• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Sisisisi skrev 2012-07-16 08:33:46 följande:
    Enlig Bell så är besafes sidorotationssystem bara.ett.eget påhitt som inte har.nån vetenskaplig grund...
    det är ju det som är intressant om det är vettigt eller bara "påhitt". Än så länge har jag bara hittat info från besafe själva och de har varit lite sisådär i tidigare info tycker jag. Lite överdrivande eller vad jag ska säga.

Tror jag ska maila besafe och se om jag kan få lite mer info om detta.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2012-07-16 18:35:26 följande:
    Ni med lite mer bältesstols koll, är denna:
    www.nyan.ax/torget/index.pbs?cfied_page=view&...

samma som dessa med disneymotiv.?
    2.bp.blogspot.com/-3uovLd432dM/T4Uu__TDfaI/AAAAAAAABPk/XDLjgCYC0gI/s 1600/GC_PS_JuniorMaxiPlus_Cars_8E67CTDE.jpg

För har hört av många att de med motiv inte var bekväma i längden...
    Är en väninna som söker extra stol att ha i bakvänt säte i rullstolstaxi till och från dagmamman, och även om det är den obekväma kanske den duger som xtra? Det är 10-15 minuters åktid.
    Det tror jag absolut kan funka, systersonen har en enklare från biltema, stenhård sits och ingen vaddering att tala om och han har den som extrastol hos mina föräldrar och kan åka.

Så som extra tror jag det går jättebra med en sån modell.
  • t0va
    060810 skrev 2012-07-16 20:49:45 följande:
    Disney stolarna duger att använda under 10-15 min. Värre med 1 timme tex. ;)
    Men kan man ha dem bakåtvända även på ett bakåtvänt säte? Intressant. :)
    Japp, bättre än framåtvänt om man måste välja. Är ju lättare att släpa med en sådan stol än en stor bakåtvänd, men bäst är ju stor stol.

Vi har disskuterat det tidigare när barnet växt ur den bakåtvända stolen om det då är bäst att ha barnet i en framåtvänd bältesstol just framåtvänt eller bakåtvänt om man har en bil där sätena är bakåtvända och svaret var att det funkar att ha bakåtvänt i ett sådant säte.

Jag tror det är dit vi kommer komma med vanliga bilar också, att sätena är bakåtvända i alla fall i baksätet. Bilarna går fortare och fortare men människan är inte gjord för att klara den påfrestningen som är.
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2012-07-16 22:42:18 följande:
    britax fixway, kan en nyfödd sitta i den ? eller ska jag först ha babyskyddet ti ca 6 månader ? sen fixway stolen. någon som e kunnig ?  tacksam
    ja barnet kanske kan sitta i den men det är inte så lämpligt. Så små barn behöver sitta lite mer lutat än vad det blir i de stora stolarna och sen är det sällan som selen kommer i rätt höjd, som är den viktiga biten när man avgör om ett barn kan sitta i en stol eller inte. Selen ska komma ut i axelhöjd för barnet.

Babyskydd är det bästa att ha i början och sen byta när barnet är lite större, når upp till selen och är mer stabil.
  • t0va
    t0va skrev 2012-07-16 23:03:12 följande:
    Hurvida man behöver intyg eller inte kan variera vart man ska och om det är mellanlandningar osv. Jag skulle aldrig våga åka iväg utan att ha fixat intyg när det gäller viktiga mediciner. Kolla med apoteket de brukar ha koll.

www.alltomallergi.se/default.aspx?mid=99&pid=...
    och hur hamnade detta svar här när jag svarade i en helt annan tråd? Obestämd
  • t0va
    Norrskog skrev 2012-07-18 21:01:00 följande:
    Halloj experterna!

Vår dotter är 3,5 år, 100 cm lång och väger 17 kg. Hon behöver därför en bakåtvänd stol som funkar upp till 25 kg.

Vi har hittat tre stolar som verkar passa bra i bilarna: Britax Hi Way, Britax Multi Tech och Akta Gracos Belogic.
    Vad har ni för erfarenheter av dessa stolarna?
    Jag fick för mig att hon satt lika bekvämt i multi techen som i belogic, men att hi way var lite mindre ombonad.

Vet ni om man kan ta bort det inre huvudstödet på belogic utan att äventyra säkerheten? Idag var det kanske 5 cm kvar till huvudstödet från hennes axlar, så om hon växer mer än dessa 5 cm (innan viktgränsen uppnås) måste stödet bort för att hon ska få plats.

Det står att multi tech kan användas framåtvänd, är det lämpligt eller ska man då byta till en ren bältesstol istället?

Tacksam för svar!! 
    Britax two-way eller axkids stolar är de som man kan ha längst, TW är den som har längst rygg och till en 3.5åring så rekomenderar jag den eller axkid om ni vill ha en stol man kan ha länge som är mer ombonad och har nackstöd och stödben men den är dyrare också så en TW är jättebra val.
  • t0va
    syskonsförsök skrev 2012-07-21 21:11:25 följande:
    Har nu även läst att Axkid ska ha lång användningstid. Vilken stol är det som gäller då?
    Axkid har 2 bakåtvända en där man kan använda isofix för att fästa stolen förutom att anävnda bältet, kidzofix och en där man bara kan använda bältet, kidzone men de är likadana i utformningen i själva sitsen så de är lika stora.

Vi har isofixstolen och jag gillar axkid för att den har lång rygg som TW men att den har mer sidoskydd och framförallt huvudstöd, min 2åring sover jättebra i den även när den är mer upprätt, i TW så lutar huvudet framåt när han sover. Vi har TW som extrastol och den är bra men inte lika bra som axkid.
  • t0va

jösses, disskuterar stolar på ett annat ställe och en person säger att underförankringsbanden inte behövs om man inte kan montera de i bilen så räcker det med bältet i stolen och stödben för underförankrignsband är en extra säkerthet för det finns stolar som inte har något sådant... Jag har aldrig hört det argumentet har ni?

De som inte har band har ju andra lösningar för att stolen ska stå fast , bygel tex. Ingen av de stolarna jag har monterat har stått nästan fast utan banden. Däremot har vi monterat axkiden utan isofix eller bältet och den satt hårt fast. Jag skulle ta av klädseln på stolen så jag lossade bältet men orkade inte ta av all klädsel och glömde sätta dit bältet igen. Märkte det när jag var ute och åkte, som tur var så var inte barnet i stolen men då stod stolen hårt ändå. Men utan band går ju inte stolen ner i sätet. Obestämd

Jag blir mörkrädd över så låg kunskapen är och att man inte är mer påläst om sin stol.

• t0va
    Malawi skrev 2012-07-25 10:48:29 följande:
    Hej!

Vi har två bakåtvända barn bredvid varandra i baksätet. Vet någon om det finns en "vidvinkelspegel" så man kan se båda barnen i samma spegel? 
    Vi har baksätetsspegeln som är en nallebjörn den ger bra vinkel så det går att se mycket, jag har inte testat på 2 barn men jag kan se även platsen brevid och det är stor spegel så man ser bra.
    http://www.jollyroom.se/produkter/bilbarnstolar/bilstolstillbehor/tillbehor/bearveiw-bilspegel-teddy.html
  • t0va
    Norrskog skrev 2012-07-26 08:19:59 följande:
    Jag kommer, tack vare personalen i butiken, beställa stol via nån webbshop. Tänker ju inte spendera en krona i onödan i den butiken....  
    så gör jag med, jag åkte till en butik för att prova axkids stolar, de fanns inte i min stad så vi fick åka en bit. Men väl där så var stolen trasig i ena underförankringsbandet. Så när vi tog ut stolen till bilen själva, de kunde inte följa med ut så såg jag det och trodde de inte hade sett utan vi påpekade det sen. "ja vi vet den har varit så ett tag".

Så jag mailade axkid och berättade och de blev arga över att affären hade en trasig stol, sen köpte vi stolen på nätet istället.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!