Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Alltså, på den tiden när det var normalt att 15-åriga flickor giftes bort, så var inte ens en 16-årig mamma anmärkningsvärt ung. Men idag ligger ju medelåldern mycket högre. Det normala (om man får använda det uttrycket) är att få sitt första barn i 30-årsåldern.

Jag skulle därför säga, att alla som får sitt första barn före 27 är unga mammor idag.

• Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 20:12:23 följande:
    OT: här i Tyskland är man ung mamma/pappa när man är relativt nybliven förälder. Det har inget med ens egeb ålder att göra, utan man är ung i den rollen helt enkelt.
    Vad heter det på tyska då, menar du..? På engelska säger man i alla fall "new mother" om en kvinna som är nybliven mor för första gången, oavsett ålder. "Young mother" är samma som här...
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 18:35:59 följande:
    Det tyckte även min läkare som sa att jag var "väldigt ung" när jag var 26 och väntade mitt första barn. En kollega var 34 och fick höra att hon hade en riskgraviditet pga sin ålder. Så mellan 27 och 33 1/2 är man normal
    Fast då tycker jag att det var den som tyckte att 34 = riskgraviditet som inte har hängt med... Alltså, även förr i tiden, när flickorna giftes bort och började föda barn unga, så _slutade_ de ju inte föda barn förrän den naturliga fruktsamheten tog slut. (Om de inte blev änkor dessförinnan, såklart.) D.v.s. någonstans runt 42 precis som idag. Så att en 34-årig kvinna föder barn har aldrig varit något konstigt...
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 23:03:58 följande:
    "Junge Mutter"/ "junger Vater" / "junge Eltern". Ordagrant betyder det ung mor/far och unga föräldrar.
    ...och du menar att det skulle betyda "nybliven" förälder - oavsett ålder..? Det har jag aldrig hört (och jag har bott i Österrike), men jag ska kolla upp det..!
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 23:03:58 följande:
    "Junge Mutter"/ "junger Vater" / "junge Eltern". Ordagrant betyder det ung mor/far och unga föräldrar.
    Alltså, när jag söker på "Junge Mutter" så hittar jag bara artiklar om mödrar som verkligen är _unga_. Typ 16 och 17... Men jag ska forska vidare..!
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-28 21:43:13 följande:
    Brünnhilde skrev 2011-08-28 17:49:30 följande:
    Alltså, när jag söker på "Junge Mutter" så hittar jag bara artiklar om mödrar som verkligen är _unga_. Typ 16 och 17... Men jag ska forska vidare..!
    Yes box. Man får broschyrer och grejer med "Alles für junge Eltern" eller dylikt. Givetvis betyder det även unga föräldrar, betydlsen får man utläsa av sammanhanget.

Se t ex

www.junge-vaeter.at

www.wg-gesucht.de/wg-zimmer-in-Berlin-gesucht...

www.familie.de/mutter/

www.bild.de/regional/berlin/berlin/junge-mutt... 
    OK - dubbel betydelse alltså. Det kan jag gå med på..!  
  • Brünnhilde
    Umm T skrev 2011-10-26 19:01:07 följande:
    För mig är man ung förälder från den tidiga ålder du har och upp till ca 25 år. Men samtidigt får vi aldrig glömma att folk i hundratals år har fött barn i 12-årsåldern, 15-årsåldern och 18-årsåldern. Det är inget ovanligt överhuvudtaget.
    12-årsåldern stämmer absolut inte. Få tolvåringar kan bli gravida idag, och då har åldern för första mens ändå sjunkit drastiskt det sista århundradet.
Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?