAlva

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag fyller 20 år nästa månad, och har en dotter på 4 år och nästa år tar jag studenten. Det får mig att tänka att jag faktiskt fortfarande är ung eftersom mina klasskamrater kommer ha sina föräldrar, syskon etc. där medan jag även kommer ha min blivande 5 åring som ska lägga en nalle runt halsen.

• MammatillAlva

Jag fyller 21 år i november, medan min dotter blir 5 år. Har varit ensamstående sedan start och tagit mitt ansvar och allt vad de innebär, men ändå ser jag mig ibland som ung. Jag menar jag var 16 år när min dotter föddes, och nu tar jag studenten till sommaren. Det  märks att jag är äldre än mina klasskamrater som är ute och festar, förlorar oskulden osv. medan jag har en liten tjej där hemma. Vi är med andra ord långt ifrån på samma nivå men ändå är jag bara två år äldre.  

Men samtidigt är jag långt ifrån de flesta föräldrarna på min dotters dagis, som är utbildade lärare, läkare osv. och bor i hus, är gifta och har flera barn (i vissa fall till och med i min ålder!). Det gör att jag faktiskt känner mig ung ibland, men det har inget med att sätta sig i ett fack eller att folk glor eller ger kommentarer. För det har jag inte varit med om alls.

Så jag tror det är svårt att säga i fall man är ung förälder eller inte, de beror nog på vilken situation man hamnar i men jag brukar kalla mig ung förälder ändå för det är ju på så vis jag får kontakt med andra föräldrar i min ålder. Vilket skulle vara mycket svårare om jag inte sökte mig till öppna förskolor med unga föräldrar, gick med i facebook grupper för unga föräldar osv.

Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?