• Krake

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Under 20 är definitivt ungt, upp till ca 23-24 är relativt ungt.

Ungdom och ålderdom är relativt. Men är ung i relation till andra. När genomsnittsåldern för förstföderskor ligger runt 30-strecket så är det klart att de som är runt 10 år yngre kan anses unga. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Brünnhilde skrev 2011-08-27 18:33:13 följande:
    Alltså, på den tiden när det var normalt att 15-åriga flickor giftes bort, så var inte ens en 16-årig mamma anmärkningsvärt ung. Men idag ligger ju medelåldern mycket högre. Det normala (om man får använda det uttrycket) är att få sitt första barn i 30-årsåldern.

Jag skulle därför säga, att alla som får sitt första barn före 27 är unga mammor idag.
    Det tyckte även min läkare som sa att jag var "väldigt ung" när jag var 26 och väntade mitt första barn. En kollega var 34 och fick höra att hon hade en riskgraviditet pga sin ålder. Så mellan 27 och 33 1/2 är man normal
    Moster, inte monster.
  • Krake

OT: här i Tyskland är man ung mamma/pappa när man är relativt nybliven förälder. Det har inget med ens egeb ålder att göra, utan man är ung i den rollen helt enkelt.

Moster, inte monster.
  • Krake
    Brünnhilde skrev 2011-08-27 22:42:39 följande:
    Vad heter det på tyska då, menar du..? På engelska säger man i alla fall "new mother" om en kvinna som är nybliven mor för första gången, oavsett ålder. "Young mother" är samma som här...
    "Junge Mutter"/ "junger Vater" / "junge Eltern". Ordagrant betyder det ung mor/far och unga föräldrar.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Brünnhilde skrev 2011-08-28 17:40:14 följande:
    ...och du menar att det skulle betyda "nybliven" förälder - oavsett ålder..? Det har jag aldrig hört (och jag har bott i Österrike), men jag ska kolla upp det..!
    Brünnhilde skrev 2011-08-28 17:49:30 följande:
    Alltså, när jag söker på "Junge Mutter" så hittar jag bara artiklar om mödrar som verkligen är _unga_. Typ 16 och 17... Men jag ska forska vidare..!
    Yes box. Man får broschyrer och grejer med "Alles für junge Eltern" eller dylikt. Givetvis betyder det även unga föräldrar, betydlsen får man utläsa av sammanhanget.

Se t ex

www.junge-vaeter.at

www.wg-gesucht.de/wg-zimmer-in-Berlin-gesucht.2790192.html

www.familie.de/mutter/

www.bild.de/regional/berlin/berlin/junge-mutter-nierdergeschossen-18925548.bild.html 
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?