• suris01

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

• Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?
  • Flisan79

Bor i Stockholm vilket givetvis är lite avgörande. Skulle säga mellan 22-25: relativt ung. 18-22 ung och under 18: mycket ung

• Kattswanch
    Charlotte 501 skrev 2011-10-25 23:03:25 följande:
    Jag tycker nog att ung mamma är upp till iaf 20 år
  • MrBlueSky

Vi är 22 och 23 och jag ser yngre ut än vad jag är (senast någon gissade på min ålder fick jag höra 17). Vi har inga vänner i vår ålder som har barn och vi har fått kommentarer om att vi skaffade barn tidigt. Så jag skulle inte betrakta andra i 22-23-årsåldern som "unga" föräldrar (även om de inte är "gamla" heller) men jag betraktar definitivt oss som unga föräldrar. Cool

• MrBlueSky

Vid närmare eftertanke tar jag tillbaka det där och säger att unga föräldrar för mig är under 23-24!

Tonårsföräldrar är just tonårsföräldrar och då samtidigt (väldigt) "unga" föräldrar.

Att blir förälder INNAN tonåren är bara tragiskt och jag betraktar inte dessa barn som kapabla till att vara sociala föräldrar, även om de är genetiska och biologiska föräldrar.

• fluu

Jag tycker att man är ung förelder upp till 20 år. Ordentligt ung när man är under 18 år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • 3 barns mamma84

Jag har blivit sagt som ung mamma jag var 20 när dottern föddes
    och idag är jag 26år och har 3 barn.
    en på 6 år en på 3 år en på 10 mån

Idag när jag läste min blogg så var det en från VeckoRevynen som skrev till mig om en interljuv och hon sa att hon skulle vilja inteljuva mig ja för en sak och då skrev hon att hon sökte unga tjejer för xxxxxx att komma i kontakt med.
    Haha så jag e ung men också 26 år men 20 är en ung ålder .

I sverige sa man till mig ung mamma och nu här i danmark ung mamma
    Visst e jag ung men inte så ung men jag är ung iaf men självklart kan jag kalla mig för ung mamma men jag är ju en vuxen människa        

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Papegoja

Ung förälder är man upp till 20 tycker jag. Fast 20-25 är också relativt ungt i mina ögon.

• Sonali

Ung förälder för mig är man till ca 18-23 år enligt mig..
    Innan det är man fortfarande barn.
    Barn som får barn får väl kallas nått annat?
    För det är ju från 18 år man blir myndig o tiss 23-24 år är man ungdom inte gammal!
    Pga barn som skaffar barn så klassas vi som är runt 18-23 år för gammal förälder.

Självklart får under 18 åringar skaffa barn men jag ty ker att det ska heta nått annat!

• MammatillAlva

Jag fyller 21 år i november, medan min dotter blir 5 år. Har varit ensamstående sedan start och tagit mitt ansvar och allt vad de innebär, men ändå ser jag mig ibland som ung. Jag menar jag var 16 år när min dotter föddes, och nu tar jag studenten till sommaren. Det  märks att jag är äldre än mina klasskamrater som är ute och festar, förlorar oskulden osv. medan jag har en liten tjej där hemma. Vi är med andra ord långt ifrån på samma nivå men ändå är jag bara två år äldre.  

Men samtidigt är jag långt ifrån de flesta föräldrarna på min dotters dagis, som är utbildade lärare, läkare osv. och bor i hus, är gifta och har flera barn (i vissa fall till och med i min ålder!). Det gör att jag faktiskt känner mig ung ibland, men det har inget med att sätta sig i ett fack eller att folk glor eller ger kommentarer. För det har jag inte varit med om alls.

Så jag tror det är svårt att säga i fall man är ung förälder eller inte, de beror nog på vilken situation man hamnar i men jag brukar kalla mig ung förälder ändå för det är ju på så vis jag får kontakt med andra föräldrar i min ålder. Vilket skulle vara mycket svårare om jag inte sökte mig till öppna förskolor med unga föräldrar, gick med i facebook grupper för unga föräldar osv.

Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?